رئیس‌جمهور شب گذشته بعداز انجام دیدارهایش در حیدرآباد وارد دهلی نو شد. او امروز به‌طور رسمی مورد استقبال رسمی و مشترک رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هند قرار می‌گیرد.

روحانی

تضمین تداوم تأمین انرژی هند از ناحیه ایران و فروش نفت ایران به این کشور، توسعه بندر چابهار و افتتاح فازهای بعدی آن با مشارکت طرف هندی، تکمیل مسیر ترانزیت و راه‌آهن چابهار به زاهدان و وحدت جامعه مسلمانان برای حل مشکلات و مقابله با تروریسم، 4هدف سفر هند در اظهارات رئیس‌جمهور هستند. اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری در همین چارچوب نیز پس از مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه 2کشور امروز در حضور مقامات مبادله می‌شود.

روحانی را در این سفر، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی و وزرای امور خارجه، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت همراهی می‌کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی عصر دیروز در دیدار با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند در حیدرآباد با بیان موفقیت‌های اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دوران اخیر گفت: امروز کسی شک ندارد که ایران بیشترین تأثیرگذاری را در منطقه دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله رابطه ایران و هندوستان و اساسا شبه قاره هند با ملت ایران رابطه بسیار ویژه‌ای است که درهیچ جای دنیا مشابه آن از نظر رابطه نزدیک دولت و ملت یافت نمی‌شود، گفت: تحریم میدان ارتباط با ملت‌ها را محدودتر می‌کند؛ امروز تولید و صادرات انرژی افزایش یافته است.

روحانی با اشاره به تأثیرات برجام و اینکه به دنیا نشان دادیم علاوه بر قدرت دفاعی بالا، قدرت مذاکراتی بالایی داریم، افزود: حاکم فعلی آمریکا بیش از یک‌سال است می‌خواهد برجام را از بین ببرد و هر بار می‌گوید این آخرین امضای من است. روحانی از عصر پنجشنبه سفر خود به این کشور را آغاز کرد و وارد فرودگاه حیدرآباد هند شد.روحانی در نمازجمعه «مکه مسجد» حیدرآباد با تأکید بر اینکه راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان وجود ندارد، گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئیس‌جمهور آمریکا جرأت نمی‌کرد که بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد، تصریح کرد: برادران مسلمان، راه نجات ما این است که همه ما، تمام مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسیم. باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم. رئیس‌جمهور که از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد بازدید کرده بود، در سخنرانی خود در« مکه مسجد» این شهر، گفت:

باید روزبه‌روز رابطه این دو ملت را قوی‌تر کنیم و دولت ایران آمادگی دارد و امیدوارم دولت هند هم آماده باشد تا بتوانیم رفت‌وآمد دو ملت را از نظر روادید آنچنان آسان کنیم که به راحتی به کشورهای یکدیگر سفر کنند. ایران اعلام می‌کند با توجه به منابع غنی انرژی، تأمین‌کننده نفت و انرژی هند خواهد بود و می‌تواند از طریق بندر چابهار، راه و مسیر ترانزیت برای دستیابی هند به آسیای مرکزی و اروپا باشد.

او اضافه کرد: معتقدیم دو ملت بزرگ ایران و هندوستان می‌توانند در صنعت، کشاورزی و تکنولوژی روز، آنچنان در کنار هم باشند که منافع 2ملت بزرگ و منطقه را تأمین کنند. رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در دیدار نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی هند هم، تصریح داشت: نمی‌خواهیم با هیچ کشور اسلامی و کشورهای منطقه و ملت‌های دوست خود، فاصله داشته باشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد، راه‌حل آن لوله تفنگ و نظامی نیست بلکه با منطق، استدلال و گفت‌وگو می‌توان مسائل را برطرف کرد.

روحانی قبل ازآغاز سفرش به هند یکی از مسائل بسیار مهم برای 2کشور را مسئله ترانزیت برشمرد و گفت: توسعه بندر چابهار و اتصال هند از این طریق به افغانستان و آسیای مرکزی برای هر 2کشور بسیار مهم است. او گفت: در سفر آقای مودی، نخست‌وزیر هند به تهران و با حضور رئیس‌جمهور افغانستان، سند همکاری در این زمینه، بین روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند به امضا رسید.

حسن روحانی با اشاره به اینکه اخیرا فاز جدید توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار با حضور نمایندگان 17کشور افتتاح شد، اضافه کرد: در این مرحله ظرفیت بندر چابهار به 8و نیم میلیون تن افزایش یافت و البته فازهای توسعه‌ای دیگری نیز در این بندر اجرا خواهد شد. روحانی مسیر ترانزیت و سرمایه‌گذاری در توسعه بندر و راه‌آهن چابهار به زاهدان را یکی دیگر از موضوعات مذاکرات در سفر به هند دانست.

کد خبر 398583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha