جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

خشایار مریدپور: یکی از اصلی‌ترین کاربردهای گوشی‌های هوشمند برای خیلی از ما گرفتن عکس است و به همین دلیل هم کیفیت دوربین یکی از جدی‌ترین معیارها برای خرید گوشی جدید است.

دوربین

همین تمرکز کاربران بر دوربین و کیفیت عکاسی سازندگان را تحت فشاری همیشگی برای بهبود این قابلیت قرار داده. رقابتی که در یکی، دو سال اخیر باعث عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های دوگانه شد که واقعا سطح جدیدی از کیفیت و امکانات را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار داده‌اند. این گوشی‌ها با کمک سخت‌افزارهای تخصصی خود قادر به سنجش بهتر عمق میدان، ایجاد افکت‌های حرفه‌ای و حتی زوم اپتیک هستند و نسبت به دوربین‌های معمولی یک گام بلند به جلو به شمار می‌روند.

به همین دلیل هم شاهد رواج این پیکربندی در سایر رده‌های قیمتی هم هستیم و استفاده از دو دوربین درحال تبدیل شدن به استاندارد در میان گوشی‌های هوشمند است. هرچند تمام سازندگان هم وارد این بازی نشده‌اند و گوشی Pixel 2شرکت گوگل که یکی از بهترین‌ دوربین‌های موجود را دارد تنها از یک دوربین استفاده می‌کند‌ اما گوشی‌های دو دوربین قابلیت‌‌هایی دارند که به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند به همین دلیل شناخت خصوصیات این دسته از گوشی‌ها و نحوه انتخاب دوربینی که بهتر با شما و سبک عکاسی‌تان سازگار باشد می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

به بهانه نزدیک شدن سال جدید و کمک به انتخاب کسانی که می‌خواهند از مراسم تحویل سال، تعطیلات نوروز و سفرهای سال نو با دوربین گوشی جدید خود عکس‌های خوب بگیرند تصمیم گرفتیم در کنار مرور توانایی‌های گوشی‌های دو دوربین، برخی از بهترین‌های بازار را هم به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

  • اصلا چه نیازی به دوربین دوم هست؟

دو دلیل اصلی برای تولید و عرضه گوشی‌های مجهز به دو دوربین اصلی وجود دارد که اولی کاملا واضح است: دوربین دوم ساختار متفاوتی دارد و در زمینه‌های دیگر مرتبط با عکاسی و تصویربرداری امکانات افزوده‌ای را در اختیار کاربر می‌گذارد و به همین دلیل هم می‌تواند به‌عنوان یک واحد مجزا مکمل کار دوربین اصلی باشد. دلیل دوم اما کمی جالب‌تر است: قرار گرفتن دو دوربین در جایگاه مشخص نسبت به هم امکان ثبت اطلاعات مرتبط با پرسپکتیو یا افق دید را فراهم می‌کند و در واقع با تولید یک نقشه از عمق میدان باعث نمایش بهتر تفاوت بین پیش‌زمینه و پس‌زمینه عکس می‌شود.

بدین‌ترتیب در برخی گوشی‌های هوشمند می‌توانید پس از گرفتن عکس هم اقدام به تنظیم فوکوس عکس یا اصلاح حالت Bokeh یا محو‌شدگی اطراف سوژه‌ها کنید. حتی می‌توان پس از گرفتن عکس خصوصیات نوردهی پیش‌زمینه و پس‌زمینه عکس را تغییر داد و با استفاده درست از افکت‌های ویرایش تصویر عکس‌های بسیار جالب و نوآورانه‌ای گرفت. به همین دلیل هم این گوشی‌ها بهترین انتخاب برای کاربرانی هستند که مدام دست ‌به‌ جیب می‌شوند تا از حادثه، افراد یا مناظر اطراف خود عکس‌برداری کنند.

البته تمام گوشی‌های مجهز به دو دوربین اصلی از یک فناوری استفاده نمی‌کنند و بسته به پیکربندی دوربین‌ها قابلیت‌های افزوده متفاوتی نسبت به گوشی‌های استاندارد ارائه می‌کنند. دوربین‌های دوتایی عکاسی معمولا در سه پیکربندی کلی عرضه می‌شوند که آشنایی با خصوصیات هریک می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند. نخستین و رایج‌ترین پیکربندی دوربین‌های دوگانه استفاده از یک دوربین با لنز تله‌فوتو یا قابلیت زوم اپتیک در دوربین دوم است.

این پیکربندی توسط اپل، سامسونگ و OnePlus مورد استفاده قرار گرفته و بیشترین تغییرات قیمت بین ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی مجهز به دو دوربین اصلی را هم در همین پیکربندی (بین OnePlus 5T و iPhone X) شاهد هستیم. فناوری رایج دیگر ترکیب یک دوربین تک‌رنگ یا مونوکروماتیک با دوربین اصلی عکاسی است که در برخی مدل‌های جدید موتورولا و هوآووی دیده می‌شود.

در نهایت به سومین و شاید عملگرایانه‌ترین ترکیب دوربین‌های دوگانه می‌رسیم که ترکیب یک دوربین با لنز واید است و نخستین بار توسط ال‌جی عرضه شد و اکنون در گوشی‌های ایسوس هم دیده می‌شود. در ادامه هریک از این سه نوع دوربین‌های دوگانه را بررسی می‌کنیم تا بهتر بتوانید پیکربندی مناسب خودتان را پیدا کنید.

گوشی‌های 2 دوربینه با کمک سخت‌افزارهای تخصصی خود قادر به سنجش بهتر عمق میدان، ایجاد افکت‌های حرفه‌ای و حتی زوم اپتیک هستند و نسبت به دوربین‌های معمولی یک گام بلند به جلو به شمار می‌روند

  • 2. دوربین دوم با حسگر تک‌رنگ
  • سازندگان مطرح: موتورولا، هوآووی

عکاسی تک‌رنگ مزایایی دارد که باعث شده با وجود عکس‌برداری رنگی هنوز هم این مدل عکاسی طرفداران خاص خودش را داشته باشد. عکس‌های سیاه‌ و سفید حس و حال عجیبی دارند و بهتر فضا و حس را انتقال می‌دهند. همچنین حسگرهای تک‌رنگ یا مونوکروماتیک تصاویر دقیق‌تر با نویز کمتر و حساسیت نوری بیشتر نسبت به معادل‌های تمام‌رنگی خود تولید می‌کنند. هردو شرکت موتورولا و هوآووی یک حسگر RGB (رنگی) و یک حسگر تک‌رنگ را در مدل‌های پرچمدار جدید خود بکار گرفته‌اند. در بین محصولات هوآووی این ترکیب بندی دوربین‌ در مدل‌های P9، P9Plus، Mate 9، P10Plus و Mate 10و همچنین در مدل‌های Honor8 و Honor9 دیده می‌شود. از آن سمت موتورولا هم که به نسبت باقی سازندگان دیرتر وارد بازی ساخت گوشی‌های دارای دو دوربین شده‌است از این پیکربندی در مدل‌های Moto X4و Moto Z2Force استفاده کرده‌ است.

درباره دوربین‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوآووی باید بگوییم که دوربین اصلی این گوشی‌ها مجهز به حسگر 12مگاپیکسلی با لنز واید و لرزش‌گیر اپتیکی است. در مدل‌های پرچمدار سری P و Mate این دوربین‌ها توسط شرکت Leica تنظیم شده‌اند و تأثیر بهینه‌سازی و یا به‌عبارتی امضاء این شرکت آلمانی در عملکرد دوربین‌های این گوشی‌ها محسوس است.

حسگر تک‌رنگ این گوشی‌ها 20مگاپیکسلی است و فاصله کانونی آن با دوربین اصلی یکی است. اگرچه جای لرزش‌گیر اپتیک برای دوربین تک‌رنگ خالی است، اما به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی حسگرهای تک‌رنگ سرعت واکنش مناسبی دارد که نبود لرزش‌گیر را قابل تحمل می‌کند. کاربرد همزمان این دو حسگر در کنار هم باعث شده دوربین این گوشی‌ها مزایای جالبی داشته باشند.

اول از همه اینکه وضوح بیشتر حسگر تک‌رنگ باعث می‌شود در زمان زوم کردن روی عکس کیفیت آن کمتر کاهش داشته باشد و تصویر یکنواخت‌تری داشته باشید. همچنین این گوشی می‌تواند با ترکیب جزئیات به‌دست آمده از دوربین تک‌رنگ 20مگاپیکسلی و اطلاعات رنگ به‌دست آمده از دوربین اصلی، تا سه برابر زوم اپتیک در عکس‌های 12مگاپیکسلی ایجاد کند.

در عمل این سیستم در شرایط نور نامناسب عملکرد بهتری نسبت به iPhone 7Plus دارد که در نوع خود قابل تحسین است. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که ترکیب یک دوربین تک‌رنگ و یک دوربین رنگی باعث افزوده شدن حالت Wide-aperture به دوربین این گوشی‌ها شده است. در عمل این حالت شبیه به حالت عکاسی پرتره گوشی‌های اپل است، اما پیش و پس از گرفتن عکس امکانات بیشتری برای ویرایش در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • 1.دوربین دوم با لنز تله
  • سازندگان مطرح: اپل، سامسونگ، OnePlus

این پیکربندی را می‌توانید در گوشی‌های پرچمداری مثل iPhone 7Plus، iPhone 8Plus، iPhone X، OnePlus 5و Galaxy Note8مشاهده کنید. البته به‌احتمال زیاد باید گوشی سامسونگ GalaxyS9 را هم که قرار است تا چند هفته دیگر رونمایی شود را هم در این لیست قرار دهیم، هرچند هنوز این مسئله قطعی نیست. در این پیکربندی یک دوربین اصلی با فاصله کانونی استاندارد، یعنی حدود25میلی‌متر، به همراه یک دوربین دوم با لنز تله‌فوتو یا قابلیت بزرگ‌نمایی بکار می‌رود که می‌تواند به کاربر تا حدود دوبرابر زوم اپتیکی بدهد.

البته همه حسگرها کیفیت یکسانی ندارند و این مسئله در دوربین‌های دوگانه مجهز به زوم اپتیک نمود بیشتری دارد. در تمام مدل‌های ذکر شده، دوربین دوم حداقل روی کاغذ به شکل‌های مختلف بسیار ضعیف‌تر از دوربین اصلی است. برای مثال دوربین اصلی گوشی iPhone8 بازشدگی روزنه‌ای معادل f/1.8دارد که در قیاس با بازشدگی روزنه f/2.8برای دوربین تله فاصله کیفی این دو دوربین را نشان می‌دهد. به‌علاوه دوربین دوم در این گوشی حسگر تصویر کوچکتری دارد (وضوح تصویر آن پایین‌تر است) و از فناوری لرزش‌گیر اپتیک تصویر یا OIS هم بهره نمی‌برد. درباره گوشی Note8 هم وضعیت به همین شکل است و تنها تفاوت در اینجاست که در این گوشی هردو دوربین مجهز به لرزش‌گیر اپتیک تصویر هستند.

در این دوربین‌ها به شرط وجود نور مناسب یا در هنگام عکاسی از سوژه‌های کم‌تحرک (مثل مناظر طبیعی) می‌توانید به خوبی از قابلیت زوم اپتیک استفاده کرده و بدون افت کیفیت به سوژه نزدیک شوید. اما در شرایط نور ناکافی (مثل محیط‌های مسقف یا در شب) در بیشتر مواقع دوربین دوم عملکرد رضایت بخشی ندارد و به‌تدریج عادت می‌کنید در چنین وضعیتی تنها از دوربین اصلی خود کمک بگیرید.

البته سامسونگ در این زمینه هوشمندانه عمل کرده و Note8 در شرایط نور ناکافی به‌طور خودکار زوم اپتیک را غیرفعال می‌کند و درصورت تمایل تنها می‌توانید به‌صورت دیجیتال روی تصویر دوربین اصلی زوم کنید. البته باید به نقطه قوت این دسته دوربین‌ها هم اشاره کنیم که آن‌هم افزودن افکت عکاسی پرتره و محو کردن پس‌زمینه تصاویر پرتره به کمک هوش مصنوعی است.

در این بین تنها گوشی سامسونگ است که به شما اجازه می‌دهد پس از گرفتن عکس هم فوکوس آن را بنابه نیاز تغییر دهید و به عکس دلخواه خود برسید. البته اپل هم بیکار ننشسته و قرار است در بروزرسانی‌‌های نرم‌افزاری بعدی یک حالت نوردهی پرتره به دوربین گوشی‌های اپل اضافه شود که به کاربر امکان می‌دهد تنظیمات پیش‌فرض نوری بر پس‌زمینه و پیش‌زمینه عکس را به‌صورت مجزا اعمال کند.

  • 3.دوربین دوم با لنز واید
  • سازندگان مطرح: ال‌جی، ایسوس

آخرین پیکربندی رایج بین گوشی‌های دو دوربین همان سیستمی است که ال‌جی دوسال پیش روی گوشیG5 رونمایی کرد و عبارت از یک دوربین با زاویه دید معمولی با یک دوربین با لنز واید است. این ترکیب را می‌توان کاربردی‌ترین در بین طراحی‌های موجود دانست و در بهترین شکل می‌توانید عملکرد آن را در V30 مشاهده کنید.

در آخرین گوشی سری V شرکت ال‌جی شاهد یک دوربین اصلی با لنز شیشه‌ای، فاصله کانونیf/1.6و لرزش‌گیر اپتیکی هستیم که از نظر فاصله کانونی در بین همه گوشی‌های هوشمند رکورددار است. فاصله کانونی لنز دوم اما معادل f/1.9است و حتی فاقد فناوری‌های پایه‌ای مثل فوکوس خودکار است، اما با میدان دید 120درجه‌ای خود کاربردهای بسیاری برای شما خواهد داشت.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که با چنین میدان دید گسترده‌ای، نه فوکوس خودکار و نه لرزش‌گیر اپتیکی به آن اندازه که در لنز‌های تله‌فوتو مهم است، تأثیرگذار نیست. در نتیجه گرفتن عکس‌های گروهی، عکاسی از مناظر، محیطهای داخلی و گرفتن ویدئوهای مدل Go-Pro با گوشی‌هایی مثل V30، G6 یا G5 شرکت ال‌جی یا Zenfone4 شرکت ایسوس هم کار راحت‌تری است و هم نتیجه نهایی بسیار بهتر از سایر گوشی‌های دو دوربین است. البته این پیکربندی هم نقاط ضعف خودش را دارد که مهم‌ترین آن ایجاد مقدار قابل توجهی انحناء در گوشه‌های تصویر است که Barreling هم نامیده می‌شود.

این مشکل می‌تواند در عکس‌هایی که پس‌زمینه در آنها محدوده مشخصی دارد کمی آزارنده باشد و هم‌اکنون تنها می‌توان گفت که دوربین‌ V30 توانسته تا حد زیادی این مسئله را حل کند که این گوشی را تبدیل به بهترین گزینه در بین دو دوربین‌های دارای لنز واید می‌کند. ایسوس هم برای عقب نماندن از قافله امکان افزودن افکت محو شدن پس‌زمینه را به قابلیت‌های دوربین Zenfone4 اضافه کرده‌ است، هرچند این حالت تنها وقتی فعال می‌شود که قصد عکس‌برداری از صورت کسی را داشته باشید.

  • کلام آخر: آیا دو همیشه بهتر از یک است؟

جواب این پرسش خیلی ساده و کوتاه است: خیر! تمام گوشی‌هایی که بررسی کردیم از یک دوربین اصلی و دوربین کمکی استفاده می‌کنند. در همه این گوشی‌ها دوربین کمکی از هرجهت از دوربین اصلی ضعیف‌تر است و تنها برای پوشش برخی نقاط ضعف خاص دوربین اصلی وجود دارد. در نتیجه می‌بینیم که در رده‌بندی DxOMark که رسمی‌ترین مرجع سنجش کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود امتیاز Pixel2 تک دوربین در حد بهترین گوشی‌های دارای دوربین اصلی دوگانه است.

اگر اهل گرفتن عکس‌های سیاه و سفید هستید یا حداقل دوست دارید این سبک کلاسیک از عکاسی را یاد بگیرید، خریدن گوشی‌های دارای دوربین دوم تک‌رنگ می‌تواند انتخاب هیجان‌انگیز و جالبی باشد و جنبه‌های جدیدی از عکاسی را برای شما نمایان کند. اگر خیلی عکس‌های خانوادگی می‌گیرید، اهل عکاسی از ابنیه تاریخی یا مناظر طبیعی هستید یا به هر شکل به تصاویر تهیه شده با لنزهای واید علاقه دارید می‌توانید با انتخاب گوشی V30 شرکت ال‌جی یا Zenfone4 شرکت ایسوس از داشتن بازترین میدان دید ممکن در بین گوشی‌های هوشمند لذت ببرید. هردو این گوشی‌ها تنظیمات پیشرفته دستی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و می‌توانید با کمی حوصله و تمرین عکس‌های جالبی با آن تهیه کنید.

در نهایت اگر تنها به‌دنبال افکت محو شدن پس‌زمینه در عکس‌های پرتره هستید، بیشتر گوشی‌های معرفی شده می‌توانند شما را راضی کنند، هرچند بهترین نتایج را می‌توانید در گوشی‌های اپل و سامسونگ پیدا کنید. هرچند گوشی‌های دارای دوربین دوم با لنز تله به اندازه سایر پیکربندی‌های موجود برای عکاسی روزمره مناسب نیستند، اما بدون شک افکت محو‌شدگی آنها بی‌رقیب است و بهترین انتخاب برای سلفی‌بازها و کسانی است که عکس پروفایل خود را زیاد عوض می‌کنند و روی آن حساس هستند.

  • مد لهای پیشنهادی

با توجه به نکاتی که ذکر کردیم، در ادامه کیفیت دوربین برخی از مطرح‌ترین مدل‌های موجود در بازار ایران را بررسی می‌کنیم.

  • سامسونگ Galaxy Note 8

۳

سامسونگ در رقابت با اپل برای دوربین پرچمدار سری فبلت خود چیزی کم نگذاشته و شاهد یکی از قدرتمندترین دوربین‌های نصب شده روی گوشی‌های هوشمند هستیم. در یک گوشی پرچمدار سطح بالا مسائلی مثل کیفیت محو شدن پس‌زمینه، کیفیت زوم اپتیک و سرعت عکس‌برداری معیارهای مهمی هستند که محصول سامسونگ در تمامی آنها عملکرد مناسبی دارد.

به علاوه باتری پرظرفیت و نمایشگر فوق‌العاده این گوشی به شما اجازه می‌دهند برای زمان بیشترعکاسی کرده و آنها را با رنگ‌های زنده و شفاف ببینید. دوربین‌های این گوشی حتی در شرایط نور کم هم تصاویر کاملا واضحی می‌گیرند که البته از گوشی با این رده قیمتی چیزی جز این هم انتظار نمی‌رود. به علاوه تنظیمات مختلف و گسترده‌ای هم در اختیار کاربر قرار دارد که به شما امکان می‌دهد هر عکسی که می‌خواهید با این گوشی بگیرید، هرچند حالت خودکار آن‌قدر خوب کار می‌کند و استفاده از آن راحت است که به‌احتمال زیاد تبدیل به انتخاب همیشگی شما می‌شود.

  • اپل iPhone X

۲

پرچمدار پرسروصدا و البته چشمگیر اپل بدون شک بهترین کیفیت تصویربرداری در بین تمام محصولات این شرکت دارد و به راحتی می‌تواند مدعی عنوان بهترین دوربین گوشی هوشمند باشد. دوربین‌های دوگانه به لطف نرم‌افزار قدرتمند اپل در شرایط نور کم یا شدید هم عکس‌هایی عالی با جزئیات فراوان و رنگ‌های طبیعی ثبت می‌کنند و مسلما در حد قیمت این گوشی هستند.

همچنین وجود نمایشگر OLED در این گوشی باعث می‌شود بتوانید کیفیت تصاویر دوربین خود را بهتر درک کنید و رنگ‌ها را زنده و شفاف ببینید.

ترکیب دو حسگر 12مگاپیکسلی که هردو به لرزش‌گیر اپتیکی مجهز شده‌اند و یکی از آنها لنز تله دارد مناسب و کاربردی است و سرعت عکس‌برداری هم قابل‌قبول است. نکته مهم درباره این گوشی، فناوری خاص دوربین جلوی آن است که به شما اجازه می‌دهد سلفی‌های فوق‌العاده بگیرید و بدون نیاز به حسگر دوم تصویر پرتره با افکت پس‌زمینه محو از خودتان بگیرید. هرچند شاید به‌طور قطع این دوربین را بهترین دوربین موجود در بین گوشی‌های هوشمند نامید، اما مسلما بهترین دوربینی است که اپل تا‌کنون تولید کرده و بدون شک کاربران را راضی خواهد کرد.

  • هوآووی Mate 10Pro

۱

شرکت هوآووی در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر عملکرد دوربین‌های عکاسی محصولات خود داشته و Mate 10Pro هم از این قاعده مستثنی نیست. هرچند این گوشی در شرایط نور استاندارد ضعیف‌ترین عملکرد را بین هم‌رده‌های خود دارد، اما همانطور که از پسوند Pro هم مشخص است دوربین این گوشی برای کاربران حرفه‌ای‌تر طراحی‌ شده‌ است.

با نزدیک‌شدن به سوژه برای عکاسی ماکرو یا گرفتن عکس در نور کم متوجه توانمندی و قابلیت‌های حسگر 20مگاپیکسلی تک‌رنگ برای ایجاد تصاویر پرجزئیات در نور کم شوید. عمر باتری فوق‌العاده این گوشی هم به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری عکس‌برداری یا فیلمبرداری کنید که می‌تواند برای برخی از کاربران بسیار مهم باشد. در نهایت باید گفت که هرچند Mate 10Pro بهترین دوربین را در بین رقبا ندارد، اما بهترین انتخاب برای عکاسان جدی و کسانی است که حاضرند برای گرفتن تصویر دلخواه خود زمان بگذارند و با تنظیمات دوربین بازی کنند.

  • ال‌جی V30

فون

دوربین این گوشی را می‌توان نتیجه تکامل تدریجی فناوری دوربین‌های دوگانه ال‌جی دانست که قدرت خود را در شرایط کم‌نور به خوبی نشان می‌دهد. دوربین اصلی مجهز به یک حسگر 16مگاپیکسلی شده و عملکرد رضایت بخشی دارد. اما درصورتی که بخواهید عکس‌های گروهی شلوغ بگیرید می‌توانید از حسگر دوم کمک گرفته و با میدان دید باز آن تعداد بیشتری از افراد را در کادر قرار دهید. دوربین سلفی این گوشی در مقایسه با نمونه‌های مشابه چندان تعریفی ندارد و این یک عقب‌گرد نسبت به دوربین سلفی عالی V20برای ال‌جی محسوب می‌شود، اما به‌طور کلی شما را راضی نگه خواهد داشت.

کد خبر 398462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha