فرارسیدن روز زن جلسه روز گذشته شورای شهر را تحت‌تأثیر قرار داد؛ به‌گونه‌ای که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر از جایگاه زنان در جامعه گفت و آنها را «جمعیت مولد، خلاق و پویای جامعه» لقب داد و تبعیض علیه آنان را بزرگ‌ترین آسیب به توسعه پایدار و منافع ملی دانست.

شورای شهر

به گزارش همشهری، زهرا نژادبهرام هم از لزوم توجه بیشتر به زنان در شهر سخن گفت و در نطق پیش از دستور خود خواستار آماده‌سازی‌ فضای شهری به نفع زنان شد.

رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه روز گذشته نگاه به زن را مهم‌ترین ویژگی‌های اسلام ناب محمدی(ص) در برابر اسلام متحجرانه دانست و گفت: زمانی که بخش متحجر و واپس‌گرای حوزه علمیه، مخالف حضور زن در جامعه و دانشگاه بود، امام خمینی(ره) زنان را پیش‌قراول عرصه‌های سیاسی و فرهنگی جامعه معرفی کردند و فرمودند: از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.

محسن هاشمی از اختصاص اکثریت جمعیت دانشگاهی و نظام آموزش عالی کشور به زنان سخن گفت و خواستار آن شد تا بانوان در توسعه کشور نیز صاحب نقش متناسب و متوازنی باشند؛ زیرا تجربه نشان داده که در برخی عرصه‌ها، عملکرد زنان مؤثرتر و با کارایی بیشتری نسبت به مردان است.

به گفته هاشمی، بدون حضور موفق زنان در جامعه و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما نخواهیم توانست جایگاهی شایسته در دنیای امروز به‌دست آوریم.

  • ضرورت نشر عدالت در شهر

نطق پیش از دستور دیروز زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهرتهران نیز به موضوع زنان اختصاص داشت؛ راهبرد صحیح، افزایش کمی و کیفی حضور زنان در جامعه، افزایش ایمنی و امنیت زنان و کاستن از تبعیض جنسیتی ازجمله محورهای این بخش از نطق او بود.

به گفته نژاد بهرام در نگاه اصلاح طلبی زن یا مرد بودن تفاوتی در ماهیت انسانی ایجاد نمی‌کند و گام‌های رو به جلو برای زنان و مردان ربطی به جنسیت آنها ندارد، بلکه آنچه تفاوت‌ها را معنا می‌کند سلیقه‌ها و ذائقه‌هاست. او رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های گفتمان ساز جریان اصلاح طلبی دانست.

این عضو هیأت رئیسه شورای شهر همچنین به وقایع روزهای گذشته اشاره کرد و از شکاف‌هایی سخن گفت که اگر برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران هر چه زودتر برای آنها راهکار برون رفت جست‌وجو نکنند به گودال‌های عمیق مبدل خواهد شد.

نژاد بهرام به موضوع دختران انقلاب و حضور زنان در مسابقات ورزشی و... هم اشاره کرد و همه را مصادیقی از طرح مسائلی تازه در حوزه اجتماع اعلام کرد وگفت: باید بدانیم که رفتار انتظامی و امنیتی برای گفت‌وگو با زنان و همشهریان نباید به‌عنوان نخستین راه باشد.

او همچنین در عین حال که از لزوم متناسب بودن ابعاد فضا و همچنین مبلمان شهری سخن می‌گفت بابت ساخت‌وسازهای غیراصولی در فضاهای شهری که سبب عدم‌مطلوبیت این فضاها شده نیز انتقاد کرد وحتی از نوعی کوری جنسیتی دراین حوزه به نفع مردان سخن گفت. این درحالی است که از نظر نژاد بهرام حضور زنان در فضاهای شهر حق مسلم آنهاست تا فارغ از هر نوع محدودیت فیزیکی از فضای شهری بهره ببرند.

دیروز همچنین پس از تصویب یک فوریت اصلاحیه بودجه 96شهرداری تهران در یکشنبه گذشته اعضای شورای شهر پس از بررسی لازم در نهایت به شهرداری تهران اجازه دادند تا مبلغ 730میلیارد تومان از محل تبصره‌های دیگر بودجه سال 96برداشته و صرف امورضروری‌تر در سایر حوزه‌ها کند.

دستور جلسه دیگر شورا مربوط به شرکت آب و فاضلات و درخواست تمدید و تنفیذ یکی از مصوبات شورای شهر در سال 94بود. شرکت آبفا پیشنهادهایی در زمینه تأمین منابع مورد نیاز برای پروژه‌های توسعه‌ای و بازسازی تاسیسات آب شهر تهران داشت که در این خصوص شورای شهر مصوبه تامین مالی داشته است که کلیات آن در جلسه روزگذشته به تصویب رسید اما جزئیات درجلسه بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • تذکرات اعضای شورای شهر
  • محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل:

از شهردار تهران می‌خواهم تا به داد اهالی و کسبه پیاده‌راه «17 شهریور» برسد. کسبه و اهالی پیاده‌راه 17 شهریور اعتراضات گسترده‌ای دارند.

400میلیارد تومان که با احتساب قیمت روز هزارمیلیارد تومان می‌شود، برای ساخت این پیاده‌راه هزینه شده اما ثمره آن نارضایتی یک هزار واحد صنفی و 10هزار خانواده است.

  • علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران:

مصوبه برج باغ لغو شده‌است. دراین باره پیشنهادهای جایگزین به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارائه خواهد شد.
این مصوبه باعث بروز مشکلاتی در حفظ باغات و فضای سبز تهران شده است. مصوبه برج باغ سوء کارکرد داشته و نه‌تنها موجب حفظ باغات نشده بلکه بخش زیادی ازتخریب باغات به‌دلیل این مصوبه بوده‌است.

کد خبر 400322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha