همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران قرار دارند، گفت: ۳۴ میلیون نفر از جمعیت بیمه‌شدگان این سازمان، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند.

مهندس طاهر موهبتی

به گزارش ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت ایران که در سالن همایش‌های بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، گفت: با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و تصویب قانون اساسی موضوع ایجاد زمینه برخورداری آحاد مردم از نظام تامین اجتماعی، خدمات بهداشتی درمانی، مراقبت‌های بیمه‌ای پایه و ... به عنوان حقی همگانی در اصل ۲۹ قانون اساسی متجلی شد و به تصویب رسید. همچنین تصویب تشکیل بیمه خدمات درمانی در سال ۷۳ نیز پاسخی برای نیازهای نظام سلامت بویژه در بخش منابع مالی بود که نقطه عطفی در نظام بیمه‌ای مشارکتی در کشور ایجاد کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه امروز نزدیک به ۲۲ سال از سن سازمان خدمات درمانی می‌گذرد و این سازمان دچار تغییر و تحولاتی شده است، گفت: به طوری که در سال نهم تاسیس این سازمان آن را از وزارت بهداشت منفک کردند و به عنوان زیر مجموعه وزارت رفاه شناخته شد. در برنامه پنجم توسعه هم قرار بود صندوق‌های بیمه‌ای ادغام شوند، اما این اتفاق نیفتاد و فقط عنوان سازمان خدمات درمانی به بیمه سلامت ایران تغییر کرد و در برنامه ششم توسعه هم این سازمان از وزارت رفاه منفک شد و به وزارت بهداشت پیوست.

  • 34 میلیون بیمه شده رایگان در سازمان بیمه سلامت

موهبتی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران قرار دارند، گفت: بیشترین جمعیت بیمه شدگان ما با ۲۲ میلیون نفر مربوط به بیمه روستاییان است و کمترین میزان بیمه شده نیز در صندوق ایرانیان قرار دارند که بعد از ایجاد بیمه رایگان همگانی، تعداد زیادی از بیمه‌شدگان صندوق ایرانیان به صندوق بیمه همگانی رایگان مهاجرت کردند.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۴ میلیون نفر از جمعیت بیمه‌شدگان ما تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند که ۸۵ درصد جمعیت بیمه‌شدگان را شامل می‌شود، ادامه داد: با احتساب بیمه شدگان کمیته امداد، ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت رایگان خدمات بیمه‌ای را دریافت می‌کنند.

موهبی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه کمتر سالی بوده است که بیمه سلامت زیان انباشته و کسری بودجه را تجربه نکرده باشد، گفت: انگار بدهی‌داشتن بیمه‌ها به یک طاعون تبدیل شده است. باید توجه کرد که اگر ۸ هزار میلیارد اوراق مشارکت را برایمان منتشر نمی‌کردند، حتما زیان انباشته سازمان بیمه سلامت به ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما بعد از انتشار اوراق، زیان انباشته ما ۴هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شد و هزار ۷۰۰ میلیارد تومان هم عدم وصولی داشتیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان با بیان اینکه طی این مدت آسیب‌شناختی‌هایی را در سازمان انجام دادیم، گفت:‌ مهم‌ترین علت بروز این زیان انباشته، واقعی نبودن حق بیمه‌ای است که از خانوار کسب می‌شود؛ به طوری که در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی ۹ درصد به عنوان حق بیمه کسر می‌شود و در بیمه سلامت این عدد ۷ درصد است. بر این اساس تحمیل هزینه درآمد یک خانواده سه نفره در سال ۹۷ بر اساس محاسبه ما ۱۲۸ هزار تومان است که تنها ۷ درصد آن به عنوان حق بیمه کسر می‌شود و این باعث بروز کسری در سازمان می‌شود؛ به طوری که برای ۱۵ میلیون خانوار، ۷ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان کسری داریم. یعنی اگر دولت ۷ درصد را به عنوان حق بیمه و تخصیص صد در صدی دهد، باز هم این میزان کسری بودجه را تجربه می‌کنیم. البته شورایی را با وزیر بهداشت تشکیل داده‌ایم که رویکرد مدیریت هزینه را در آن بررسی می‌کنیم.

  • همپوشانی‌های بیمه‌ای حذف شوند

وی تاکید کرد: ما باید در حوزه منابع مالی به سمت ارزیابی وسع رویم و از محرومان واقعی حمایت کنیم. از طرفی منابع مالی پایدار باید تامین شود و همپوشانی‌ها حذف شوند. البته در این مدت اقدامات خوبی برای رفع همپوشانی انجام شده هرچند که در ز مینه دریافت اطلاعات از سازمان‌های بیمه‌گر مشکل درایم و آنها همکاری نمی‌کنند، اما این موضوع در بودجه پیش‌بینی شده است.

  • لزوم استقرار نظام پایش و برنامه‌ریزی در کشور

موهبتی ادامه داد: باید توجه کرد مهم‌ترین اقدام که باید برای سازمان بیمه سلامت و کشور انجام داد، استقرار نظام پایش و برنامه ریزی است. باید پرسید چرا بسیاری از قوانین ما نوشته می‌شوند، اما اجرا نمی‌شوند؟ زیرا نظام پایش نداریم و اگر برنامه عملیاتی نوشته شود، کسی نیست که بتواند آن را اجرا کند. سال‌ها است که برای بودجه‌ریزی عملیاتی برنامه‌ریزی می‌شود، اما نمی‌توانیم آن را عملیاتی کنیم. بنابراین اولین اقدامی که در سازمان بیمه سلامت انجام شد این بود که برنامه عملیاتی تدوین کردیم و تخصیص‌هایمان را به تحقق این برنامه عملیاتی موکول خواهیم کرد.

موهبی با بیان اینکه مهم‌ترین رویکرد ما در سال آینده استقرار سیستم الکترونیک است، گفت:‌ هر اقدامی بخواهیم انجام دهیم، باید در بستر الکترونیک انجام شود. ما ابتدا باید افراد فاقد بیمه را شناسایی کنیم و سپس آنها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. برای این کار هم باید سیستم الکترونیکی داشته باشیم. می‌بینیم که هر پنج سال یکبار سازمان آمار به در خانه مردم می‌رود و اعلام کرده است که ۸ میلیون نفر فاقد بیمه در کشور وجود دارند، اما ما این آمار را قبول نداریم.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع هم پوشانی‌های بیمه‌ای باید از بروز همپوشانی‌های جدید پیشگیری کنیم، گفت:‌ بنابراین مهم‌ترین اقدام‌مان راه‌اندازی سیستم الکترونیک است که این اقدام در ساختار معاونت فناوری برنامه‌ریزی شده است. از طرفی پایگاه جمعیتی بیمه شده‌ها نیز در حال شکل‌گیری است که امیدوارم با کمک سایر بیمه‌ها این موضوع در شش ماه سال آینده محقق شود.

  • خرید راهبردی در سازمان بیمه سلامت

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه برای خرید راهبردی باید به پنج سوال پاسخ دهیم، گفت: این پنج سوال این است که چه خدمتی را در چه مرکزی، با چه مشخصاتی، با چه قیمتی و برای چه کسی می‌خواهیم ارائه دهیم. از طرفی باید استانداردهای خدمات را رعایت کنیم و در حد اعتبارات، خرید انجام دهیم. در فضایی که ۱۵ ماه بدهی به دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشگاه‌ها هم به پزشکان و پرستاران بدهکارند، باید این اقدام را انجام دهیم. باید پرسید در کدام حوزه جایی را سراغ دارید که با یک ماه بدهی ارائه خدمت را ادامه دهند. این در حالی است که در حوزه سلامت ارائه خدمت همچنان انجام می‌شود و ۱۵ ماه بدهی خدشه‌ای در ارائه خدمات وارد نکرده است. این در حالی است که در فضای عمومی اعتماد بین بیمه شده و پزشک را خدشه‌دار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بنابراین بحث خرید راهبردی را پیش خواهیم برد گفت: همه اعلام آمادگی کرده‌اند که بتوانیم درحد اعتبارات‌مان خرید راهبردی انجام دهیم. از طرفی یکی دیگر از اهداف‌مان تخصصی کردن بیمه است. در عین حال با ایجاد مرکز تحقیقات ملی بیمه سلامت موافقت شده است و ردیف جداگانه‌ای برای این سازمان در بیمه سلامت دیده شده که امیدواریم اقدامات مربوط به آن به خوبی پیش رود.

کد خبر 400101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha