همشهری آنلاین: با وجود اکران فیلم‌های موفق زنانه از جمله «زن شگفت‌انگیز» و «سفر دخترها»، فقط ۲۴ درصد از قهرمانان ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ زنان بودند.

دیو و دلبر

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، يافته‌هاي يك پژوهش تازه نشان مي‌دهد تعداد قهرمانان زن روي پرده نقره‌اي سينما در سال گذشته ميلادي حدود پنج درصد نسبت به مدت مشابه پيش از آن كاهش يافته و به 24 درصد رسيده است. اين پژوهش را مركز مطالعات زنان در سينما و تلويزيون در دانشگاه سن‌ديگو بين 100 فيلم پرفروش سال 2017 انجام داده و يافته‌هاي نوميدكننده آن به تازگي منتشر شده است.

سال گذشته قهرمان هر سه فيلم پرفروش يعني «جنگ‌هاي ستاره‌اي: آخرين جداي»، «ديو و دلبر» و «زن شگفت‌انگيز» زنان بودند. اين در حالي است كه فيلم‌ها و فيلمسازان مستقل همچنان بيشتر علاقه دارند نقش‌هاي اصلي خود را در اختيار زنان بگذارند. در اين فيلم‌ها 65 درصد نقش‌هاي مهم سهم زنان است. سال گذشته 37 درصد نقش‌هاي مهم در اختيار زنان بود (همسان با سال 2016)، هر چند سهم زنان داراي ديالوگ با دو درصد افزايش نسبت به 2016 به 34 درصد رسيد.

بخش ديگر اين پژوهش مربوط به جايگاه زنان رنگين‌پوست در سينماي آمريكاست. بر اين اساس، سهم شخصيت‌هاي مونث سياهپوست به لطف فيلم‌هايي چون «سفر دخترها» با دو درصد افزايش به 16 درصد رسيد و لاتيني‌ها سهم خود را با چهار درصد افزايش به هفت درصد رساندند. زنان آسيايي‌تبار هم فقط يك درصد افزايش مشاركت داشتند تا سال 2017 را با سهم هفت درصدي در فيلم‌هاي مهم به پايان برسانند.

در بخش سن و سال، 46 درصد از شخصيت‌هاي مرد سهم مردان بالاي 40 سال بود كه در مقايسه با سهم 29 درصدي زنان بالاي 40 سال بسيار چشمگير به نظر مي‌رسد. انتظار مي‌رود سينماي سال 2018 آمريكا به لطف اكران فيلم‌هاي كاملا زنانه از جمله «هشت يار اوشن» و «چين و چروك در زمان» آوا دوورني نگاهي جدي‌تر به زنان داشته باشد.

کد خبر 399086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha