سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصر تا سال ۲۰۱۲ صادرکننده گاز به اسرائیل بود. با بهره‌برداری اسرائیل از میادین گازی خود در مدیترانه حالا این کشور در آستانه صدور گاز به مصر قرار گرفته است. قبلا با اردن نیز قراردادی مشابه امضا شده است.

قرارداد بزرگ برای صدور گاز اسرائیل به مصر

به گزارش دويچه وله، دو شرکت اسرائیلی و مصری قرارداد بزرگی را امضا کرده‌اند که به موجب آن اسرائیل در مدت ده سال مجموعاَ ۶۴ میلیارد متر مکعب گاز به مصر صادر خواهد کرد. شرکت اسرائیلی دکل‌ گروپ و شرکت مصری دولفینوس طرف‌های این قرارداد بزرگ گازی هستند که ارزش آن ۱۲ میلیارد یورو برآورد می‌شود.

اسرائیل از سال ۲۰۱۳ مشغول بهره‌برداری از میدان گازی تمر در دریای مدیترانه است. این میدان دارای ۲۴۰ میلیارد متر مکعب گاز است. شرکت دکل دریلینگ، وابسته به دکل گروپ، قصد دارد در میدان گازی لویتان نیز دست به استخراج بزند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن ابراز خشنودی از قرارداد گازی جدید، آن را "تاریخی" خواند. به گفته او این قرارداد "میلیاردها دلار وارد خزانه دولت خواهد کرد که صرف آموزش، بهداشت و تامین اجتماعی شهروندان خواهد شد."

هنوز روشن نیست که گاز اسرائیل به چه وسیله‌ای به مصر انتقال خواهد یافت.

سال ۲۰۱۶ نیز یک کنسرسیوم گازی متشکل از دکل گروپ قراردادی را برای صدور گاز به اردن امضا کرد.

در فاصله ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ میلادی این مصر بود که به اسرائیل گاز صادر می‌کرد. این صادرات سهمی ۴۰درصدی در گاز وارداتی اسرائیل داشت ولی بارها لوله‌های انتقال آن آماج حملات خرابکارانه قرار گرفت. با سقوط حسنی مبارک، رئيس‌جمهور پیشین مصر در سال ۲۰۱۱ قرارداد گازی میان دو کشور با انتقادهای بیشتری روبرو شد و به حال توقف درآمد.

کد خبر 398846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha