سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

علی مولوی: بعضی وقت‌ها همه‌چیز آن‌طوری که پیش‌بینی می‌شود پیش نمی‌رود؛ درست مثل زندگی «بئاتریکس پاتر».

شايد خودش هم هرگز تصور نمي‌كرد كه نويسنده شود، آن هم نويسنده‌ي ادبيات كودك و نوجوان. اما زندگي، با بازي‌هاي پيش‌بيني‌نشده‌اش، بئاتريكس پاتر را به يكي از مشهورترين نويسندگان انگليسي تبديل كرد.

«هلن بئاتريکس پاتر» در 28 ژوئيه‌ي 1866 ميلادي، در خانواده‌اي ثروتمند در لندن به دنيا آمد. او در كودكي با حيواناتي كه در خانه داشت بازي و آن‌ها را نقاشي مي‌كرد. به‌ مرور قدرت طراحي او پيشرفت مي‌کرد و بهتر مي‌شد. او تابستان‌ها را به همراه خانواده‌اش در خانه‌ي ويلايي‌شان و در ميان گياهان و طبيعت مي‌گذراند و وقتي بزرگ‌تر شد روي جلبك‌ها و قارچ‌ها مطالعه مي‌كرد.

در سال 1893 ميلادي و در 27سالگي، داستاني را درباره‌ي يك خرگوش بازيگوش براي پسري به نام «نوئل مور» تعريف كرد. پسرك از اين داستان خيلي خوشش آمد و اين آغاز زندگي «پيتر‌خرگوشه» بود. كم‌كم داستان پيتر خرگوشه بال و پر گرفت و براي داستانش نقاشي‌هاي خطي كشيد.

هيچ‌ ناشري كتاب او را منتشر نمي‌كرد. بعضي داستان بلندتري مي‌خواستند و بعضي كوتاه‌تر. بعضي هم با تصاوير كتاب مشكل داشتند. در نهايت او تصميم گرفت كتابش را به‌صورت شخصي و خصوصي منتشر كند.  به اين ترتيب اولين نسخه‌ي كتاب «قصه‌ي پيتر خرگوشه» در 16 دسامبر 1901 ميلادي در 250نسخه منتشر شد كه آن‌ها را بين خانواده و دوستانش توزيع كرد.

يك سال بعد، او با انتشارات «فردريك وارن» به توافق رسيد و توانست اولين نسخه‌ي رسمي و عمومي كتابش را با نقاشي‌هاي آبرنگ منتشر كند. در آن زمان چاپ كتاب با تصويرهاي رنگي چندان مرسوم نبود و اين كتاب از اولين‌ كتاب‌هاي رنگي كودك و نوجوان به‌شمار مي‌رفت.

اولين چاپ كتاب هشت‌هزار نسخه بود كه تا پايان همان سال تجديد چاپ شد و در مجموع 28هزار نسخه از آن به فروش رفت.

پاتر تا سال 1930، به مرور 22جلد ديگر از داستان‌هاي پيتر و دوستانش را نوشت و منتشر كرد و كم‌كم به نويسنده‌اي جهاني تبديل شد. از 116سال قبل تا كنون كتاب‌هاي او به بيش از 36زبان منتشر شده‌اند و از كتاب قصه‌ي پيتر‌خرگوشه، بيش از 45ميليون نسخه در جهان به فروش رفته است.

اولين‌ اقتباس از داستان‌هاي پاتر قرار بود توسط «والت ديزني» در سال 1938 ميلادي و يك‌سال پس از موفقيت انيميشن «سفيدبرفي و هفت‌كوتوله» صورت بگيرد، اما بئاتريكس پاتر چندان به نتيجه‌ي اين كار اميدوار نبود و با ديزني به توافق نرسيد.

بئاتريكس پاتر در سال 1943 ميلادي درگذشت و از حدود 20سال بعد، يعني از سال 1962 تا 1995 ميلادي، چندين انيميشن كوتاه و سريال انيميشن از مجموعه‌ي كتاب‌ها و قصه‌هاي او ساخته شد. فيلم سينمايي «پيتر‌خرگوشه» نيز تازه‌ترين اقتباس و اقتباسي مدرن از شخصيت‌هاي كتاب‌هاي او به شمار مي‌آيد.

سال 2006 ميلادي، «كريس نونان»، فيلم‌ساز استراليايي، فيلم «خانم پاتر» را براساس بخشي از زندگي بئاتريكس پاتر و ماجراي چاپ كتاب پيتر خرگوشه ساخت و داستان زندگي متفاوت و عجيب اين نويسنده را به تصوير كشيد.

 

دوچرخه شماره ۹۱۵

«بئاتريكس پاتر» در كنار پدرش «روپرت پاتر» و برادرش «برت‌رام پاتر»/ اول ژانويه 1894 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۱۵

«بئاتريكس پاتر» درخانه‌ي «هيل‌تاپ»

سال 1913 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۱۵

اولين نسخه‌ي چاپ شخصي كتاب «قصه‌ي پيتر خرگوشه» در سال 1901 ميلادي و اولين نسخه‌ي چاپ عمومي كتاب در سال 1902 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۱۵

تمبر يادبود شخصيت‌هاي كتاب‌هاي بئاتريكس پاتر

 

دوچرخه شماره ۹۱۵

كتاب «قصه‌ي پيترخرگوشه»/ نشر ماهي

 

دوچرخه شماره ۹۱۵

«ايوان مك‌گرگور» و «رنه زل‌وگر» در صحنه‌اي از فيلم «خانم پاتر»

کد خبر 399651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha