همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس برنامه پنج‌ساله دوم باید سهم حمل و نقل عمومی در تهران ۷۵ درصد بود اما الان ۲۲ درصد است گفت مشکل تهران، خودرو محور شدن است و طرح جدید ترافیک نیز بر خلاف شایعات نه تنها در‌آمدزا نیست بلکه موجب کاهش درآمد‌های شهرداری می‌شود.

محمد علی نجفی

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی در هفدهمین همایش بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در برج میلاد، افزود: همین امر موجب شده که امروز سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری 22 درصد باشد.

وی اظهار کرد: این درحالی است که براساس برنامه پنج ساله دوم، سهم حمل و نقل عمومی با احتساب تاکسی‌ها در سطح کلانشهر تهران می‌بایست 75 درصد باشد.

شهردار تهران افزود: این نشان می‌دهد که متاسفانه طی سال‌های گذشته توجه بسیار کمی به این موضوع مهم در حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران شده است.

نجفی با بیان اینکه جانمایی بسیاری از مراکز تجاری در تهران انسان محور نبوده، تصریح کرد: در حال حاضر کاربری‌های زیادی در سطح شهر وجود دارد که دسترسی به آنها از طریق حمل و نقل عمومی، دوچرخه یا پیاده بسیار دشوار است.

شهردار تهران به راهکارهای حل معضل ترافیک پایتخت اشاره کرد و گفت: حرکت برای دستیابی به شهری هوشمند و فرهنگ سازی و آموزش دراین زمینه باید به عنوان یک اولویت به صورت جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

وی بر اهمیت تکالیف و مسئولیت‌های شهروند و اخلاق شهروندی در کلانشهر تهران تاکید و اظهار کرد: متاسفانه از این موضوع مهم نه تنها در شهرداری‌ها بلکه در سطح مدیریت کلان کشور نیز غفلت شده است.

وی تصریح کرد: دراین زمینه استفاده از حمل و نقل ریلی سبک‌تر از مترو در شهر تهران نیز می‌تواند به عنوان یک راهکار مورد توجه باشد.
نجفی با اشاره به توجه ویژه دولت دوازدهم به موضوع حمل‌و نقل عمومی و نوسازی ناوگان، افزود: تامین منابع موردنیاز نقش بسیار مهم و قابل توجهی در تحقق این امر مهم دارد.

شهردار تهران همچنین به توجه مجلس شورای اسلامی به موضوع حمل و نقل عمومی در قانون بودجه سال آینده اشاره و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی امکان استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل را فراهم کرده که این امر می‌تواند منجر به کسب موفقیت در این مسیر شود.

نجفی با تاکید بر اینکه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی راهکار اصلی برای حل مشکل این بخش است، گفت: بالا بردن هزینه استفاده از خودروی شخصی نیز از دیگر اقداماتی موثر برای حل معضل ترافیک در کلانشهر تهران است.

شهردار تهران به اجرای طرح جدید ترافیک پایتخت اشاره کرد و گفت: براساس این طرح کسانی که می‌خواهند از خودروی شخصی استفاده کنند باید هزینه آن را پرداخت کنند.

نجفی افزود: برخی افراد به دلیل نداشتن اطلاعات یا اغراض سیاسی، هدف شهرداری تهران از اجرای طرح جدید ترافیک را درآمدزایی می‌دانند درحالی که اجرای این طرح منجر به کاهش درآمدهای شهرداری می‌شود.

همایش بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با حضور بیش از 15 استاد برجسته بین المللی، 29 دانشگاه و نهاد علمی داخلی و خارجی از کشورهای اتریش، آلمان، آمریکا، کانادا، اسپانیا، پاکستان و اردن از صبح امروز در برج میلاد تهران آغاز شده است.

این همایش به مدت 2 روزه و در محورهای حمل و نقل همگانی، سیستم های هوشمند حمل و نقل، برنامه ریزی حمل و نقل و شهرسازی، ایمنی ترافیک و ریسک، حمل و نقل و توسعه پایدار، مهندسی ترافیک، اقتصاد حمل ونقل، مدیریت سیستم های حمل و نقل و ترافیک، آموزش ترافیک، قوانین و مقررات یکپارچه ترافیک، حمل ونقل غیر موتوری و طراحی هندسی معابر برگزار می‌شود.

کد خبر 398685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha