چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور آمریکا با انجام تحقیق و بررسی با مجوز کنگره این کشور موافقت کرده است تا مشخص شود آیا توسعه موشک RS-۲۶ از سوی روسیه موجب نقض معاهده کاهش سلاح‌های هسته‌ای امضا شده میان دو کشور در سال ۱۹۸۷ می‌شود یا خیر.

معاهده موسوم به "کاهش قوای هسته‌ای میان‌برد" در دوره رونالد ریگان امضا شده‌است.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا در بیانیه‌ای گفت: من به موجب اختیاراتم به عنوان رئیس‌جمهور و طبق قانون اساسی و قوانین آمریکا، وزیر امور خارجه را مامور می‌کنم که با هماهنگی وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش و مدیر اداره اطلاعات ملی و بر طبق اختیارات ریاست جمهوری مطابق بخش 1245 قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا این تحقیق و بررسی را انجام دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک،این در حالی است که براساس این بخش از قانون اساسی آمریکا، تحقیق درباره این موشک بالستیک باید در عرض 90 روز بعد از تصویب یک لایحه در 12 دسامبر سال گذشته میلادی انجام شود.

این تحقیقات تعیین خواهد کرد که آیا این موشک در پوشش معاهده کاهش تسلیحاتی موسوم به استارت جدید میان آمریکا و روسیه قرار می‌گیرد و یا این‌که منجر به نقض معاهده قوای هسته‌ای میان‌برد می‌شود چراکه روسیه دست به آزمایش موشک در بردهای تحت پوشش معاهده قوای هسته‌ای میان‌برد آن هم با تنظیمات بیشتر از یک کلاهک زده است.

این معاهده منعقد شده در سال 1987 میان واشنگتن و مسکو هدفش از بین بردن همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف در برد 500 - 1000 کیلومتر و همچنین موشک‌های برد متوسط با محدوده برد 1000 - 5500 کیلومتر به همراه پرتابگرهای آنهاست.

براساس لایحه مربوط به قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا اگر این تحقیق و بررسی به این نتیجه برسد که موشک بالستیک RS-26 تحت پوشش معاهده استارت جدید قرار می‌گیرد و روسیه اقدامی در قبال آن انجام نداده پس از آن آمریکا به بررسی سیاست‌ها و تصمیم‌هایی که در ارتباط با این موشک در نقض معاهده قوای هسته‌ای میان‌برد اتخاذ شده‌اند، خواهد پرداخت.

کد خبر 398919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha