یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نسخه «جامع التواریخ» یا «تاریخ رشیدی» از آثار ارزشمند و کهن تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو برای نخستین بار نهم اسفند در کاخ گلستان به نمایش در می‌آید.

میراث

به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: این نسخه ارزشمند در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می‌شود و یکی از شاهکارهای جهان در حوزه تاریخ و جغرافیاست که ۴۳۵ سال پیش توسط رشیدالدین فضل الله همدانی یکی از مورخان بزرگ ایرانی تألیف شده است. این کتاب از نظر مطالب دست اول اهمیت دارد و تا زمان خود در اختیار هیچ فردی قرار داده نشده بود. همچنین از نظر صحت و دقت اصول تاریخ نیز بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این‌که این کتاب به نثری ساده و واضح نوشته شده و از شاهکار تاریخی جهان و مهمترین منبع برای تاریخ اقوام حکومت‌های ترک و مغول است، افزود: بیشترین مطلب کتاب «جامع التواریخ» به نثری عالمانه بیان شده و یکی از ویژگی‌های آن اهمیت دادن به منابع شفاهی بوده که بسیار قابل توجه است.

نصرتی بیان کرد: اگر رشیدالدین فضل الله همدانی نوشته‌های پراکنده و در خطر نابودی و افسانه‌های شفاهی مغولان و ترکان را به رشته تحریردر نیاورده بود، امروز از هیچکدام از آنها خبری در دسترس نبود و به فراموشی سپرده می‌شدند.

به گفته‌ی او، نویسنده کتاب با بیان اینکه از کارگزارن ایلخانان و از آنان به احترام یاد کرده اما در تاریخ‌نویسی و واقع‌گرایی خود به درستی سخن گفته و پس از بیان ویرانگری‌ها و غارتگران مغولان تعصب خود را نیز به صراحت بیان کرده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: شجاعت و قلم توانای رشیدالدین فضل الله همدانی در بیان وقایع تاریخی او را در ردیف تواناترین مورخان قرار داده است. همچنین قلم تحریری، نثر ساده، روشن و زیبایی اثر این مؤلف از لحاظ ادبی، تاریخی و حتی نگارگری باعث شده تا به عنوان سندی معتبر و با ارزش شناخته شود، همه‌ی این ویژگی‌ها باعث ثبت جهانی این اثر شده است.

وی ادامه داد: نسخه «جامع‌التواریخ» کاخ گلستان در قطع سلطانی حجیم با کاغذ کشمیری بوده  و با خط نستعلیق تحریر شده است. این نسخه ۹۸ نگاره نقاشی آب‌ ورنگ کار نقاشان وطراحان هندی و دو سرلوح مذهب مرصع دارد و در پایین هرصفحه نام نقاش و طراح آن نوشته شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی کاخ جهانی گلستان؛ کتاب جامع التواریخ برای نخستین بار نهم اسفند  ساعت ۱۴ در موزه مردم شناسی کاخ گلستان و به مدت ۱۰ روز به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین دو اثر نسخه خطی بی‌نظیر دیگر در گنجینه کاخ گلستان یعنی نسخ خطی شاهنامه بایسنقری و خمسه نظامی رونمایی می‌شود.

این نمایشگاه با همکاری موزه و کتابخانه کاخ گلستان، اداره ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی، کمیته ملی یونسکو، مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

کد خبر 399281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha