یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

رضا کربلایی-خبرنگار: حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پنجاه و هفتمین مجمع سالانه بانک مرکزی با دفاع از عملکرد بانک مرکزی و شبکه بانکی، از بانکداران خواست بانکداری رفاقتی و بنگاهداری را کنار بگذارند.

حسن روحانی

رئیس مجمع عمومی بانک مرکزی همچنین برای نخستین‌بار فاش کرد که 20هزار میلیارد تومان برای سامان‌دادن به تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز بودجه اختصاص یافته و گفت: سیاست تورم تک نرخی همچنان باید ادامه یابد. نکته مهم در اظهارات رئیس‌جمهور سکوت در برابر زمان و نحوه تک‌نرخی شدن نرخ ارز بود که احتمال اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

  • تداوم تورم تک رقمی

به گزارش بانک مرکزی، رئیس‌جمهور دیروز با حضور در جمع اعضای مجمع عمومی و مدیران ارشد بانک مرکزی با تأکید بر اینکه تورم در سال‌97تک‌رقمی خواهند ماند، تصریح کرد: نخستین کار مهمی که مسئولیت سنگینی را به دوش بانک مرکزی قرار داده، آن بود که با کمک سایر بانک‌ها و نظارت دقیق، شفافیت را بر نظام بانکی حاکم کنند و کشور به یک هدف بزرگ در 4سال اخیر دست یابد. روحانی با یادآوری اینکه وقتی در آغاز دولت یازدهم صحبت از تورم تک رقمی می‌شد، بسیاری دولت را تمسخر می‌کردند و باور نداشتند که بتوان تورم را تک رقمی کرد، افزود:

عده‌ای با این تصمیم مخالف بوده و معتقد بودند، خروج از رکود و رونق اقتصادی باید هدف اول قرار گیرد و سپس تورم کنترل شود. رئیس‌جمهور همچنین از بانک مرکزی درخواست کرد تا روند تورم تک‌رقمی را در سال ۹۷ و سال‌های بعد از آن هم ادامه دهد؛ اگر چه به گفته او، ممکن است کار، کمی سخت و سنگین باشد، ولی تعداد کشورهایی که تورم دورقمی دارند به تعداد انگشتان دست است؛ پس باید شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کنیم.

  • افزایش اعتماد به بانک‌ها

رئیس مجمع عمومی بانک مرکزی افزایش اعتماد مردم به بانک‌ها و بانک مرکزی را ناشی از افزایش نظارت بر عملکرد بانک‌ها و خارج‌شدن برخی غده‌های سرطانی از بدنه اقتصاد کشور و افزایش سرمایه بانک‌ها دانست و در واکنش به انتقادها از نفتی بودن نرخ رشد اقتصادی ایران گفت:

ممکن است بگوییم نفت بیشتر بوده اما نفت هم کار سربازان فداکار جبهه تولید است و اینها کار بزرگی بود و در عرض 6،5‌ماه تولید نفت را برگرداندیم به وضعیت سابق و این کار آسان نیست و اینکه صادرات ما از یک میلیون بشکه در عرض چند‌ماه به ۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کند، کسانی که متخصص هستند می‌دانند عملا چقدر سرمایه و کار می‌خواهد.

وی رشد اقتصادی به‌دلیل افزایش و تولید صادرات نفت خام ایران را ناشی از مجاهدت بخش نفت و گشایش ایجادشده در اثر تلاش ملت و دیپلمات‌ها در مذاکرات هسته‌ای دانست و در عین حال اظهار داشت: ناسپاسی و نامهربانی‌ها نسبت به مدیران بانک‌ها در یکی، دو سال قبل زیاد انجام شد و اکثر آنها نادرست بود و خدمات بانک‌ها نباید فراموش شود. وی تصریح کرد: من نمی‌خواهم بگویم بانک‌ها نقص نداشتند و اگر بانک‌ها کار بزرگی نمی‌کردند رشد بزرگ و اشتغال چطور ایجاد شد؟ در طول چند سال روابط ما با دنیا بهتر شده است یا نه؟

  • گشایش روابط با خارج

روحانی خطاب به منتقدان افزود: روابط بانک مرکزی و بانک‌ها برای رابطه با بانک‌های خارجی و ایجاد روابط کارگزاری و ایجاد ال‌سی‌ها بهتر شده یا بدتر شده است؟ البته که بهتر شده اما هنوز کامل نیست و دولت مصمم است که این مسیر ادامه پیدا کند و دنیا باید اعتمادش را نسبت به بانک‌های ما بیشتر کند. رئیس مجمع عمومی بانک مرکزی با تأکید بر سه گانه افزایش سرمایه بانک‌ها، انضباط در بانک‌ها و شفاف‌تر شدن ترازنامه آنها گفت: از بانک مرکزی می‌خواهم مسئله نظارت خود را بر تمام بانک‌ها و مؤسسات افزایش دهد و همه با شفافیت کار کنند و اگر با شفافیت کار کنیم به نفع ماست و نفع بلندمدت در شفافیت وجود دارد.

  • مبارزه با پولشویی و خروج موقت از لیست سیاه

رئیس جمهور در این نشست سالانه با بیان اینکه بانک‌های ما باید هم مدرن و هم اسلامی باشند، به‌صورت تلویحی از پدیده خودبانکی انتقاد و تأکید کرد: بانک رفاقتی یک بانک خوبی با معیارهای اسلامی و معیارهای بانک‌های ما نخواهد بود. روحانی با تأکید بر ضرورت تصویب لوایح مرتبط با مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم که اخیرا به مجلس ارسال شده، گفت: یکی از مشکلات ما با دنیا این است که در چند سال عقب افتادیم و بانک‌ها باید خود را سازگار کنند؛ هرچند ما یک قدم از لیست سیاه (کارگروه ویژه اقدام مالی) فاصله گرفتیم.

روحانی همچنین با اشاره به بهبود 2پله‌ای شاخص اعتباری ایران در جهان افزود: نمی‌شود در دنیای امروز بدون ارتباط با دنیا کار کرد، اگر می‌خواهیم منابع مالی ارزان‌قیمت داشته باشیم و از امکانات دنیا خوب استفاده کنیم بزرگ‌ترین منبعی که باید داشته باشیم اعتماد دنیا به بانک‌های ما و اعتماد مردم به بانک‌ها و اعتماد بانک مرکزی با نظارتی که می‌کند است و همه اینها دست به‌دست هم می‌دهد برای حرکت به سمت آینده.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای دولت یازدهم در زمینه مؤسسات غیرمجاز در کشور به‌وجود آمده بود، گفت: مؤسسات غیرمجاز مشکلی بود که با موفقیت از آن عبور کردیم؛ این مؤسسات مردم را به دام انداخته و تشویق می‌کردند با سود و بهره بیشتر در آنها سپرده‌گذاری کنند و هر زمان که کم می‌آوردند بار دیگر سود بیشتری را اعلام می‌کردند و در نهایت آن وضعی پیش آمد که در مؤسسات غیرمجاز شاهد بودیم.

وی با اشاره به گرفتار شدن دولت و مردم توسط مؤسسات غیرمجاز تصریح کرد: نمایندگان سه قوه در کنار هم نشسته و با اخذ تصمیمات عاجل درباره این مؤسسات کار را جلو بردند. رئیس‌جمهور ادامه داد: در گزارش مجمع بانک مرکزی اعلام شد که در مجموع امسال و سال گذشته رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی مؤسسات غیرمجاز درنظر گرفته شده، آیا این کار کمی است؟

وی تأکید کرد: سپرده گذاران در این مؤسسات افراد بی‌گناهی بودند که افراد فریبکار آنها را فریب داده و وارد این مسیر کردند تا به‌عنوان نمونه به جای ۱۸ و ۲۰درصد بهره بانکی آن زمان، ۲۵ یا حتی در مواردی بیش از ۳۰درصد سود در این مؤسسات بگیرند. وی ادامه داد: سپرده‌گذاران برای تامین زندگی خود دست به این اقدام زدند و از پشت پرده این مؤسسات بی‌خبر بودند؛ بانک مرکزی نباید اجازه تکرار این حوادث در کشور را بدهد.

روحانی تأکید کرد: چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد و مبنای آن چیست؟ از کجا این همه پول را آورده و این همه ساختمان گران قیمت را خریده است؟ چرا پول مردم را حبس کرده است؟ مگر چقدر شعبه نیاز داریم و مبنای جمعیتی آن چیست؟ وی همچنین از رواج بنگاهداری بانک‌ها انتقاد کرد و افزود:

مگر بانک باید بنگاهدار باشد؟ رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت بانک‌های خصوصی هم گفت اینطور نمی‌شود که هر اندازه از مردم سپرده‌گیری در بانک‌های خصوصی شود، این بانک‌ها به بنگاه‌های خود تسهیلات دهند زیرا اگر چنین شد ما مشکل پیدا می‌کنیم. وی خطاب به تمامی بانک‌ها گفت: اموال را آزاد کنید! آرزوی همه ما باید رشد و رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه ما باشد و اگر همه دست به‌دست هم دهیم این اتفاق خواهد افتاد. روحانی با تأکید بر اینکه شفافیت بانک‌ها در ترازنامه‌ها باید بیشتر شود، گفت: بخش بزرگ پایه پولی کشور برای بانک‌هاست که با اضافه برداشتی که از بانک مرکزی می‌کنند شکل می‌گیرد و این رشد پایه پولی هزاران عوارض دارد.

بانک مرکزی باید کاری کند که بانک‌ها بر مبنای انضباط بتوانند از این خط اعتباری استفاده کنند. رئیس‌جمهور همچنین از بانک مرکزی قول گرفت تا افزایش قیمت ارز در همان محدوده ۵ درصد نوسان داشته باشد تا به گفته او باعث از بین رفتن ناآرامی بازار و ایجاد ثبات ‌شود؛ بنابراین بانک‌ها سال آینده برای تولید بیشتر و تورم کمتر آماده باشند.

کد خبر 400088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha