یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

دکتر سید کاظم اکرمی - وزیر اسبق آموزش و پرورش: ما امروز نیازمند ایجاد نشاط، شادی و انگیزه در مدارس و میان دانش‌آموزان هستیم تا آنها به‌عنوان آینده‌سازان کشور در کمال آرامش به امر مهم آموزش و پرورش اهتمام بورزند؛

سید کاظم اکرمی

این مسئله از طریق روش‌های مختلف و کم هزینه می‌تواند پیگیری و به افزایش بازدهی مدارس منجر شود. در این راستا می‌توان به برخی نکات اشاره کرد؛ ازجمله اینکه در کنار سرودهای انقلابی که پخش و اجرای آنها در مدارس مرسوم است، می‌توان دانش‌آموزان را به اجرای برخی سرودها و اشعاری که نشاط‌آور هستند در مراسم‌های صبحگاهی تشویق کرد.

تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به خواندن داستان‌ها و قصه‌های خنده‌آور در ساعت‌هایی مثل ادبیات و انشاء و یا حتی در ساعت‌های فیزیک و شیمی می‌تواند در تلطیف فضاهای آموزشی مؤثر باشد. اقدامات تشویقی برای دانش‌آموزان برای این منظور می‌تواند از طریق اهدای جایزه یا نمره صورت بگیرد.

نکته بعدی، تجهیز و تشویق معلمان به مطالعه و خواندن قصه‌ها، اشعار و داستان‌های نشاط‌آور و نقل آن در میانه کلاس‌های درس است. از این رو، وزارت آموزش و پرورش باید زمینه‌ها و امکانات لازم را در اختیار معلمان قرار دهد. اجرای تئاتر، و نمایش‌های مفرح و خنده‌آور و نیز نمایش فیلم‌های شادی‌آور در سالن‌ها و کلاس‌ها به استرس‌زدایی از دانش‌آموزان و رفع خستگی آنها کمک می‌کند. از طرفی می‌توان با تزئین محیط فیزیکی مدارس را به روش‌هایی مانند چیدن گل و گلدان و نقاشی‌ها و طرح‌های مناسب، فضایی دلچسب و آرامش‌بخش برای دانش‌آموزان ایجاد کرد.

موضوع بعدی که باید در دستور کار برنامه‌ریزان درسی قرار بگیرد، گنجاندن محتویات نشاط‌آور و در عین حال آموزنده در کتب درسی است. تلطیف محتوایی کتب درسی در جهت افزایش انگیزه آموزشی در دانش‌آموزان بسیار مهم و مؤثر خواهد بود. لازم به ذکر است که برخی اقدامات اخیر آموزش و پرورش در ارتباط با ممنوعیت برگزاری آزمون در دبستان‌ها و حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان قابل تحسین بوده و حرکتی مثبت در جهت استرس‌زدایی از دانش‌آموزان ارزیابی می‌شود.

در سیستم رقابتی و نمره‌دهی، وضعیت به‌گونه‌ای است که برای مثال از میان 100دانش‌آموز، حدودا 10نفر در آزمون‌ها نمره قبولی می‌گیرند.

نتیجه این رویه، از یک طرف موجب احساس رنج، عقب‌ماندگی و کم‌استعدادی در 90نفری که در آزمون رد شده‌اند و از طرف دیگر باعث احساس خودبرتربینی در میان تعداد معدودی که در آزمون پذیرفته شده‌اند می‌شود و در فرایند شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در جامعه می‌تواند مفاسدی را در پی داشته باشد.

در پایان اما یک نکته بسیار مهم در بحث ضرورت استرس‌زدایی از مدارس و دانش‌آموزان مطرح است؛ باید از نگاه جزیره‌ای به مدارس پرهیز کرد. در واقع باید توجه داشت که مدارس یک جزیره دورافتاده از جامعه نیستند. بر این اساس، ناراحتی‌ها، استرس‌ها و ناکامی‌ها از خانواده و جامعه قابل انتقال به مدارس هستند.

مسئولان باید بپذیرند که شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و جامعه می‌تواند به تولید فشار و استرس در والدین و خانواده‌ها منجر شود و این فشارها و استرس‌ها قابل انتقال به دانش‌آموزان و فضای مدارس است. این مسئله‌ای است که خارج از حیطه آموزش و پرورش بوده و در سطوح کلان مدیریت کشور باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

کد خبر 399999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha