همشهری آنلاین: رسانه‌های حکومتی کره شمالی پس از دیدار تاریخی رهبر این کشور با نمایندگان کره جنوبی گزارش داده‌اند که شرایط برای تنش‌زدایی از روابط دو طرف فراهم است. از کیم نقل شده که عزمی جدی برای "بهبود سریع مناسبات" وجود دارد.

عزم کره شمالی برای ایجاد فصلی نو در روابط دو کره

رسانه‌های کره شمالی گزارش داده‌اند که در دیدار هیئت ویژه کره جنوبی با رهبر کره شمالی از جمله موضوع دیدار احتمالی رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری کره جنوبی مطرح شده و در این مورد "توافقی رضایت‌بخش" حاصل شده است. در این باره جزئیات بیشتری منتشر نشده است. بر این اساس، هیئت ویژه کره جنوبی نامه‌ای از مون جائه این، رئیس جمهوری این کشور، به رهبر کره شمالی داده است.

رسانه‌های کره شمالی به نقل از رهبر این کشور گزارش کرده‌اند که او قصد دارد روند بهبود روابط دو کره را "با جدیت تسریع و فصلی نو در تاریخ اتحاد دو کره ایجاد کند". در گزارش این رسانه‌ها آمده که رهبر کره شمالی دستور داده "گام‌های عملی" در راستای رفع موانع برداشته شود.

بنا بر این گزارش‌ها، درباره صلح و ثبات در شبه جزیره کره "بی‌پرده گفت‌وگو شده است". کاهش تنش نظامی در منطقه موضوع دیگری بوده که دو طرف - بنا بر گزارش‌ها - درباره آن رایزنی کرده‌اند. در این گزارش‌ها در عین حال اشاره نشده که آیا موضوع تحدید برنامه هسته‌ای کره شمالی یا موضوع مذاکره احتمالی این کشور با آمریکا هم مطرح شده یا نه.

  • دیداری تاریخی

رهبر کره شمالی روز دوشنبه (۵ مارس/ ۱۴ اسفند) هیئت کره جنوبی را پس از ورود به پیونگ‌یانگ به حضور پذیرفت و به شام دعوت کرد. این نخستین دیدار کیم جونگ اون با هیئتی بلندپایه از کره جنوبی پس از به قدرت رسیدن (پایان ۲۰۱۱) بود.

یکی از اهداف سفر هیئت ۵نفره‌ی کره جنوبی که یکی از مشاوران ارشد امنیت ملی رئیس جمهوری این کشور سرپرستی آن را بر عهده دارد، فراهم کردن مقدمات مذاکره پیونگ‌یانگ و واشنگتن بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، در گفت‌وگو با هیئت ویژه کره جنوبی، کیم یو جونگ خواهر پرنفوذ رهبر کره شمالی و کیم یونگ چول از مقامات ارشد حزب کمونیست و رئیس پیشین سازمان امنیت این کشور حضور داشته‌اند. این دو در مسابقات المپیک زمستانی که اخیرا در پیونگ چانگ کره جنوبی برگزار شد هم حضور داشتند. خواهر رهبر کره شمالی در جریان سفر به کره جنوبی دعوتنامه‌ای از طرف برادرش به رئیس جمهوری کره جنوبی داده بود.

خوش‌بینی محتاطانه واشنگتن

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید این وزارتخانه "محتاطانه خوش‌بین است". کلنل رابرت منینگ می‌گوید ارتش آمریکا "شانه به شانه" در کنار متحد خود، کره جنوبی ایستاده و از تعهد سئول به "اتحاد مستحکم" آمریکا و کره جنوبی "کاملا" مطمئن بوده است. وزارت دفاع (پنتاگون) اعلام کرده که از آغاز گفت‌وگو میان دو کره استقبال می‌کند.

چونگ ائویی یونگ، مشاور ارشد رئیس جمهوری کره جنوبی که سرپرستی هیئت بلندپایه کره جنوبی در سفر به پیونگ‌یانگ را بر عهده داشته، و سو هونگ، رئیس سازمان امنیت کره جنوبی در روزهای آینده به آمریکا سفر می‌کنند تا گزارش دیدار با مقام‌های کره شمالی را به اطلاع واشینگتن برسانند.

پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا ایالات متحده و کره شمالی بارها با لحنی تهدیدآمیز یکدیگر را خطاب قرار داده‌اند. لحن پیونگ‌یانگ از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۸) درباره کره جنوبی نرم‌تر شده اما نشانی از قصد این کشور برای عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای آن به چشم نمی‌خورد؛ برنامه‌ای که کره شمالی علیرغم تحریم‌های شدید بین‌المللی و بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل همچنان دنبال می‌کند.

کد خبر 400185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha