مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

هشمهری آنلاین: براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تا سال 1404 تاکسی‌ها تنها در قالب تاکسی‌های خطی، تاکسی‌های مطابق با استانداردهای جهانی و تاکسی‌های ویژه مجاز به فعالیت در سطح شهر خواهند بود.

دکتر افندی زاده مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران باید سهم ون‌ها در حمل و نقل به 5 درصد و تاکسی‌ها به 15 درصد برسد که در این میان سهم تاکسی‌های خطی 7 درصد، تاکسی‌های مطابق با استانداردهای جهانی 6 درصد و تاکسی‌های ویژه 2 درصد خواهد بود.

وی با تاکید بر حذف تاکسی‌های گردشی با عملکرد فعلی و مسافربرهای شخصی تصریح کرد : تاکسی‌های خطی مسیرهایی با مبدا، مقصد و کرایه مشخص و حداکثر 4 مسافر فعالیت خواهند کرد و به جای تاکسی‌های گردشی که تعدادشان درحال حاضر بسیار زیاد است تاکسی‌های مطابق با استانداردهای جهانی با تعریف ارائه شده جایگزین می‌شود که انتخاب مسیر با مسافر بوده و تاکسی تا مقصد در اختیار وی خواهد بود.

وی افزود: همچنین تاکسی‌های ویژه شامل تاکسی‌های فرودگاه، پایانه‌ها، راه‌آهن، آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی می‌شود که انتخاب مسیر در این نوع تاکسی‌ها نیز با مسافر بوده و تاکسی در اختیار وی قرار می‌گیرد.

دکتر افندی زاده با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک توسعه کیفی تاکسی‌رانی مد نظر است نه کمی تصریح کرد: در حال حاضر سهم تاکسی‌ها و ون‌ها از حمل و نقل درون شهری حدود 25 درصد است که این سهم براساس مصوبه مجلس باید به 20 درصد با توجه به افزایش سهم قطارشهری و اتوبوسرانی برسد. بنابراین با توجه به رشد جمعیت تا سال 1404 تعداد ناوگان تاکسیرانی نباید بیش از این افزایش یابد و در مقابل باید توسعه کیفی ناوگان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرتهران ضمن بیان آنکه در حال حاضر با وجود 450 خط تاکسی‌رانی و شبکه‌ای به طول 4 هزار و 291 کیلومتر بیش از 100 هزار تاکسی درشهر تهران فعالیت می‌کنند.

وی گفت: براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تا سال 1404 حدود 15 درصد از حمل و نقل دورن شهری به وسیله حدود 100 هزار تاکسی محقق خواهد شد و روزانه 2 میلیون 700 هزار سفر و به عبارتی 4 میلیون و 50 هزار جابه جایی به این وسیله در پایتخت صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: سهم ون ها از حمل و نقل نیز باید به 5 درصد برسد که براین اساس تا سال 1404روزانه 900 هزار سفر و به عبارتی 1 میلیون و 530 هزار جابه‌جایی به وسیله 11 هزار ون در شهر تهران صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول افزود: ون‌ها  تنها در مسیر‌های مشخص فعالیت خواهند کرد و حداکثر ظرفیت آنها بین 9 تا 11 نفر پیش بینی شده است.

شهریار افندی زاده همچنین حداکثر عمر مفید تاکسی‌ها را براین اساس 10 سال اعلام و تصریح کرد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تمام تاکسی‌هایی که بیش از 10 سال عمر دارند باید از رده خارج شوند که برای تحقق این امر هر ساله 8 هزار تاکسی جدید باید جهت نوسازی یا افزایش ناوگان وارد و در مقابل به همین میزان تاکسی فرسوده از رده خارج شود.

وی در ادامه از طراحی الگوهای مدیریتی جدید تاکسی رانی براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک خبرداد و گفت: بر این اساس پیشنهاد 8 شرکت خصوصی است که بر مبنای پهنه بندی شهر امکانات فیزیکی و مکان مورد نیاز ایجاد خواهند شد که این شرکت ها وظیفه نظارت و کنترل تاکسی ها را در محدوده ای که برایشان تعیین می شود بر عهده می گیرند و سازمان تاکسیرانی بر عملکرد این شرکت ها نظارت خواهد کرد.

وی افزود: همچنین براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک افزایش مشارکت بخش خصوصی در فعالیت تاکسیرانی تا سال 1404 تاکید شده است.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک همچنین اظهار کرد: طول خطوط تاکسیرانی براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک باید بین 3 تا 11 کیلومتر باشد زیرا برای مسیرهای طولانی تر خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است.

دکتر افندی زاده تصریح کرد: مجهز شدن تاکسی ها به سیستم های نوین اطلاع رسانی و بهره مندی از سامانه های هوشمند جهت کنترل برروند فعایت تاکسی های استاندارد شامل GPS و GIS و مجهز شدن به تاکسی متر دیجیتالی، صدور قبض رایانه ای و امکان پرداخت کرایه توسط کارت های اعتباری از جمله تسهیلات نوینی است که بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تاکسی ها باید به آن مجهز شوند. [تجهیز بیش از 6 هزار تاکسی مسافر برجاده ای به سیستم GPS]

وی افزود: توسعه ناوگان تاکسی سرویس بانوان بر اساس افزایش تقاضا، لباس های متحدالشکل و صدور کارت شناسایی برای رانندگان تاکسی از دیگر اقدامات پیش بینی شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک است که در صورت تصویب این طرح به اجرا در خواهد آمد.

وی همچنین در مورد سوخت پیش بینی شده برای تاکسی ها بر اساس این طرح گفت: سوخت تاکسی ها باید آلایندگی کمی داشته باشد و حداقل از استاندارد یورو 2004 برخوردار باشد که بر این اساس گاز سوز کردن تاکسی ها مورد تاکید است.

دکتر افندی زاده استاندارد سازی عملکرد تاکسی ها ، ایجاد سیستم هماهنگ تاکسیرانی، حذف مسافربری شخصی، قابلیت اعتماد به تاکسیرانی و سازگاری تاکسیرانی با محیط زیست را مهمترین اهداف مدنظر گرفته شده برای سازمان تاکسیرانی دانست.

وی در پایان با تاکید بر آنکه در حال حاضر شاغلین بیشترین مسافران تاکسی ها هستند گفت: آمارها نشان می دهد شاغلین 42 درصد مسافران تاکسی هستند و تاکسی ها نقش بسیار مهمی را سفرهای درون شهری تهران دارند به همین دلیل در طرح جامع با برنامه ریزی دقیق و مدون تمام اهداف و برنامه‌های این سازمان تا سال 1404 مشخص شده تا تاکسی‌ها به طور کامل در شهر تهران ساماندهی شوند.

کد خبر 39913

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز