همشهری‌آنلاین: دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو هشدار داد روسیه یک رقابت جدید در زمینه تسلیحات هسته‌ای در اروپا به راه می‌اندازد و باید نسبت به مانورها و برنامه‌های نظامیش شفافیت به خرج دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه بیلد آلمان گفت: آمریکا به عنوان یکی از طرف‌هاي قرارداد موسوم به قوای هسته‌ای میان‌برد مي‌گويد روسیه موجودیت این تفاهم را تهدید کرده و در همین راستا اقدام به برنامه‌ریزی برای تولید و آزمایش یک موشک جدید میان‌برد کرده است.

استولتنبرگ در ادامه تصریح کرد:‌ روسیه از طریق مدرنیزه کردن زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای خود و دست زدن به رزمایش‌های هسته‌ای این ریسک را کرده که یک رقابت تسلیحات هسته‌ای جدید در اروپا به راه‌ بیندازد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد: روسیه باید به معاهده قوای هسته‌ای میان‌برد همچنان پایبند باشد.

این معاهده سال 1978 دربردارنده نابودی موشک‌های کروز و بالستیک پرتابی از زمین با بردی بین 500 تا 5500 کیلومتر به همراه پرتابگرهای آنها، ساختارهای پشتیبانی مرتبط و دیگر تجهیزات حمایتی‌ست.

پیشتر آمریکا و روسیه چندین بار یکدیگر را متهم به نقض این معاهده کرده بودند.

ولادیمير پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، آمریکا را متهم کرده‌بود كه با استقرار پرتابگرهای موشکی در کشور رومانی این معاهده را زیر پا گذاشته است .

پوتين افزود:"در حالی که به غلط روسیه را ناقض معاهده جلوه می‌دهند و از آن بهانه‌ای برای خروج رسمی از معاهده می‌سازند."

کد خبر 398775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha