قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار با مصوبه مجلس از سال آینده افزایش می‌یابد.

سیگار

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه۹۷، بند الحاقی۷ به تبصره۶ این لایحه را تصویب کردند که بر مبنای آن با تعیین میزان عوارض سیگار تولیدی و وارداتی، از سال آینده قیمت خرده‌فروشی سیگار افزایش می‌یابد. براساس این مصوبه که به‌رغم مخالفت برخی نمایندگان به‌دلیل تأثیر افزایش عوارض بر قاچاق سیگار به کشور مصوب شد،

از ابتدای سال۱۳۹۷ به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۷۵ریال، تولید مشترک ۱۵۰ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی ۲۵۰ریال و وارداتی ۶۰۰ریال به‌عنوان عوارض اضافه خواهد شد. همچنین بنابراین مصوبه، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به‌حساب درآمد عمومی موضوع ردیف۱۱۰۵۱۶ این قانون واریز کند.

با این مصوبه مجلس، قیمت هر نخ سیگار در حالی افزایش یافته که آمارها نشان می‌دهند ‌ایرانی‌ها سالانه بیش از ۵۵میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند که سرانه مصرف سالانه هر ایرانی ۶۸۸نخ است. از سوی دیگر، قیمت سیگار در ایران در مقایسه با 114کشور منتخب جهان از 84کشور ارزان‌تر است به‌نحوی که قیمت هر پاکت سیگار مارلبرو در ایران درطی سال2017 حدود 2.31دلار یعنی کمتر از 9500تومان برای 20نخ سیگار بود.

روی دیگر سکه بازار دخانیات کشور، معافیت سیگاری‌ها از پرداخت مالیات است چرا که گرچه دولت براساس قانون به‌صورت علی‌الحساب 40درصد مالیات ارزش افزوده بر توتون، تنباکو و سیگار را در سال‌جاری برای دریافت از تولید و واردات سیگار وضع کرده اما در عمل به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، خرده‌فروشان سیگار هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

همچنین گرچه آمارهای رسمی از پیشی‌گرفتن میزان تولید داخل سیگار از واردات آن به ایران و سیر نزولی قاچاق سیگار به کشور از سال93 تا‌کنون حکایت دارد اما بیم آن می‌رود که رشد عوارض واردات رسمی، تولید داخل و مشترک سیگار با مصوبه اخیر مجلس، ریسک‌پذیری قاچاقچیان برای قاچاق سیگار را افزایش دهد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهند طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 23میلیارد نخ سیگار در داخل کشور تولید شده نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 20درصد رشد داشته و در مقابل واردات رسمی سیگار 1.4میلیارد نخ بوده که 56درصد کاهش یافته است. همچنین برآورد‌ها نشان می‌دهند که طی 6 ماه نخست امسال 3.13میلیارد سیگار به کشور قاچاق شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 38درصد کاهش داشته است.

سیگار

کد خبر 398723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha