سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: با افزایش کسری تجاری آمریکا در ماه ژوئیه برآوردها حاکی از آن است که کسری تجاری این کشور در سال 2006 بر 776 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، میزان کسری تجاری آمریکا در ماه ژوئیه بر 68 میلیارد دلار بالغ شده که یکی از عوامل مهم آن افرایش قیمت نفت در بازار های جهانی بوده است.

وزرات بازرگانی آمریکا روز سه شنبه 21 شهریور اعلام کرد میزان کسری تجاری این کشور در ماه ژوئیه 2006 نسبت به ماه ژوئن 5 درصد افزایش یافته است[ناترازی تجاری در آمریکا] .

اگرچه تحلیلگران انتظار کسری تجاری آمریکا در ماه ژوئیه را داشتند اما کسری تحقق یافته بیشتر از انتظارات بوده و رکورد ماهانه کسری تجاری این کشور را که با 6/66 میلیارد دلار به اکتبر سال 2005 تعلق داشته پشت سر گذاشته است.

کسری تجاری تحقق یافته در هفت ماه اول سال 2006 حکایت از آن دارد که کل کسری تجاری این کشور در این سال بر 776 میلیارد دلار بالغ شود که برای پنجمین سال متوالی رکورد جدیدی در این زمینه بر جا خواهد گذاشت.

در ماه ژوئیه صادرات آمریکا با 1/1 درصد کاهش بر 120 میلیارد دلار بالغ شده –که البته هنوز دومین سطح بالای صادرات ماهانه در طول تاریخ این کشور  محسوب می شود.

در این ماه صادرات هواپیماهای مسافربری ،کامپیوتر و محصولات غذایی آمریکا کاهش یافته است.
واردات آمریکا در ماه ژوئیه با افزایش یک درصدی در مقایسه با ماه ژوئن بر188 میلیارد دلار بالغ شده است.

در این ماه هزینه آمریکا برای خرید نفت از سایر کشورهای با 8/4 درصد افزایش بر/528 میلیارد دلار بالغ شده که این امر نشان دهنده قیمت های بالای نفت خام در بازار های جهانی در ما ه ژوئیه می باشد.

کسری تجاری آمریکا با چین که یک موضوع سیاسی حساس محسوب می شود در ماه ژوئیه 2006 با اندکی کاهش بر6/19 میلیارد دلار بالغ شده است.

این امر حکایت از آن دارد که کسری تجاری آمریکا با چین در سال 2006 از رقم 202 میلیارد دلار سال 2005 که خود بالاترین رکورد کسری تجاری آمریکات با یک کشور محسوب می شود نیز فراتر خواهد رفت.

کسری تجاری آمریکا با ژاپن نیز در ماه ژوئیه با 1/8 درصد افزایش بر 6/7 میلیارد دلار بالغ شده است.

کسر تجاری آمریکا در ماه ژوئیه با کانادا که بزرگترین شریک تجاریش محسوب می شود به 9/5 میلیارد دلار افزایش و با مکزیک به1/5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

کسری تجاری آمریکا با 25 کشور عضو اتحادیه اروپا از 9 میلیارد دلار ماه ژوئن به 4/13 میلیارد دلار در ماه ژوئیه افزایش یافته است.

اکنون در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، دمکرات های این کشور امیدوارند که رای دهندگان افزایش کسری تجاری را به عنوان نشانه ناکارایی سیاست های اقتصادی بوش تلقی کنند.

کد خبر 3985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز