همشهری آنلاین: نویسنده ۷۹ ساله آمریکایی که از ۱۹۷۰ تا امروز پنج بار با رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش نامزد دریافت جایزه پولیتزر بوده، «آلیس در سرزمین عجایب» را تاثیرگذارترین کتاب بر زندگی خود می‌داند و معتقد است با خواندن داستان‌های فرانتس کافکا شیوه داستان‌نویسی‌اش دگرگون شده است.

جویس کارول اوتس

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، جويس كارول اوتس كه بيش از 10 كتابش به زبان فارسي ترجمه شده و در ايران بيشتر با «عاشقانه، تاريك، عميق»، «سياهاب»، «آدمكش‌ها» و... شناخته مي‌شود، دو جايزه او. هنري در كارنامه دارد. اين نويسنده تحسين‌شده نيويوركي به تازگي درباره كتاب‌هاي تاثيرگذار زندگي خود گفتگو و به نكاتي جالب اشاره كرده است. پاسخ‌هاي او را به پرسش‌هاي گاردين مي‌خوانيد.

كتابي كه اين روزها دارم مي‌خوانم:
يك گلچين ادبي تازه و شگفت‌انگيز به نام It Occurs to Me That I Am America ويرايش جاناتان سنتلوفر با موضوع دموكراسي درخطر. (افشاگري: اعتراف مي‌كنم متني از من هم در كتاب هست!)

كتابي كه زندگي‌ام را دگرگون كرد:
«آليس در سرزمين عجايب» و «آن سوي آينه»‌ لوييس كارول بي‌ترديد تاثيري عميق بر زندگي و شيوه نوشتن من گذاشتند.

كتابي كه آرزو داشتم نويسنده‌اش من باشم:
مي‌تواند يك فهرست بلندبالا باشد اما پرسشي است كه نمي‌توان به آن پاسخ داد، چون در تصور نمي‌گنجد. هيچ‌كس نمي‌تواند «اوليس»، «جنايت و مكافات»، «موبي‌ديك» و هر كتاب ديگر را بنويسد جز كساني كه آنها را نوشته‌اند.

كتابي كه بزرگ‌ترين تاثير را در شيوه نگارش من گذاشت:
شايد داستان‌هاي فرانتس كافكا، «دوبليني‌ها»ي جيمز جويس و «بلندي‌هاي بادگير» اميلي برونته يا...

كتابي كه شيوه انديشيدن من را عوض كرد:
«برگ‌هاي علف» والت ويتمن تاثيري عميق روي شاعران و نويسندگان (به ويژه شاعران) داشت. [اين كتاب را بزرگ‌ترين كتاب شعر آمريكا مي‌دانند و چاپ اول آن در 1855 در 795 نسخه منتشر شد و نامي از نويسنده بر خود نداشت. مخاطبان كتاب پس از خواندن 500 خط به نام والتر ويتمن برمي‌خوردند.]

آخرين كتابي كه مرا به گريه انداخت:
مرا به خاطر پاسخ عجيب به اين پرسش ببخشيد اما من معمولا هنگام نوشتن رمان گريه‌ام مي‌گيرد. يا شايد هنگام خواندن رماني كه كامل شده و دارم از روي آن مي‌خوانم تا متن را ويرايش كنم.

آخرين كتابي كه با خواندن آن خنديدم:
مثل خيلي‌ها، بارها و بارها وقت خواندن كتاب ويرانگر، مضحك، وحشتناك و البته آرامش‌بخش «آتش و خشم: كاخ سفيد دونالد ترامپ از درون» مايكل ولف با صداي بلند خنديده‌ام.

كتابي كه نتوانستم تمام كنم:
ادعاي اينكه «شب‌زنده‌داري فينگن‌ها» نوشته جيمز جويس را تمام نكرده‌ام، شايد نوعي خودويرانگري باشد اما درست است. در دفاع از خودم بايد بگويم خواندن آن را بارها آغاز كرده، بندها و صفحه‌هايش را جا انداخته و دست آخر دوباره و چندباره دست از خواندنش كشيده‌ام.

كتابي كه معمولا هديه مي‌دهم:
هرگز نمي‌تواند يك كتاب مشابه باشد؛ خريدهاي ناگهاني براي خوانندگان خاص.

كتابي كه دوست دارم با آن به ياد آورده شوم:
مثل بسياري از من هم خرسند خواهم شد اگر با چيزي به ياد آورده شوم و اين بستگي دارد به سليقه هر خواننده. شايد «بلوند» كه آن را سال 2000 نوشتم؛ اين كتابي است كه بزرگ‌ترين دلشكستگي را بر من تحميل كرد و حسابي خسته‌ام كرد. اگر آن را كنار بگذاريم، شايد كتاب خاطره‌هايم، «چشم‌انداز گمشده».

کد خبر 399201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha