ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت که از ماه‌ها قبل عملیات شناسایی قاچاقچیان سابقه‌دار را شروع کرده بودند در عملیات غافلگیرانه به مصاف آنها رفتند و به فعالیت ۷ باند بزرگ مواد‌مخدر پایان دادند.

حوادث

به گزارش همشهری، صبح دیروز محوطه ستاد فرماندهی پلیس پایتخت پر بود از موادفروشان و قاچاقچیانی که در تازه‌ترین طرح پلیس به دام افتاده‌اند.

آنها که مدت‌ها قبل توسط پلیس شناسایی و زیرنظر گرفته شده بودند هفته گذشته و با انجام 8عملیات در نقاط مختلف تهران دستگیر شده و از آنها بیش از یک‌تن موادمخدر کشف شد.

سردار حسین‌رحیمی، فرمانده انتظامی تهران وقتی در جمع خبرنگاران حضور یافت درباره دستگیر‌شدگان گفت: علاوه بر یک تن مواد‌مخدر از متهمان بالغ بریک‌تن مواد پیش‌ساز برای ساخت مواد‌مخدر صنعتی و 500کیلوگرم انواع شربت و قرص متادون نیز کشف شد.

وی ادامه داد: در جریان این طرح 20قاچاقچی عمده، 230خرده‌فروش مواد‌مخدر و 800معتاد متجاهر دستگیر شدند و 15دستگاه انواع خودرو نیز از آنها کشف شد که با آن اقدام به توزیع مواد‌مخدر می‌کردند. به گفته وی، در این عملیات یکی از باندهایی که در زمینه توزیع کوکائین فعالیت داشت، منهدم شد و سرشبکه آن در غرب تهران به دام افتاد. اعضای این گروه 3نفره، اقدام به وارد کردن کوکائین از ترکیه به داخل کشور کرده و با نیم کیلو کوکائین دستگیر شدند. این افراد ایرانی و ترکیه‌ای بودند و پیش از این نیز سابقه دستگیری داشتند.

به گفته رئیس پلیس تهران، در 11‌ماه گذشته بیش از 21تن انواع مواد‌مخدر از سوی پلیس کشف شد که در مقایسه با کشفیات مدت مشابه سال قبل 10درصد افزایش داشت. در این مدت 20هزار معتاد متجاهر نیز جمع‌آوری شدند و 70باند بزرگ قاچاق مواد‌مخدر منهدم شد که براساس این آمار، دستگیری‌های انجام شده در این حوزه حاکی از افزایش 7درصدی دستگیری قاچاقچیان نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

سرداررحیمی درباره ورود مواد‌مخدر به تهران نیز تصریح کرد:‌ معتادان خیابانی پس از جمع‌آوری، 3‌ماه در مراکز بازپروری نگه‌داشته شده و بعد آزاد می‌شوند. وی اعلام کرد که متأسفانه 90درصد از این معتادان دوباره به سمت مواد می‌روند و به‌نظر می‌رسد با توجه به آمارهای موجود، ما در مسیر اشتباهی گام برمی‌داریم و باید برای حل مشکلات معتادان متجاهر فکر و ایده جدیدی را به‌کار گیریم‎.‎

  • زندگی مجلل سلطان کوکائین

مرد 47ساله سرکرده باند توزیع کوکائین است. او درحالی‌که دستبند به‌دست و پا دارد و سوار بر سانتافه است، به محوطه ستادفرماندهی انتظامی تهران منتقل می‌شود. این همان خودرویی است که مأموران پلیس مواد‌مخدر پایتخت، 500گرم از داخل آن کوکائین کشف کرده‌اند. گفت‌وگو با سرکرده این باند بین‌المللی را می‌خوانید.

  • کوکائین را چطور وارد ایران می‌کردید؟

یکی از اعضای باند که با آن کار می‌کنیم در شهر وان ترکیه است. با خودروی هیوندای سانتافه خود به شهر وان می‌رفتم. گاهی به تنهایی می‌رفتم، گاهی هم همدست دیگرم همراهم می‌آمد. در آنجا مواد را از یک فرد ترکیه‌ای می‌خریدم و به سمت ارومیه حرکت می‌کردم. یک شب در ارومیه می‌ماندم و روز بعد راهی تهران می‌شدم و مواد‌مخدر را در غرب تهران توزیع می‌کردم.

  • پلیس می‌گوید از وقتی که وارد باند قاچاق کوکائین شده‌ای، زندگی‌ات اعیانی و مجلل شده است. درست است؟

نه. من فقط یک سانتافه خریده‌ام، همین. بقیه اموالم مانند آپارتمان مجللی که می‌گویند و چیزهای دیگر، همه به‌نام همسرم است؛ چون همسرم دختر یک ارباب است و خودش وضع مالی خیلی خوبی دارد.

  • همسرت خبر دارد که در کار قاچاق مواد هستی؟

نه. هرچند پیش از این هم به جرم حمل تریاک دستگیر شده بودم اما نه همسر و نه 3فرزندم خبر نداشتند که من دوباره وارد قاچاق شده‌ام. آنها فکر می‌کردند، ‌من در کار خرید و فروش ملک هستم.

  • خودت معتادی؟

نه. یک‌بار هم لب به مواد نزده‌ام. ‌حتی سیگار هم نمی‌کشم.

  • بازداشت بسکتبالیست به اتهام حمل گراس

در قسمتی از حیاط ستاد فرماندهی پلیس تهران، خرده‌فروشان مواد‌مخدر به صف ایستاده‌اند. یکی از آنها پسری قد بلند و 25ساله است که می‌گوید بسکتبالیست بوده و حتی مدال قهرمانی هم دارد اما برخلاف مدارکی که پلیس از او به‌دست آورده مدعی است که بی‌گناه است.

  • چقدر مواد از شما کشف شده‌؟

من بی‌گناهم. اشتباهی مرا دستگیر کرده‌اند.

  • چطور؟

من تحصیلکرده‌ام، ورزشکارم، ‌بسکتبالیستم و در یکی از تیم‌های درجه 2 بازی می‌کنم. ‌حتی مدال هم دارم. راستش روز شنبه من با دوستانم به پارکی در غرب تهران رفته بودیم که پلیس مرا دستگیر کرد. در چند قدمی ما گراس کشف کردند و گفتند این مواد برای شماست درصورتی که اینطور نبود.

  • پس مواد برای چه‌کسی بود؟

فکر می‌کنم برای چند نفری بود که روبه‌روی ما روی نیمکت نشسته بودند. حتی ما با آنها چند کلمه هم صحبت کردیم اما فکر می‌کنم تا پلیس را دیدند مواد را همانجا گذاشته و فرار کردند. باور کنید من حتی سیگار هم نمی‌کشم و قاچاقچی هم نیستم.

  • ترانزیت مواد به اروپا

اعضای یک باند، تریاک را در شیشه‌های سس جاسازی کرده و به کشورهای اروپایی ترانزیت می‌کردند. مأموران 2نفر از آنها را دستگیر کردند و تلاش برای دستگیری اعضای دیگر این گروه ادامه دارد. گفت‌وگوی همشهری با یکی از آنها را می‌خوانید.

  • باندتان چند نفره است؟

من نمی‌دانم. راستش من راننده کامیون هستم. چند وقت پیش یک کامیون به‌صورت اقساطی خریدم اما از عهده پرداخت اقساطش برنمی‌آمدم. درحالی‌که از عراق کولر گازی بار زده و وارد خاک ایران شده بودم با 2جوان آشنا شدم و به آنها از مشکلاتم گفتم. یکی از آنها گفت اگر داخل کامیون بار تریاک بزنی و آن را به تهران برسانی، 20میلیون تومان به حسابت واریز می‌کنیم. راستش وسوسه شدم و چون مشکلات مالی داشتم، قبول کردم.

  • بعد چه شد؟

آنها به من گفتند 90کیلو تریاک است که در شیشه‌های سس جاسازی شده است. به من اطمینان دادند که دستگیر نمی‌شوم اما وقتی به تهران رسیدم گیر افتادم. قرار بود در فرصتی مناسب آن را به کشورهای اروپایی برسانیم اما نشد.

  • فروش اینترنتی مواد با طعم دمنوش

اعضای یک باند در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام آگهی فروش دمنوش‌های عجیب می‌دادند اما در حقیقت، فروشنده مواد‌مخدر بودند و برای اینکه لو نروند عکس‌های دمنوش می‌گذاشتند. این گروه مشتری‌های خاص خودشان را داشتند و فقط گل می‌فروختند. یکی از متهمان می‌گوید: من در خانه یکی از بستگانم اقدام به کاشت گل می‌کردم و پس از آن با تبلیغ در فضای مجازی، مشتری پیدا می‌کردم. من با همدستی دوستم اقدام به فروش مواد‌مخدر می‌کردیم و سابقه‌دار هم هستیم. وقتی دستگیر شدیم مقدار زیادی گل از خانه‌مان کشف شد.

کد خبر 400106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha