همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرزگوین گفت: افراط هیچ ارتباطی با اسلام و ادیان دیگر ندارد.

وزیر امور خارجه

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، در این دیدار باقر عزت بگوویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با محمدجواد ظریف، وی با خوشامدگویی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های ایران از ملت بوسنی در دوران سختی‌ها اشاره کرد و افزود: ملت بوسنی از همه قومیت‌ها این حمایت‌ها را فراموش نمی‌کند.

وی افزود: روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور در سطح مطلوبی است اما روابط اقتصادی به موازات آنها توسعه نیافت و اکنون که تحریم‌های ایران برداشته شده، زمینه برای جهش روابط تجاری آماده شده است. در خصوص روابط بانکی و تسهیلات روادیدی هم در حال کار هستیم و حتما موانع را بر طرف می‌کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری کشورمان اظهار داشت: برای ما همه اقوام در بوسنی بسیار مهم هستند و این روابط و همبستگی میان اقوام تداوم یابد تا شاهد توسعه و امنیت هر چه بیشتر در بوسنی و هرزگوین باشیم. شما همیشه جمهوری اسلامی ایران را کنار خود خواهید داشت.

وی با اشاره به هیات تجاری همراهش اظهار داشت: امیدواریم این سفر و همایش تجاری، شروع خوبی برای تحرک بخشیدن به روابط اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه با برشمردن زمینه‌های همکاری افزود: ایران می‌تواند یک تامین کننده مطمئن انرژی برای بوسنی و هرزگوین باشد.

وی با ذکر برخی موانع تجاری موجود ابراز امیدواری کرد این مشکلات با همکاری طرفین برداشته شود و خاطر نشان کرد: تعرفه‌های گمرکی، روابط بانکی و روادید تجاری و تسهیل روابط تجاری و مردمی از جمله نکات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه بود.

ظریف اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و افراط گرایی یکی از دغدغه‌های مشترک ما، شما و اتحادیه اروپاست. افراط هیچ ارتباطی با اسلام و ادیان دیگر ندارد. مبارزه ایدئولوژیک و فرهنگی با اندیشه افراط باید از اولویت‌ها باشد. ما می‌توانیم در این زمینه همکاری کنیم و آنرا به نفع صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای می‌دانیم.

در این دیدار اعضای صرب و کروات شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین هم بطور جداگانه در سخنانی بر اراده دولت بوسنی و هرزگوین برای توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح و زمینه‌ها تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، (هفتم اسفندماه) به همراه هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی سفر دوره ای خود به صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی را آغاز کرد و در نخستین مرحله از این سفر عازم بلگراد (پایتخت صربستان) شد.

دیدار با رئیس جمهوری، نخستن وزیر، رئیس مجلس و همچنین وزیر امور خارجه صربستان از برنامه‌های ظریف در بلگراد بود.

وی در این دیدارها درباره ابعاد مختلف روابط دو جانبه تهران - بلگراد تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه همچنین در صربستان در همایش مشترک تجاری دو کشور با حضور سه تن از وزرای دولت صربستان، رییس اتاق بازرگانی صربستان و بیش از 70 شرکت بزرگ صربی و ایرانی شرکت و سخنرانی کرد.

ظریف پس از صربستان، شامگاه (هشتم اسفند) عازم «صوفیا» پایتخت بلغارستان شد.

وی برنامه کاری خود را در صوفیا با دیدار «رومن رادف» رئیس جمهوری بلغارستان آغاز کرد و پس از آن نیز با نخست وزیر، وزیر اقتصاد و همچنین رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

کد خبر 399755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha