سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناکامی آمریکا و انگلیس در جلسه شورای امنیت شکست دیپلماسی آهن قراضه بود

شکست دیپلماسی آهن قراضه در شورای امنیت

که طی ماه های اخیر در دستورکار نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل قرار گرفته بود.

به گزارش ایرنا؛ جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد را می توان جلوه ای از شکست دیپلماسی آهن قراضه عنوان کرد؛ دیپلماسی که طی ماههای اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با نشان دادن قطعاتی از موشکی که ادعا می کرد ایران در اختیار حوثی ها قرارداده است کلید زده شد.

به نظر می رسد آمریکای ترامپ در راستای حمایت از متحدان خود در منطقه تلاشهای گسترده ای را ساماندهی کرده و از همه ظرفیتهای ملی و بین المللی بهره برداری می کند. دولت ترامپ به موازات تلاش برای ممانعت از بهره مندی ایران از مزایای برجام در قالب تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم بنگاههای اقتصادی به ویژه در ماه های اخیر دو مسئله سیاست منطقه ای و برنامه موشکی را دستاویز فشار بر ایران قرار داده است.در این راستا نیکی هیلی روز پنجشنبه 14 دسامبر (23 آذرماه)در نشست رسانه‌ای در پایگاه نظامی «آناکوستیا ــ بولینگ»، در آمریکا بقایای موشکی را که حوثی‌ها به سوی ریاض پرتاب کردند نمایش داد و ادعا کرد این موشک ساخت ایران است. بعدها طبق برنامه اعلام شده از سوی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیکی هیلی و 14 همکارش در شورای امنیت، در یک ضیافت نهار با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز شرکت کردند و نمایندگان اعضای شورای امنیت از جایی که «هیلی» با نمایش آهن‌پاره‌های موشکی، ایران را به کمک به انصارالله در حمله موشکی به ریاض متهم کرده بود، دیدن کرند.

با این حال مسیری که نیکی هیلی به همراه متحدان خود در شورای امنیت در پیش گرفته بود روز گذشته با وتوی روسیه عملا به بن بست خورد.

دیروز پیش نویس پیشنهادی انگلیس درباره تمدید تحریمهای یمن و ادامه فعالیت کارگروه کارشناسان سازمان ملل با رای منفی روسیه از اعتبار ساقط شد هر چند آمریکا و انگلیس در روزهای اخیر برای مجاب کردن روسیه برای رای دادن به پیش نویس پیشنهادی خود که ایران را به خاطر ارسال موشک برای حوثی ها محکوم می کرد تلاش زیادی کردند

با رد قطعنامه پیشنهادی انگلیس که البته خود آن ها هم به آن واقف بودند و برای اهداف سیاسی خود خواستار حفظ آن شدند، قطعنامه فنی روسیه مطرح شد که 15 عضو شورا به آن رای مثبت دادند.
این در حالی است که اگر این قطعنامه هم رای نمی آورد، رژیم تحریم های یمن و ادامه فعالیت کارشناسان با مشکل مواجه می شد.

نگاهی به ادعاهای نمایندگان انگلیس فرانسه و آمریکا در شورای امنیت به خوبی نشان می دهد که این کشورها بیش از اینکه دغدغه کشتار مردم بی گناه یمن را داشته باشند به فکر حمایت از عربستان سعودی هستند کما اینکه معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هم پس از رای گیری قطعنامه های پیشنهادی با بیان اینکه روسیه از رفتار بد ایران حمایت می کند و تلاش های همگی ما را به باد می دهد؛ اظهار کرد:« بارها گفته شده است که شلیک موشک به عربستان سعودی می تواند یک جنگ محلی را به جنگ منطقه ای تبدیل کند. ما بارها از دیپلماسی بازدارنده صحبت کرده ایم و امروز دیدیم که این دیپلماسی شکست خورده است و دنیا امروز در معرض جنگی بسیار بزرگتر قرار دارد.»

این دیپلمات آمریکایی با استناد به گزارش کارگروه کارشناسی و گزارش سرویس اطلاعات امریکا مدعی شد ایران به حوثی های یمن اسلحه می دهد و به خشونت و مرگ و میر در این کشور دامن می زند.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل که به شدت از اتفاقات روز گذششته شورای امنیت سازمان ملل عصبانی بود این را هم گفت که«این رفتار روسیه و ایران فراموش نخواهد شد و به آن پاسخ داده خواهد شد ».

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم با تشکر از 11 عضو شورای امنیت که با قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران موافقت کرده بودند، تهدید کرد که «اگر روسیه به استفاده از حق وتوی خود به نفع ایران ادامه دهد، آمریکا و شرکایش اقداماتی علیه تهران انجام خواهند داد که مسکو توان جلوگیری از آن را نداشته باشد».

به گزارش ایرنا ، فرانسوا دلاتره نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم با ابراز تاسف از بی نتیجه ماندن قطعنامه پیشنهادی انگلیس اظهار کرد:«گزارش سازمان ملل مشخص است که می گوید ایران تخلف کرده است. ما بارها حمله های بالستیک به عربستان سعودی را محکوم کرده ایم».

جاناتان آلن نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد ایران را متهم به نقض قطعنامه 2216 شورای امنیت کرد و گفت: با وجود اینکه موضوع بحران سوریه نیز وجود دارد، یمن نباید فراموش شود. تحریم های سازمان ملل ابزاری ویژه هستند که برای بحران های بین المللی استفاده می شوند.

نماینده انگلیس اضافه کرد: ما نباید تهدید بزرگ موشک های بالستیک در یمن را نادیده بگیریم. دو حمله به غیرنظامیان توسط موشک های بالستیک از یمن به عربستان سعودی قابل پذیرش نیست.

این در حالی است که واسیلی نبنزیا نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی انگلیس را گمراه کننده و نابالغ عنوان کرد و گفت: ما اعمال تحریم به روش سیاست زده را رد می کنیم.روسیه نمی تواند این پیش نویس قطعنامه را تایید کند و علیه یمن تحریم صادر کند.

وی با تاکید بر اینکه ما تنها چیزی را می پذیریم که متخصصین بگویند،ادامه داد: موضوع یمن بسیار پیچیده تر از چیزی است که اینجا گفته شده است و ما درخواست داده ایم که تحقیقات بیشتری روی این موضوع انجام شود.

نبنزیا ضمن هشدار به کشورهار غربی در خصوص دخالت در منطقه اظهار داشت:بازی با نقشه های ژئوپولتیک خطرناک است.

بازی با موضوعات جهان اسلام خطرناک است.باید به جای دخالت در کشورهای اسلامی به آنها کمک کنیم که راه حل مسائل خود را پیدا کنند.

اظهارات نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل حاکی از این است که این کشورها چنانکه گفته شد بیش از اینکه نگران بحران انسانی در یمن باشند به دنبال جلب رضایت سعودی ها هستند.بدیهی است که تلفات دو موشک شلیک شده به عربستان در مقایسه به تلفات چند سال بمباران یمن و نابودی زیرساخت های اقتصادی این کشور قابل قیاس نیست و خود آنها هم به خوبی به این امر واقف هستند. با این حال ظاهرا سعودی ها بخشی از کارکردهای دیپلماسی خود را هم « برون سپاری» کرده اند و نمایندگان آمریکا و انگلیس این وظایف را به نیابت از سعودی ها در مجامع نهادهای بین المللی انجام می دهند.

کد خبر 399526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha