مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی دریافته‌اند مواد شیمیایی موجود در محصولات خانگی روزمره وجود دارند،‌در آلوده‌سازی هوای شهرها نقشی کلیدی دارند درحدی که با برخی از آلاینده‌های رایج شهری،‌مانند آلودگی‌های ناشی از خودروها برابری می‌کنند.

محصولات

براساس گزارش BBC، محققان دانشگاه كلرادو در اين مطالعه روي تركيبات ارگانيك معطر يا VOCها متمركز شدند. اين تركيبات در محصولات پايه نفتي مانند محلول‌هاي تميز‌كننده و رنگ‌ها به كار گرفته مي‌شوند و زماني كه در معرض هوا قرار مي‌گيرند، ذراتي ايجاد مي‌كنند كه بر سلامت اثرگذارند.

محققان مي‌گويند تاثير اين آلاينده‌هاي غير مرتبط با خودروها دست كم گرفته شده‌اند كه اين نتيجه‌گيري به‌نظر شگفت‌آور مي‌آيد زيرا انسان‌ها بيش از مواد بهداشتي و شيميايي از سوخت استفاده مي‌كنند.

درحدود 95 درصد از نفت خام درتوليد سوخت مورد استفاده قرار مي‌گيرد، درحالي‌كه پنج درصد از آن براي توليد مواد شيميايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه در موادي مانند خوشبو‌كننده‌ها، آفت‌ها، مواد چسبنده، اسپري مو و انواع شوينده‌هاي خانگي كاربرد دارند. به گفته محققان امكان حذف اين تركيبات شيميايي وجود ندارد زيرا تنها جايگزين آنها آب است و آب به تنهايي از پس بسياري از آلاينده‌ها و لكه‌ها بر نمي‌آيد.

محققان با گرد‌آوري اطلاعات درباره آنچه توليد‌كنندگان در محصولات خانگي به كار مي‌برند، تركيب شيميايي اتمسفر،  و كيفيت هواي خانه و بيرون از خانه به اين نتيجه رسيدند كه ميزان آلايندگي اين تركيبات دو تا سه برابر بيشتر از تخمين‌هايي است كه از شدت آلوده‌سازي آنها وجود داشته‌است. در مقابل شدت آلايندگي تركيبات منتشر شده از موتور خودروها بيش از حد واقعي تخمين زده شده‌اند.

به گفته محققان دانشگاه كلرادو،‌نتايج جديد نشان مي‌دهند ميزان انتشار تركيبات VOC از محصولات خانگي با ميزان انتشار آلاينده‌ها از موتور خودروهاي شهري در آمريكا رقابتي نزديك دارند. اين نتايج را مي‌توان به شكلي گسترده با ديگر كشورهاي صنعتي به ويژه در اروپا نيز تطبيق داد.

در مطالعه‌اي ديگر، دانشمندان دريافته‌اند كه قرار گرفتن در معرض محصولات تمیزکننده در طول سال‌های متمادی به طور قابل ملاحظه‌ای بر کارکرد ریه انسان تاثیر می‌گذارد.

محققان دانشگاه برگن در نروژ با تحقیق روی 6 هزار نفر نتیجه گرفتند تاثیر این محصولات معمولا غيرضروري در زنان بیشتر از مردان است. براي كاهش تاثيرگذاري تركيبات شيميايي مواد شوينده بر ريه افراد، محققان توصیه می‌کنند که خانه‌ها از جریان هوای مناسب برخوردار باشند و به جای استفاده از اسپری‌های پاک کننده از مایعات استفاده شود.

کد خبر 398743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha