یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد پروتئین‌های عامل ابتلا به آلزایمر از طریق ابزار جراحی میان بیماران جا‌به جا می‌شوند.

جراحی

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اگرچه تعداد موراد گزارش شده اين رويداد بسيار كم است،‌اما مي‌تواند تكنسين‌هاي اتاق عمل را نسبت به شيوه استريل كردن تجهيزات اتاق جراحي هشيارتر سازد.

تاكنون هيچ سند و مدركي از ابتلا به آلزايمر به واسطه پروتئين‌هايي كه به اين شكل منتقل شده‌اند به دست نيامده‌است،‌اما محققان به هشت مورد فرد مبتلا به اختلال نادر خونريزي مغزي مشهور به CAA برخورده‌اند كه در دوران جواني جراحي مغزي داشته‌اند.

با توجه به اينكه هيچ‌يك از اين هشت نفر از زمينه ژنتيكي ابتلا به اين اختلال برخوردار نبوده‌اند، اين احتمال وجود دارد كه جراحي كه در جواني روي آنها انجام شده، باعث انتقال پروتئين‌هاي آميلوئيدي به مغز آنها شده‌است، پروتئين‌هاي چسبنده‌اي كه با بيماري‌هاي CAA و آلزايمر در ارتباط بوده‌اند.

به گفته محققان دانشگاه كالج لندن اين شواهد نشان مي‌دهند عامل بيماري زاي آميلوئيد بتا قابل انتقال است، اما اين به آن معني نيست كه آلزايمر از بيماري به بيماري ديگر منتقل مي‌شود،‌ زيرا تاكنون نشانه‌اي از اين رويداد به دست نيامده‌است. 

اگرچه هنوز مشخص نيست آلزايمر چگونه در مغز آغاز مي‌شود،‌اما به نظر مي‌آيد ايجاد پروتئين‌هاي آميلوئيد بتا و تائو در مغز يكي از عوامل شكل‌گيري اين بيماري باشد. محققان مي‌گويند موارد انتقال پروتئين از بيماري به بيمار ديگر به زمان پيش از بررسي‌هاي فرايند استريل كردن تجهيزات جراحي تعلق دارد و ممكن است اين مشكل نادانسته تاكنون رفع شده‌باشد.

پروتئين آميلوئيد نسبت به شيوه‌هاي رايج استريل كردن تجهيزات،‌مانند جوشاندن ابزارآلات و خشك كردن آنها و قرار دادن آنها در معرض فرمالدئيد بسيار مقاوم است. از اين رو براي رفع چنين مشكلي مي‌توان از ابزارهاي جراحي يك‌بار مصرف استفاده كرد.

محققان مي‌گويند هيچ‌يك از اين افراد به آلزايمر مبتلا نشده‌اند اما انتقال اين پروتئين ممكن است آنها را نسبت به ابتلا به اين بيماري آسيب‌پذيرتر سازد.

کد خبر 398644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha