جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

شاید فکر می‌کنید ایده‌ای ناب و خلاقانه دارید اما واقعا این فکرتان چقدر برای ایجاد یک کسب و کار نوپا اهمیت دارد؟

استارتاپ

این روزها اگر با کسانی که نام استارتاپ را شنیده‌اند حرف بزنید اکثرشان خواهند گفت که ایده ناب و خلاقانه‌ای دارند که می‌تواند تبدیل به یک کسب و کار نوپای موفق شود. استارتاپ‌ها، شرکت‌های نوپایی هستند که معمولا بدون سرمایه اولیه و با تکیه بر توان تیمی خود شروع به‌کار می‌کنند. در واقع ایده و طرحی که به خلاقیت و مفید بودن آن برای حل مشکلی یقین وجود دارد سرمایه مهم استارتاپ‌ها به‌حساب می‌آید. حتی شاید این ایده لزوما دیجیتال نباشد. اما به‌دلیل نبودن سرمایه زیاد برای راه‌اندازی یک استارتاپ، حرکت در بستر فناوری کار را برای تیم‌ها آسان‌تر می‌کند، استفاده از ابزارهای دیجیتال می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های راه‌اندازی را کاهش دهد. این ایده و طرح خلاقانه که ممکن است در ذهن خیلی‌های ما باشد اما چقدر مهم است؟

کسب‌وکار استارتاپی آسان نیست خیلی‌ها از استارتاپ‌ تصوراتی مانند دفتر گوگل و فقط بخش سرگرمی و تفریح ماجرا را در ذهن دارند. شاید پس از ساعت‌ها کار روزانه استارتاپی‌ها نیم ساعت هم گیم یا پینگ‌پنگ بازی کنند اما تبدیل یک ایده حتی عالی به یک کسب‌و‌کار تمام‌عیار اصلا کار ساده‌ای نیست. همیشه یادتان باشد ایده‌ای که به‌نظر خودتان ناب و خلاقانه به‌حساب می‌آید حداقل در دنیا 10یا 20نفر دیگر همزمان دارند به آن فکر می‌کنند. در واقع داشتن ایده مهم است اما نه آنقدر که فکرش را می‌کنید.

مهم‌ترین بخش ماجرا جایی است که یک فرد یا یک تیم استارتاپی حاضر شود ریسک کرده و این ایده را تبدیل به یک کسب و کار کند. همیشه باید بدانید که در یک کسب و کار نوپا امکان شکست وجود دارد. شاید صریح‌ترش اینطور است: شکست همراه همیشگی شما در یک کسب و کار نوپا حداقل تا زمان از آب و گل در آمدنش است. باید دانش کسب و کار داشت محمود کریمی، مدیر کارخانه نوآوری با اشاره به اینکه خیلی‌ها تصور می‌کنند ایده خیلی نابی دارند، می‌گوید: وقتی ایده‌ها در مرحله شتاب‌دهی روی میز مشاور قرار می‌گیرد تازه سبک و سنگین می‌شود. خیلی ایده‌ها در یک مشاوره کوتاه مشخص می‌شود که ارزش کسب و کار ندارند یا قبلا توسط دیگران اجرا شده‌اند؛ یعنی آدم‌های خبره به خوبی پرونده ایده‌ها را دارند. کریمی با اشاره به اینکه خیلی‌ها در جامعه ما توهم داشتن ایده خوب دارند، می‌گوید: مشکل اصلی در کشور این است که اکثرا سواد کسب و کار، تجارت کردن و قواعد حقوقی را ندارند. نه در خانه و نه در مدرسه و دانشگاه این مسائل یاد داده نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت ایده مهم است اما آنقدرها هم اهمیت ندارد. مهم‌ترین بخش اجرا و پیگیری کردن ایده برای تبدیل آن به یک کسب و کار است. حتی طی این مسیر هم باز باید ایده‌های خلاق جدید داشته باشید تا بتوانید آن طرح اولیه را زنده نگه دارید. استارتاپ به درد کسانی که به‌دنبال استخدام شدن در جایی هستند نمی‌خورد اما اگر آماده چالش و تلاش هستید باید علاوه بر داشتن ایده آستین‌هایتان را برای تلاش سخت و یاد گرفتن تجارت بالا بزنید.

  • همشهری | پنج شنبه دهم اسفند 1396
کد خبر 399729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha