سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور جدید آفریقای جنوبی در جریان ترمیم کابینه، دو وزیر اخراجی در دوره جاکوب زوما را مجددا منصوب کرد و مقام متحدان زوما را یا کاهش داده یا آنها را کنار گذاشت.

این اقدام "متوازن"، تلاشی برای جلب رضایت بسیاری از جناح‌های شریک در حزب حاکم آفریقای جنوبی است.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، سیریل راماپوزا، رئیس‌جمهور جدید آفریقای جنوبی کابینه خود را اعلام کرد و تغییرهاي اساسی در پست‌های وزارتی به وجود آورد.

او مجددا "نهلانهلا ننه" (Nhlanhla Nene) را به عنوان وزیر دارایی منصوب کرد.

در واقع یکی از اصلی‌ترین خبرها در ترمیم کابینه، انتصاب نهلانهلا ننه در وزارت دارایی است زیرا او دسامبر ۲۰۱۵ اخراج شده بود. این اقدام در آن زمان هدف انتقادهاي گسترده‌ای قرار گرفت و در میان سرمایه‌گذاران تنش ایجاد کرد و موجب شد تا ارزش "راند"، واحد پول آفریقای جنوبی به پایین‌ترین میزان مقابل دلار برسد.

جاكوب زوما که با اتهام‌هاي متعدد فساد روبره‌وست، اوایل این ماه از سوی حزبش مجبور به کناره‌گیری شد.

۹ سال ریاست زوما بر آفریقای جنوبی با اتهامات گسترده‌ای همراه شد و این در حالی بود که این کشور با بدهی ملی رو به رشد و بالاترین سطح بیکاری روبه‌رو بود.

راماپوزا جای او را گرفت و وعده داد موضع سرسختانه‌ای علیه فساد اتخاذ کرده و کشورش را وارد دوره‌ای جدید کند.

راماپوزا دوشنبه شب(هفت اسفند) حین اعلام انتصاب‌ها گفت: من در ایجاد این تغییرها، نیاز به تعادل و ثبات پایدار و نیاز به تجدید، بهبود اقتصادی و تحول شتابان را مد نظر داشتم.

او تعدادی از وزیرانی که در دوره پیشین منصوب شده بودند نگه داشت اما سایر متحدین سابق رئیس‌جمهور پيشين یا تنزل رتبه یافتند یا وارد کابینه نشدند.

دیوید مابوزا (David Mabuzza) معاون حزب حاکم کنگره ملی آفریقا به عنوان معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی معرفی شد.

انکوسازانا دلامینی-زوما (Nkosazana Dlamini-Zuma) همسر سابق زوما هم که راماپوزا توانست او را در انتخابات دسامبر برای رهبری حزب شکست دهد، به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی منصوب شد.

کد خبر 399479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha