همشهری آنلاین: رئیس جمهور افغانستان به بیش از پنج میلیون پناهجوی این کشور مقیم در دیگر کشورهای جهان و همچنین تعداد آوارگان در داخل افغانستان اشاره کرد و گفت که صلح با این وضعیت ممکن نیست و ما باید فرصت را برای بازگشت مهاجران آماده کنیم.

 رئیس جمهور افغانستان: صلح با داشتن پنج میلیون مهاجر ناممکن است

به گزارش ایرنا، محمد اشرف غنی که روز چهارشنبه در نشست مشورتی بزرگان اقوام، رهبران سابق گروههای مجاهد و شوراهای استانی در کابل سخن می گفت ؛ افزود : ما باید فرصت بازگشت را همزمان با عدالت اجتماعی برای مهاجرین فراهم کنیم.

وی تصریح کرد که در شرایط کنونی دیده می شود در برخی موارد برای مهاجران بازگشتی به وطن ، زمینی برای سکونت وجود ندارد و یا برای پرداخت حقوق قانونی از آنها رشوه در خواست می شود که این روند عدالت اجتماعی را زیر سوال برده و این فسادها به روند صلح لطمه می زند.

اشرف غنی گفت که مذاکره صلح با مخالفان یک فرآیند تطبیقی است و هزینه زیاد دارد و ما باید دیدگاه های آنها را درک کنیم و این روند نیازمند تفاهم دو طرفه است.

به باور رئیس جمهوری صلح نیازمند اصلاحات گسترده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در افغانستان است و باید به کمک همه این امور عملی شود.

رئیس جمهوری افغانستان از مردم و بزرگان کشورش خواست که موانع صلح را شناسایی و مدون کنند و تاکید کرد که اگر فردا آنها با طالبان به گفت وگو نشستند یا سازمان ملل متحد نشست ، موانع را تشخیص شناخته و برآن آگاه باشند.

غنی خطاب به مردم افغانستان گفت که در نشست آتی «پروسه کابل» که قرار است در هفته آینده برگزار شود، دیدگاه های افغانستان را برای صلح با نمایندگان 25 کشور در میان خواهد گذاشت و اعلام کرد که اگر مخالفان و طالبان حاضر به گفت و گو نشوند بعد از این نشست باید آماده ایجاد جنبشی ملی و سراسری برای مقابله با آنها باشند.

«محمد کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز در نشست مشورتی گفت که صلح به معنای توافق برای پایان دادن جنگ است و در این فرآیند اگر هر طرف اشتباه کنند و فکر کنند با قبول آن شکست خورده اند ؛ هرگز حتی از راه صلح هم به صلح پایدار دست نخواهیم یافت.

او تصریح کرد: ما خواستار تسلیم شدن طالبان نیستیم، بلکه به دنبال گفتمان میان اعضای ملت افغانستان هستیم و به نظرات آنها احترام می گذاریم.

وی از گروه طالبان خواست که برای پایان دادن به جنگ، راه گفت و گو را انتخاب کنند، زیرا جنگ هیچ طرف را به نتیجه مطلوب نمی رساند و به باور او حتی شکست کامل یک طرف درگیر در جنگ هم، نمی تواند صلح پایدار ایجاد کند.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان برای حملات اخیر تروریستی در کابل که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت اهداف گوناگون را متصور شد اما تاکید کرد که از جمله مهمترین اهداف برهم زدن صلح است.

خلیلی افزود: این شورا بخش بزرگی از ماموریت خود را بطور داوطلبانه و بدون هزینه اجرا می کند که این روند برای کمک کنندگان خارجی و دولت هزینه ای ندارد.

با نزدیک شدن دومین نشست بین المللی « پروسه کابل » تلاش های شورای عالی صلح برای گرفتن مشاوره از اقشار مختلف جامعه افغانستان شدت یافته و جلسه امروز سومین نشست بزرگ مشورتی با افشار مختلف این کشور در یک ماه گذشته است.

این فعالیت های شورای عالی صلح در حالی انجام می شود که گروه طالبان تاکنون حاضر به گفت و گو با دولت افغانستان نشده است و تنها تمایل خود را اوایل سال میلادی جاری برای مذاکره با آمریکا مطرح کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را رد کرد.

کد خبر 398987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha