شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو نویسنده مطرح آمریکایی حوزه ادبیات کودک و نوجوان به آزار جنسی متهم شدند.

ادبیات

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: «جیمز دشنر» نویسنده رمان «دونده مارپیچ» و «جی آشر» نویسنده کتاب «۱۳ دلیل برای این‌که» به تعرض جنسی متهم شدند.

هر دو این نویسنده‌های آمریکایی از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند. جنبش «#MeToo» یا همان «#من_هم» این روزها در مجامع مختلف دامن‌گیر نام‌های بزرگ و سرشناس شده و لکه ننگ آزار و تعرض جنسی را در پرونده آن‌ها حک کرده است.

«آنه اورسو» نویسنده ادبیات کودک تحقیقی را به صورت آنلاین انجام داده و نظرات کاربران را درباره تعرض‌های چهره‌های مطرح این حوزه خواستار شده؛ نتیجه این بود که صدها نفر نام چندین نویسنده مشهور را به عنوان متعرض مطرح کرده و در فضای مجازی از تجربیات تلخ خود با آن‌ها نوشتند.

پس از وارد شدن این اتهام‌ها به صورت آنلاین و متهم شدن «دشنر» از سوی چندین فرد ناشناس، مدیر برنامه‌های ادبی این نویسنده اعلام کرد دیگر تمایل ندارد با او همکاری کند.

از دیگر نام‌های سرشناسی که در این تحقیق آنلاین از سوی چندین نفر به تعرض جنسی متهم شده، «جی آشر» نویسنده ۴۲ ساله رمان‌های نوجوان از جمله «۱۳ دلیل برای این‌که» و «آینده ما» است. بنگاه ادبی‌ای که این نویسنده با او همکاری می‌کرد از او خواسته کناره‌گیری کند و به این همکاری پایان دهد.

در ادامه این جریان، انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک (SCBWI) اعلام کرد: از «جی آشر» خواسته شد تا در هیچ‌یک از برنامه‌های انجمن حضور پیدا نکند. عضویت او لغو شد و او دیگر بخشی از «SCBWI» نیست. این تصمیم ما بود و او هم موافقت کرد.

این در حالی است که این نویسنده از طریق سخنگوی خود این بیانیه را تکذیب و اعلام کرده او به خواست خود انجمن را ترک کرده است. «تامارا تیلور» به نمایندگی از او گفته است: اظهارنظر «SCBWI» اصلا صحت ندارد و هیچ اتهام و تحقیقی در زمینه تعرض جنسی در کار نبوده است. آقای «آشر» از آوریل ۲۰۱۷ به خواست خود دیگر در جلسات انجمن شرکت نمی‌کند و دلیل آن هم احساسات جریحه‌دارشده جمعی از نویسندگان بود که به خواست خود با او ارتباط داشتند اما این روابط به خوبی پایان نپذیرفت.

رسوایی اخلاقی «هاروی واینستاین» ـ‌ تهیه‌کننده پرنفوذ هالیوودی ـ آغازگر جنبش بزرگی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان شده و تاکنون دامن چهره‌های شاخصی همچون «داستین هافمن»، «وودی آلن»، «کیسی افلک» و هنرمندان و نویسندگان دیگری را گرفته است. متهم شدن ستاره‌های هالیوود به آزار و تجاوز جنسی، تاکنون باعث اخراج چندین سینماگر از پروژه‌های کلان شده و خسارت‌های مالی زیادی به بار آورده است؛ از نمونه‌های بارز این مساله کنار گذاشتن «کوین اسپیسی» از نقش اصلی سریال پرطرفدار «خانه پوشالی» است که خسارت چندین میلیون دلاری برای «نت‌فلیکس» به بار آورد.

کد خبر 398542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha