همشهری آنلاین: اقدام سفیر کانادا در هند در دعوت از یک تروریست خالستانی و جدایی طلب برای شرکت در مراسم شام با حضور جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، یک جنجال دیپلماتیک جدید میان دو کشور بوجود آورد.

 جنجال دیپلماتیک میان هند و کانادا بر سر یک تروریست

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه اشین ایج در روز جمعه، اگرچه سفارت کانادا پس از اعتراض هند بلافاصله دعوت از این جدایی طلب خالستانی به نام 'جاسپال سینگ اتوال' را لغو کرد، اما چگونگی دریافت روادید هند از سوی وی و قرار گرفتن در فهرست مهمانان سفارت کانادا مقامات هندی و کانادایی را متعجب کرده است.

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد: ما در حال بررسی چگونگی ورود یک تروریست خالستانی به هند هستیم.

اتوال که یک فعال جدایی طلب سیک در کانادا محسوب می شود و عضو گروه ممنوعه ( از سوی هند) فدراسیون گروه جوانان سیک می باشد، در سال 1986 به تلاش برای قتل 'مالکیت سینگ سیدهو' سروزیر ایالت اسبق پنجاب در جریان سفر وی به کانادا متهم شد.

سروزیر اسبق پنجاب اگرچه از این سوءقصد جان سالم بدر برد اما بعدها در هند ترور شد. پس از قتل وی، یک دادگاه هند این اقدام را حمله تروریستی دانست و اتوال و سه نفر دیگر را به 20 سال زندان محکوم کرد.

البته مقامات دولتی هند می گویند که نام این فرد توسط وزارت کشور هند از لیست سیاه حذف شده است.

ترودو نخست وزیر کانادا که هم اکنون در هند به سر می برد، در واکنش به این اتفاق گفت: ما مساله پیش آمده را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. فرد مورد نظر نباید دعوت نامه دریافت می کرد و ما پس از آگاهی یافتن از سابقه این فرد، بلافاصله دعوت نامه او را لغو کردیم.

نخست وزیر کانادا پیش از این اعلام کرده بود که این کشور از جدایی طلبانی که علیه هند فعالیت می کنند حمایت نمی کند.

ترودو قرار است امروز با نارندرا مودی نخست وزیر هند در دهلی نو دیدار کند. به گفته مقامات هندی انتظار می رود مساله خالستان و گسترش فعالیت جدایی طلبان سیک در کانادا در مذاکرات میان نخست وزیران هند و کانادا مطرح شود.

سفر هشت روزه نخست وزیر کانادا در تاریخ 17 ماه فوریه (28 بهمن) به دور از هیاهوی رسانه ای آغاز شد اما بعد به جنجال تبدیل شد.

مساله خالستان روابط هند و کانادا را وارد تنش کرده به طوری که نارندرا مودی نخست وزیر هند به مناسبت ورود جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به این کشور هیچ پیام خوشامد گویی منتشر نکرده است.
مودی همچنین نخست وزیر کانادا را در سفر به گجرات که محل تولد نخست وزیر هند محسوب می شود همراهی نکرد.

به گفته تحلیل گران اینگونه خوشامد گویی با استقبال رسمی و گرم نارندرا مودی نخست وزیر هند از باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمد ابن زاید النهیان ولیعهد امارات کاملا تفاوت دارد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، دهلی نو از موضع نرم کانادا در مقابل سیک های افراطی که فعالیت های خود را در سال های اخیر در کانادا افزایش داده اند ناراضی است.

هند سال گذشته به حضور نخست وزیر کانادا در مراسم روز خالسا با میزبانی جدایی طلبان سیک اعتراض کرده بود.

کانادا در اوایل ماه آوریل سال گذشته، قطع نامه 'نسل کشی' هند در جریان شورش های ضد سیک در سال 1984 را به تصویب رساند.

هند به این قطع نامه بشدت اعتراض کرد و آن را نتیجه درک محدود از قانون اساسی، جامعه، اخلاق، حکومت قانون و روند قضایی هند دانست.

هند همچنین نارضایتی خود را از این قطع نامه به سفیر کانادا در هند و همچنین هارجیت ساجان وزیر دفاع کانادا در جریان سفر سال گذشته وی به هند ابلاغ کرد.

جنبش خالستان، توسط سیک هایی ایجاد شده است که خواهان ایجاد کشوری مستقل می باشند. مبارزات اعضای این گروه، به وقوع درگیری های خشونت آمیز در هند در سال های 1980 منجر شد.

مقامات دولتی هند، خالستانی ها را افراط گرا و مسوول بمب گذاری در هواپیمای ایر ایندیا در سال 1985 می دانند. در این بمب گذاری 329 نفر کشته شدند.

دولت هند پس از این بمب گذاری اقدام به سرکوب شاخه های خشن این جنبش کرده و نسبت به فعالیت آزادانه جدایی طلبان خالستانی در کانادا هشدار داده است.

کد خبر 399068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha