همشهری آنلاین: مقام‌های تایلند یک نشان سلطنتی این کشور را به مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش میانماربه رغم اتهامات بین‌المللی که وی را نشانه گرفته و جنایت‌های بیشمار نظامیان تحت فرمانش علیه مسلمانان روهینگیایی اعطا کردند.

 اعطای نشان سلطنتی تایلند به بدنام ترین فرمانده ارتش جهان

به گزارش روز شنبه ایرنا ارتش تحت حمایت دولت میانمار از ماه اوت 2017(شهریور 96) تاکنون بطور سازمان یافته با اعمال خشونت و سیاست های سرکوبگرانه، قتل و تجاوز مستمر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا، سبب کشتار هزاران نفر و و فرار بیش از 700 هزار نفر از آنها از ایالت راخین به بنگلادش شده است.

سازمان ملل این کشتارها را پاکسازی قومی و تبعیض نژادی خوانده و ارتش میانمار را مسئول این اقدامات معرفی کرده است.این سازمان همچنین ارتش میانمار را به عنوان یکی از بدنام ترین ارتش های جهان معرفی کرده است.

به گزارش میانمار پست "مین آنگ هلاینگ" ، فرمانده ارتش میانمار عصر جمعه با حضور در مراسم ویژه ای در بانکوک، نشان ویژه سلطنتی این کشور' نایت گرند' را از همتای تایلندی خود، ژنرال تارنچاییان سیسروان دریافت کرد.

دراین مراسم گفته شد که نشان 'نایت گرند' یک تندیس ویژه است که به فرماندهان ارتش های دیگر که ارتش تایلند را حمایت کرده باشند ارائه می شود.

فرمانده ارتش تایلند درمراسم دریافت این نشان گفت که ارتش های میانمار و تایلند روابط مشترکی دارند و برای تقویت همکاری ها فعالیت می کنند.

نهادها و شبکه های حقوق بشری درمیانمار در واکنش و اعتراض به این موضوع اعلام کردند که تایلند با این اقدام ازخط قرمزها عبور کرده است.

این نهادی های مدنی با صدور بیانیه ای اعلام کردند: تایلند این نشان را به فردی داده است که طبق گزارش سازمان ملل مسئول کشتار وآوارگی دهها هزار نفر از روهینگیایی هاست .

آوارگان میانماری که بنگلادش فرار کرده اند بارها در تشریح مشاهدات تلخ خود از این سرکوب ها گفتند که سربازان میانماری و شبه نظامیان بودایی روستاها و خانه های آنها را به آتش کشیده ، خانواده هایشان را در جلوی چشم آنها کشته و به زنان و دختران تجاوز کرده اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر نیز در گزارش های متعدد خود اعلام کرد که اقدامات وحشیانه شامل سرکوب، کشتار، اعمال خشونت ها ، آزارواذیت های جنسی و غارت زندگی و اموال روهینگیایی ها به طور مستمر و برنامه ریزی شده علیه این اقلیت مسلمان انجام شده است.

علاوه براین درابتدای هفته جاری نیز اعلام شد که فرماندهان ارتش میانمار در بزرگترین رزمایش مشترک نظامی آمریکا درسال جاری میلادی در آبهای حوزه آسیا -پاسفیک با تایلند تحت عنوان 'طلای کبرا ' برگزار می شود ، شرکت می کنند.

این موضوع با اعتراض گسترده بسیاری از شخصیت ها و نهادهای حقوق بشری درجهان قرار گرفت.

آنها اعلام کردند: اگرچه دولت آمریکا ادعا می کند که موضوع کشتار روهینگیایی ها را دنبال می کند اما حضور نظامیان میانماری دربزرگترین رزمایش منطقه ای به هدایت آمریکا نگرانی ها درمورد افزایش مهارت های این نظامیان و استفاده از آنها برای سرکوب و کشتار بیشتر علیه روهینگیایی ها را افزایش داده است.

اندکی پس ازاعتراض های گسترده دراین زمینه رسانه های تایلندی اعلام کردند که نظامیان میانماری در هیچ یک از بخش های این رزمایش شرکت نکرده اند.

کد خبر 398584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha