همشهری‌آنلاین: معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی تاکید کرد برای تضمین امنیت در افغانستان یک راه‌حل سیاسی قابل مذاکره که پاکستان جزئی از آن باشد، لازم و ضروری است.

 آلیس ولز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی در مصاحبه با شبکه خبری طلوع نیوز گفت: باید همچنان طالبان و پاکستان را تحت فشار بگذاریم. بدون شک راه حل امنیت و ثبات افغانستان نه تنها در میدان نبرد بلکه در یک راه حل سیاسی نهفته است.

او افزود: اما تا آن زمان ما قصد داریم طالبان را تحت فشار بگذاریم و از نیروهای امنیت ملی شجاع افغانستان حمایت کنیم.

به گفته ولز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هنگامی که سال گذشته استراتژی خود درخصوص افغانستان و آسیای جنوبی را اعلام کرد موضعش را در رابطه با پاکستان صریحا گفت.

به گزارش ایسنا،ولز گفت: ما شاهد فرصتی هستیم که در آن پاکستان می‌تواند از طریق حمایت از یک راه حل قابل مذاکره، منافع مشروع خود را حفظ و تضمین کنند. ما این استراتژی آسیای جنوبی را فرصتی برای پاکستان می‌دانیم.

این مقام افزود: این حقیقت که ترامپ تصمیم گرفت تا کمک نظامی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورد بیانگر میزان ناامیدی است که ما نسبت به اسلام آباد داریم چراکه شاهد تلاش‌های تهاجمی‌تر پاکستان برای مختل کردن توانایی طالبان برای انجام عملیات به ویژه در اطراف مرز نیستیم.

ولز تصریح کرد: پاکستان باید بخشی از یک راه حل جامع‌تر برای افغانستان باشد و هم‌زمان با این‌که مذاکره با پاکستان ادامه می‌یابد بسیار مهم است که در زمینه صلح به نتایجی دست یابیم که به نفع هر دو کشور پاکستان و افغانستان باشد.

ولز درخصوص موج اخیر حمله‌ها در کابل گفت: این مساله نشان می‌دهد که برخی عناصر در داخل طالبان برای صلح آماده نیستند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که این منظر از صلح از حمایت جامعه بین‌المللی بهره‌مند است که اواخر ماه جاری میلادی درخصوص روند کابل نشستی برگزار مي‌کند.

او گفت: ما باید فشارها بر طالبان را حفظ کنیم و بدانید این طالبان است که اجازه نمی‌دهد کشور و جامعه شما به جلو پیش برود.

این مقام آمریکایی درخصوص گزارش‌های متناقض حول محور داعش در افغانستان گفت: آمریکا نگران است که برخی کشورها تلاش می‌کنند روابط خود با طالبان را براي مبارزه با داعش توجیه کنند. این طالبان بود که اجازه داد این اکوسیستم به وجود آید و در آن گروه‌های تروریستی همچون داعش در افغانستان ریشه بدواند.

ولز افزود: تنها راه برای شکست داعش در افغانستان، شکست طالبان است و باید تضمین کنیم که نیروهای امنیتی افغان ظرفیت و قدرت لازم را برای ادامه این مبارزه دارند.

کد خبر 398642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha