سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: «نمایشگاه لوور در تهران نتیجه سفر رئیس‌جمهور به پاریس و توافق‌های آن سفر است، نمایشگاهی که بیشتر قصد معرفی موزه لوور را دارد و تلاش دارد،ارتباطات فرهنگی را بسط دهد.»

میراث

به‌گزارش ایسنا، جبرئیل نوکنده مدیرکل موزه ملی ایران در نشست خبری موزه لوور در تهران که -۱۴ اسفند- در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: نمایشگاه موزه لوور در تهران قرار است تاریخ شکل‌گیری لوور را در گذر زمان نشان دهد، این اولین‌بار است که چنین فرصتی برای مردم فراهم شده تا گزیده‌ای از شاهکارهای فرهنگی و تمدنی از مناطقی مانند اروپا، آسیا و امریکا را در کنار هم ببینند.

او معرفی فرهنگ، هنر و تمدن کهن ایران به سایر ملت‌ها و کشورها را رسالت موزه ملی ایران دانست و افزود: موزه ملی ایران از سال ۲۰۰۱ ،بیش از ۳۰ نمایشگاه در اروپا، آسیا و آمریکا برگزار کرد، از سوی دیگر علاوه بر رشد ارتباطات فرهنگی، مردم سایر کشورها شناخت بهتری از ایران کسب کردند و تقاضای سفر به ایران بیشتر شد.

وی با اشاره به این پرسش که در طول سال های گذشته به طور دائم توسط رسانه ها مطرح شده است، «چرا فقط آثار میراث ملی ما در موزه‌های جهان به نمایش در می‌آیند و اقدامی برای نمایش آثار سایر کشورها در ایران صورت نمی‌گیرد؟»، توضیح داد: خوشبختانه از سال ۱۳۹۴ تاکنون، سه نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران برگزار شد. نمایشگاه موزه لوور چهارمین نمایشگاه خارجی در موزه مادر ایران است.

مدیر موزه ملی ایران درباره ویژگی‌های نمایشگاه لوور در موزه ملی ایران گفت: در این نمایشگاه ۵۶ اثر از فرهنگ‌هایی مانند باستانی، رم، یونان، بین‌النهرین، هنر کلاسیک اروپا به نمایش در می‌آید. همچنین دو اثر این نمایشگاه نیز از آثار ایرانی است که شامل تبر مفرغی از محوطه جهانی چغازنبیل و حاصل کاوش های علمی باستان شناسان فرانسوی و اثر دیگر یک بیرق از منطقه لرستان است که بیرق از طریق خرید یک مجموعه خصوصی وارد موزه لوور شده است. در کنار این نمایشگاه ۱۸ تابلو از عکس‌های عباس کیارستمی از لوور با عنوان نمایشگاه «به من نگاه کن» نیز به انتخاب عکاس این مجموعه به نمایش در آمده است.

او افزود: در سفر مدیر موزه لوور فرانسه در سال ۹۴ به تهران، درباره برگزاری این نمایشگاه مذاکراتی بین موزه ملی ایران و فرانسه صورت گرفت و او و تمام همکارنش با روی باز از برگزاری این نمایشگاه در تهران استقبال کردند. کارشناسان دو طرف نیز تعامل بسیار نزدیکی برای برگزاری این نمایشگاه با هم داشتند.

نوکنده درباره کم بودن آثار ایرانی در نمایشگاه لوور در تهران، گفت: برنامه این بود که در این نمایشگاه بیشتر آثار سایر فرهنگ‌ها را برای نمایش به موزه ملی ایران بیاوریم. اما حتما این مسئله در برگزاری نمایشگاه‌های دیگر از آثار لوور در ایران لحاظ می‌شود.

او همچنین از  راه اندازی سیستم صوتی در این نمایشگاه به زودی خبر داد و بیان کرد: با نصب این سیستم می توانیم در کنار کاتالوگ و بروشور اطلاعات مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم.

وی از در نظر گرفتن مبلغ ۵ هزار تومان برای ورودی نمایشگاه "لوور در تهران" برای بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی خبر داد.

مدیر موزه ملی ایران با اشاره به حضور سه شرکت خصوصی "توتال، رنو، بانک آینده" به عنوان حامیان این نمایشگاه، اظهار کرد: موزه‌ها برای برگزاری چنینی رویدادهایی نیاز به کمک بانک‌ها و مؤسسات اقتصادی دارند.

این نمایشگاه نتیجه سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه است

ژان لوک ماتینس، رئیس موزه لوور نیز در این نشست با ابزار خوشحالی از حضور دوباره‌اش در ایران گفت: اکنون در یک ساختمانی (موزه ملی ایران) هستیم که سمبل ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه است زیرا این ساختمان به دست معمار فرانسوی آندره گدار ساخته شده است. تمدن و تاریخِ گذشته و مدرن ایران تأثیر شگرفی بر اروپا گذاشته است، آثار بسیار زیادی از زمان کوروش و داریوش تأثیر زیادی گذاشته‌اند.

او با بیان این که در قرن ۱۹ پیمان‌هایی بین دو کشور منعقد شد که نتیجه آن‌ها انجام کاوش‌های باستان‌شناسی بود، افزود:  ایران در سال ۱۸۸۴ این امکان را به ما داد که در ایران کاوش‌های باستان‌شناسی برای موزه لوور انجام دهیم. این رویداد تاریخی در اواخر قرن ۲۱ با توافق‌هایی که بین دو کشور صورت گرفت به روز شد.

به گفته وی؛ همکاری که به برگزار نمایشگاهی درباره هنر صفوی در سال ۲۰۰۷ منجر شد، همچنین شاهد کاوش‌های باستان‌شناسان فرانسوی در نیشابور در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ بوده ایم.

مدیر موزه لوور تاکید کرد: نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستید نتیجه سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به پاریس و توافق‌های آن سفر است. این اولین نمایشگاه لوور در تهران  است و قصد داشتیم تنوع آثار موجود در لوور را به نمایش بگذاریم. قرار شد ارتباطات فرهنگی بسط داده شود.

او این نمایشگاه را دارای ویژگی‌ها خاصی دانست که آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است و افزود: در نمایشگاه لوور در تهران اثار مصر باستان، رم، منطقه بین‌النهرین، آثار سلطنتی فرانسه و... به نمایش گذاشته شده است. در واقع خطی پیش گرفته شد که در آن توضیحاتی درباره این آثار ارائه می‌شود. لوور یک قصر پادشاهی است. اهمیت ناپلئون بناپارت اول و سوم در اینجا دیده می‌شود. در نمایشگاه لوور شاهد یک گشایش به سمت هنر معاصر هستیم. این نمایشگاه یک همکاری فرهنگی میان ایران و فرانسه است، در راستای همکاری‌های دو طرفه یک هفته بعد از نوروز در ۲۸ مارس یک نمایشگاه در فرانسه به نام امپراطوری گل‌های سرخ در فرانسه خواهیم داشت. نمایشگاهی به آثار دوره قاجار از موزه کاخ گلستان و موزه ملی اختصاص خواهد داشت.

فرانسه از دریچه فرهنگ وارد ایران شد

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: ایران برای فرانسه همواره جایگاه ویژه‌ای دارد. فرانسه تنها کشوری است که از دریچه فرهنگ وارد ایران شد در حالیکه ایران برای بسیاری از کشورها جاذبه‌های نفتی و اقتصادی داشت.

او برگزاری این نمایشگاه را  نشان‌دهنده تأثیرگذاری موزه در جامعه امروز دانست و افزود: همکاری موزه لوور و موزه ملی ایران کمک کرد تا برای اولین‌بار در طول تاریخ یک همنشینی فرهنگی و تمدنی شکل بگیرد.

وی افزود: برای اولین‌بار است که همزمان ایران میزبان چنین شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی است، این ملاقات را موزه لوور فراهم کرد.

کارگر ادامه داد: امیدوارم که دیپلماسی فرهنگی در کشور ما بیشتر از این فعال شود تا بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگی خود را در عرصه دیپلماسی فرهنگی بیشتر به نمایش بگذاریم، زبان فرهنگ و همکاری‌های فرهنگی از هر نوع زبان و همکاری تأثیرگذارتر خواهد بود.

کد خبر 400069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha