مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوسان دما با شدت‌های مختلف همواره در اطراف ما وجود دارد، و دانشمندان سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند این نوسانات را به برق تبدیل کند.

برق

براساس گزارش ساينس الرت، از برق توليد شده توسط اين ماشين مي‌توان براي تامين انرژي حسگرها و تجهيزات ارتباطاتي استفاده كرد. در اين شيوه،‌ذخيره انرژي به واسطه پديده‌اي به نام تشديد‌كننده حرارتي انجام مي‌شود، ابزاري كه گرما را از يك سو جذب كرده و آن را به سوي ديگر مي‌تاباند. زماني كه دماي دو طرف به تعادل رسيد، انرژي آن توسط فرايند ترموالكتريك جذب مي‌شود.

به گفته محققان دانشگاه MIT اين تشديد‌كننده جديد حرارتي مي‌تواند حسگرهاي راه دور و هر ابزار برقي خارج از شبكه برقي را تنها با استفاده از اختلاف دماي هوا براي سال‌ها روشن نگه دارد. اين ابزار را مي‌توان به راحتي روي ميز رها كرد و دستگاه به راحتي از نوسان دماي هواي اتاق برق توليد مي‌كند و اين يعني منبعي بي‌نهايت از انرژي.

توليد برق از نوسان دما پيش از اين نيز به واسطه تكنيك‌هاي مختلفي آزمايش شده‌بود، اما اين تكنيك جديد نسبت به تكنيك‌هاي پيشين كارامد‌تر است و اولين نمونه‌اي است كه مي‌توان آن را براي سازگاري با نوسانات دوره‌اي دمايي تنظيم كرد.

يكي از كليدي‌ترين دستاورد‌هاي دانشمندان در ساخت اين نيروگاه كوچك استفاده از تركيبي از مواد بوده‌است، موادي مانند فوم فلزي، گرافن، و نوعي موم ويژه به نام اكتاديكن كه با تغيير دما به راحتي از جامد به مايع و برعكس تبديل مي‌شود. اين تركيب از گنجايش بالاي ذخيره‌سازي دما برخوردار بوده و توزيع دما در آن به صورت يكدست انجام مي‌شود.

زماني كه از اين ماده در نوسان دماي اتاق براي توليد برق استفاده شد، توانست در دماي 10 درجه سانتيگراد 350 ميليولت برق توليد كند. از اين تشديد‌كننده حرارتي مي‌توان در هر محيطي استفاده كرد و حتي مي‌توان آن را در زير صفحات خورشيدي نصب كرد تا از حرارت ايجاد شده در آن برق بيشتري توليد كند.

کد خبر 399454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha