همشهری آنلاین: در پی شدت گرفتن شایعه واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به سازمان میراث فرهنگی، سیدمحمد بهشتی درباره این ماجرا و بحث نظارت بر حراجی‌های تجسمی به اظهار نظر پرداخت.

بهشتی

به گزارش همشهري آنلاین، چهره شناخته‌شده فرهنگی درباره شایعه واگذاری موزه هنرهای معاصر گفت: «چنین بحثی از اساس مطرح نبوده و نيست. از برنامه چهارم توسعه همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند موزه‌های مرتبط با موضوع فعالیت خود را برپا کنند؛ از جمله موزه آب، موزه علم و فناوری، موزه تاریخ پزشکی و... از آنجا که اصولا مدیریت و مسئولیت هنرهای تجسمی با وزارت ارشاد است، موزه هنرهای معاصر هم باید تحت مدیریت این وزارتخانه باشد.»

بهشتي خاطرنشان کرد: «سال 82 آیین‌نامه اموال تاریخی فرهنگی و هنری در اختیار دستگاه‌های اجرایی در دولت تصویب شد و همه دستگاه‌ها مکلف شدند در نگهداری و مدیریت اموال تاریخی فرهنگی و هنری طبق مفاد آن اقدام کنند. دستگاه ناظر بر اجرای این آیین‌نامه سازمان میراث فرهنگی است. موزه هنرهای معاصر نسبت به رعایت مقررات آیین‌نامه تکلیف قانونی دارد و ناظر بر حسن اجرا سازمان میراث است و این به معنی دخالت یا خلع ید از وزارت ارشاد نیست.»

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و عضو شورای عالی میراث فرهنگي افزود: «چنان‌که نظارت بر انتشار کتاب و نشریه به عهده وزارت ارشاد است و این به معنی دخالت در مدیریت دستگاه‌های اجرایی منتشركننده کتاب یا نشریه نیست. مدت‌ها پیش بعضی هنرمندان درباره نحوه نگهداری آثار موجود در موزه هنرهای معاصر ابراز نگرانی کرده بودند و در پي آن کارشناسان میراث از موزه و نحوه نگهداری آثار بازدید کردند و تا آنجا که می‌دانم اشکالی در نحوه نگهداری ندیدند.»

وي درباره سخنان یکی از مدیران میراث فرهنگی مبنی بر ورود به مقوله حراجی‌هاي هنر مدرن و معاصر هم گفت: «اين ماجرا هم صحت ندارد و موضوع به وزارت ارشاد مربوط می‌شود. اخیرا يك حراج برگزار و در آن جز آثار فرهنگی و هنری مواردي از جمله نسخه خطی قرن سوم عرضه شد. مطابق قانون جز آثاری که حاصل حفاری است، در مورد بقیه آثار تاریخی فرهنگی، مالکیت و نقل و انتقال و خرید و فروش منع قانونی ندارد و فقط خروج از کشور ممنوع است. از قرار این حراجی اعلام کرده بود اثر خریداری‌شده را در هر نقطه جهان تحویل می‌دهد كه وعده خلاف قانون است. برای همین برگزاری حراجی این آثار بايد با نظارت سازمان ميراث فرهنگي باشد تا موازین قانونی رعایت شود.»

سیدمحمد بهشتی درباره تلاش برخی افراد برای تنش‌آفرینی در جامعه هنری هم چنين اظهار نظر كرد: «دستگاه‌های مسئول باید در جهت رفع سوء تفاهم جامعه به ويژه جامعه هنری بكوشند و زمینه شیوع شایعه را از بین ببرند. از سوي ديگر، طرف دیگر هم عده‌ای از گل‌آلود کردن فضا سود می‌برند و از نگرانی جامعه هنری سوء استفاده می‌کنند. در اين موارد، واكنش هنرمندان اگر از روی احساس باشد می‌توان پذیرفت اما نهاد‌های هنری مثل انجمن‌ها و تشکل‌ها باید واکنش پخته‌تر و سنجیده‌تر نشان دهند.»

کد خبر 399866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha