دوشنبه ۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

در سفره شب یلدا، انواع و اقسام تنقلات را می‌توان یافت.

دسر

مخلوط آجیلی گندم، شاه‌دانه و برنجک نیز ازجمله اینهاست که خوردن آن در قدیم نه تنها در شب یلدا رسم بوده بلکه به عنوان تنقلات سالم روزانه مورد استفاده بچه‌ها و حتی پیر و جوان قرار می‌گرفته است.

قدیمی‌ها این آجیل را خودشان بو می‌داده‌اند. شما هم می‌توانید طبق دستورهای زیر، آنها را به صورت جداگانه آماده کرده و سپس در مخلوطی با کنجد به عنوان آجیل شب یلدا، مورد استفاده قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه شاه‌دانه بوداده:

  • شاه‌دانه 50 گرم
  • نمک، نصف قاشق سوپ‌خوری
  • روغن، یک قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه:

ابتدا شاه‌دانه خام را شسته و در کاسه‌ای حاوی مقداری آب به مدت 2 ساعت خیس کنید.
پس از گذشت این مدت، شاه‌دانه‌ها را به سبدی با سوراخ‌های ریز منتقل کرده و در گوشه‌ای بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود.

سپس در یک تابه گود متوسط، یک قاشق سوپ‌خوری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. حالا شاه‌دانه‌ها را در روغن بریزید و مرتب هم بزنید تا کمی تفت داده شود. سپس نصف قاشق سوپ‌خوری نمک را در 2 قاشق سوپ‌خوری آب حل کرده و به شاه‌دانه‌ها اضافه کنید و روی حرارت مرتب هم بزنید تا آب آ‌ن تبخیر شود.

نکته: باتوجه به اینکه معمولا بعد از تبخیر آب، مقداری نمک در کف ظرف رسوب می‌کند، در این شرایط آن را عوض کرده و در ظرف دیگری به بودادن شاه‌دانه ادامه دهید.

مواد لازم برای تهیه گندم بو داده:

  • گندم، 50 گرم
  • شیر، یک لیوان
  • روغن مایع، یک قاشق سوپ‌خوری
  • نمک، نصف قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه:

ابتدا گندم را در کاسه‌ای حاوی آب بریزید و بگذارید به مدت حدود 2 ساعت خیس بخورد. سپس در سبدی با سوراخ‌های ریز آبکشی کنید و بگذارید آب اضافی آن خارج شود. حالا گندم‌های خیسانده شده را به کاسه دیگری حاوی شیر منتقل کنید به صورتی که شیر سطح روی گندم‌ها را نیز بپوشاند. مرحله خیساندن در شیر باید 24 ساعت یا یک شبانه‌روز کامل طول بکشد.

پس از این مدت، گندم‌ها را در سبدی آبکشی کرده و کمی صبر کنید تا شیر اضافی از آن خارج شود. حالا مانند روش قبلی، روغن را در تابه‌ای داغ کرده و گندم‌ها را در آن بریزید و مرتب هم بزنید. در طول این مدت، محلول آب‌نمک را نیز به همان میزان روش قبلی درست کرده و به گندم‌ها اضافه کنید. بعد از اینکه آب آن تبخیر شد، ظرف را عوض کرده و دوباره در ظرف دیگر آن‌قدر حرارت دهید تا گندم‌ها حالت پف‌کرده پیدا کنند. البته مدت زمان لازم برای این منظور همان 15 تا 20 دقیقه است.

مواد لازم برای تهیه برنجک

  • برنج، 50 گرم
  • روغن، یک قاشق سوپ‌خوری
  • شیر، یک لیوان
  • نمک، نصف قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه برنجک:

ابتدا برنج‌ها را شسته و در کاسه‌ای بریزید. سپس یک لیوان شیر به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 24 ساعت در شیر خوب خیس بخورد؛ پس از گذشت این مدت، آن را در سبدی آبکشی کنید تا شیر اضافی آن خارج شود. حالا مانند روش قبلی داخل یک تابه گود، یک قاشق روغن ریخته و برنج خیس‌خورده در شیر را در روغن تفت دهید.

پس از اینکه مدتی تفت داده شد، آب‌نمک را آماده کرده و داخل برنج بریزید و به حرارت‌دادن ادامه دهید تا آب آن تبخیر شود. برای بودادن برنج‌ها نیز با رسوب نمک در ته ظرف، آن را عوض کرده و ظرف دیگری را روی حرارت بگذارید. مدت زمان لازم برای بودادن 15 تا 20 دقیقه است.

کد خبر 39980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز