همشهری آنلاین: چهار استان اندونزی در پی پیش‌بینی تشدید آتش‌سوزی‌های جنگلی که هر ساله خسارات زیادی در حوزه سلامت در سراسر جنوب شرق آسیا وارد می‌کند وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند.

اندونزی در پی جبران خسارت آتش‌سوزی‌های جنگلی

به گزارش ایسنا، آژانس ملی کاهش بلایای طبیعی در این کشور اعلام کرده که این هشدارهای اضطراری در استان‌های ریائو و سوماترای جنوبی و همچنین کالیمانتان مرکزی و غربی باعث تسهیل اجرای عملیات آتش‌نشانی و حمایت‌های دولت مرکزی می‌شود.

طبق اعلام این سازمان، ماهواره‌ها ۹۰ نقطه مهم آتش‌سوزی‌ها را در سراسر اندونزی شناسایی کرده‌اند که بیشترین تعداد متعلق به کالیمانتان مرکزی و غربی بوده است، گفته می‌شود سرتاسر پونتیاناک، مرکز استان کالیمانتان غربی را دود فراگرفته است.

طبق مطالعه‌ای از دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا، آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۱۵ جنگل‌های اندونزی که در اثر آن سرتاسر نوار آسیای جنوب شرقی را دود فرا گرفت، باعث مرگ زودرس ۱۰۰ هزار نفر شد.

این آتش‌سوزی‌ها اغلب توسط کشاورزان و شرکت‌های کشاورزی که زمین را برای کشت محصولات خود پاکسازی می‌کنند، آغاز می‌شود. بسیاری از مناطق اندونزی به علت وجود جنگل‌های مردابی تورب و مزارع کشت نیشکر و نخل مستعد آتش‌سوزی‌های گسترده هستند.

یکی از ساکنان شهر پونتیاناک در این خصوص گفت: در اثر آتش‌سوزی‌های مهلك جنگل‌ها، میدان دید در این شهر به حدود ۲۰ تا ۲۵ متر رسیده و مشکلات زیادی را برای ساکنان به وجود آورده است.

وی با بیان این که بارش‌های سنگین روزهای اخیر کمک کرده تا این معضل کاهش یابد، نسبت به مقابله با این آتش‌سوزی‌ها توسط دولت ابراز امیدواری کرد.

دولت اندونزی برای گسترش زمین‌های تورب یک مهلت قانونی اعلام کرده و در پی اجرای برنامه‌ای برای احیای مرداب‌های تورب با بازگرداندن رطوبت به آنها است. این تعهد فنی و گران قیمت شامل احداث کانال‌هایی برای زه‌کشی آب به این مناطق است.

کد خبر 399131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha