همشهری آنلاین: روسیه دوشنبه قطعنامه پیشنهادی انگلیس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی یمن را وتو کرد

شکست سنگین انگلیس و آمریکا در شورای امنیت

به گزارش خبرگزاري صداوسيما از نيويورک، نماينده آمريکا در سازمان ملل پس از وتوي قطعنامه ضد ايراني مدعی شد: امروز شکست ديپلماسي بود!

سفير انگليس در سازمان ملل در اظهاراتی در نشست شورای امنیت گفت اقدامات ايران غير قابل تحمل است.

سفير روسيه در سازمان ملل نيز با انتقاد از اتهام های وارد شده به ايران گفت: بحران يمن نبايد ابزار سياسي شود و نبايد به موضوعات ديگر بسط پيدا کند. وی افزود: علاوه بر تحريم و تهديد راهکارهاي ديگري هم وجود دارد که گويا آمريکا به آن بي اعتنا است. اتهام زني بدون داشتن اطلاعات دقيق مورد قبول نيست.

واسيلي نبنزيا اظهار داشت: بندهاي ذکر شده در قطعنامه پيشنهادي انگليس داراي آثار و پيامدهاي منفي نه فقط بر يمن بلکه بر کل منطقه خواهد بود و اين موضوع باعث شدت يافتن تنش ها و درگيري بين طرف هاي اصلي خواهد شد. بارها ذکر کرده ايم که بازي با نقشه جغرافياي سياسي منطقه و به ويژه روابط بين کشورهاي اسلامي و بين سني و شيعه بسيار خطرناک است. به جاي متشنج کردن روابط بين طرف هاي مختلف در خاورميانه، بايد از طريق گفتگوهاي چندجانبه و بر اساس احترام به توافق برسيم. ما يک جايگزين موفق را در قالب طرحي براي متحد ساختن طرف ها ارائه داديم، اين طرح بر مجازات ها و اعمال فشار تمرکز نمي کند بلکه بر تلاش هاي همگاني و متحد براي حل بحران ها با تمام حسن نيت تمرکز مي کند.

وی افزود ما بايد گفتگوها را از سر بگيريم و روسيه طرحي را براي مذاکره درباه نزاع هاي منطقه اي و اعتماد سازي در منطقه خليج فارس آغاز کرده است. امنيت منطقه اي تفکيک پذير نيست و قطعنامه هاي شوراي امنيت نبايد دچار سياست زدگي شود، بلکه بايد فني و کارشناسي باشد و ما خواهان تمديد مأموريت تيم کارشناسان فني هستيم و از آن حمايت مي کنيم، اما براي تصويب بندهايي که به موجب بند هفتم منشور سازمان ملل اعمال مي شود، بايد به اطلاعاتي که ثابت شده هستند استناد کرد.

نيکي هيلي سفير آمريکا در سازمان ملل ترجيح داد در جلسه شورای امنیت حاضر نشود.

نماينده آمريکا در سازمان ملل مدعی شد: امروز شکست ديپلماسي بود! وی افزود: تا تهران متوقف نشود ما هم اقداماتمان را متوقف نمي کنيم.

کد خبر 399528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha