همشهری آنلاین: ویژگی‌های شخصیتی و نیازهای اساسی مادران دختران تیزهوش در رساله دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

ذهن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني واحد علوم و تحقیقات، رساله دکتری با عنوان «بررسی ویژگی‌های شخصیتی و نیازهای اساسی مادران دختران تیزهوش دوره اول متوسطه، و طراحی برنامه جامع آموزشی خانواده‌محور به منظور ارتقای رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران» توسط مرجان علی‌زاده به راهنمایی دکتر خدیجه ابوالمعالی و مشاوره دکتر علی‌اکبر ارجمندنیا در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شد.

مرجان علیزاده فارغ‌التحصیل دوره دکتری واحد علوم و تحقیقات در تشریح نتایج این پژوهش، گفت: مادران این دختران از نظر میزان «روان رنجورخویی»، «وظیفه‌شناسی»، «برون گرایی» و «انعطاف‌پذیری» بالاتر از میانگین قرار دارند.

وی با بیان اینکه جامعه مورد مطالعه در این پژوهش متشکل از مادران دختران تیزهوش شهر تهران در سال ۱۳۹۵ و همچنین متون تخصصی مرتبط با موضوع پژوهش بوده است، افزود: برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های نیازهای بنیادین، ویژگی‌های شخصیتی نئو، رضامندی زوجیت افروز و سلامت روان استفاده شده است.

این محقق تاکید کرد: ویژگی‌های برشمرده شده برای مادران دختران تیزهوش که در این رساله آمده است، دلیل بر این نیست که مادران دخترانی که تیزهوش نیستند، فاقد آنها باشند.

وی در بخش دیگر این گفتگو با یادآوری رابطه منفی روان رنجورخویی با رضامندی زوجیت، اظهار داشت: بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش مشاهده شد، میانگین نمره مادران دختران تیزهوش در ویژگی‌های شخصیتی روان رنجورخویی به طور متوسط بالاتر از حد مورد انتظار است.

علیزاده تاکید کرد: بالا بودن میزان روان رنجورخویی در مادران دختران مورد مطالعه حاکی از پائین آمدن میزان رضامندی زوجیت و سلامت روان این مادران است.

این محقق واحد علوم و تحقیقات افزود: هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح نیازهای بنیادین و ویژگی‌های شخصیتی مادران دختران تیزهوش، تبیین نیازهای بنیادین، ویژگی‌های شخصیتی با میانجیگری سلامت روان و همچنین ارائه برنامه آموزشی خانواده‌محور به منظور ارتقای سطح رضایتمندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش است.

وی در پایان گفت: با توجه به نیازهای بنیادین و ویژگی‌های شخصیتی، برنامه آموزشی جهت افزایش رضامندی طراحی شد و پس از اجرای آن مشاهده شد که آموزش برنامه خانواده محور منجر به بهبود وضعیت سلامت روان و ارتقاء رضامندی زوجیت مادران دختران تیزهوش شده است که اثرات آن در طول زمان ماندگار خواهد بود.

کد خبر 399179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha