18 شیء تاریخی تمدن ایرانی کشف شده در جیرفت که سرنوشتی مشابه سرباز هخامنشی را پیش رو داشتند با حکم دادگاه تجدید نظر انگلیس در آستانه بازگشت به کشور قرار گرفتند.

بر اساس حکم دادگاه اپیل، 18 شیء‌ تاریخی شامل کوزه ، کاسه و فنجان که متعلق به 3 هزار سال قبل از میلاد در دره هلیل‌رود جیرفت بودند باید به ایران بازگردانده شوند.

امید غنمی، مدیر کل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دراین‌باره به ایسنا گفته است: 30 آبانماه امسال حکم دادگاه به نفع ایران صادر شد که گالری برکات براساس مدت زمانی که دادگاه انگلیس به آن فرصت داده که فکر می‌کنم حدود یک‌ماه است، با مراجعه به دیوان عالی بریتانیا اعتراض خود را نسبت به رأی دادگاه می‌تواند اعلام کند.

وی همچنین تصریح کرده است: اگر مهلت مشخص‌شده طی شود و گالری برکات هیچ اقدامی نسبت به درخواست تجدید نظر انجام ندهد، پس از منقضی شدن این مهلت، ایران نسبت به استرداد اشیای تاریخی جیرفت اقدام می‌کند.

این در حالی است که فایز برکات (Fayez Barakat) مالک گالری برکات به آسوشیتدپرس گفته است برای خرید اشیای تاریخی یادشده، مبلغی حدود نیم میلیون دلار هزینه کرده و اکنون از صدور این حکم بسیار ناراحت‌ شده‌است.

یوسف مجید‌زاده، سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی جیرفت نیز با اظهار خوشحالی نسبت به نتیجه دادگاه انگلیس مبنی بر بازگرداندن اشیای تاریخی جیرفت به ایران، گفت: خوشبختانه با تصمیمی که مجلس شورای اسلامی به‌تازگی گرفته  و در آن تصریح شده است، دولت ایران مالک این‌گونه اشیاست، روح تازه‌ای به پرونده‌ اشیای جیرفت در انگلیس داده شد و روند دادگاه را عوض کرد.

چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کردند که به‌موجب آن دولت می‌تواند به‌عنوان مالک اشیای تاریخی کشور در محاکم بین‌المللی اقامه دعوی کند.

کد خبر 39850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز