سیاوش فلاح‌پور-خبرنگار: «نقش ایران در مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت منطقه با ارزش و غیرقابل انکار است.»

حاشیه

بیان چنین مواضعی از سوی متحدان منطقه‌ای تهران طی سال‌های گذشته امری متعارف و قابل انتظار بوده؛ سال‌هایی که محور مخالف سیاست‌های ایران در خاورمیانه با تشکیل ائتلافی قدرتمند، از مصر گرفته تا عربستان، قطر، ترکیه، اردن و حتی کویت از هر فرصتی برای حملات سیاسی و رسانه‌ای به مواضع کشورمان در منطقه استفاده می‌کرده است.

اما بیان چنین جملاتی این روزها دیگر منحصر به حامیان منطقه‌ای ایران نمی‌شود؛ امری که به تعبیر عبدالباری عطوان، نشان از آغاز فصل جدید خاورمیانه دارد. او سال گذشته در این‌باره نوشته بود: قطب‌نماها به‌تدریج به سوی فاتحان نبرد مبارزه با تروریسم برمی‌گردند،

ترکیه از نخستین کشورهایی است که با توجه به سیاست‌های عمل‌گرایانه اردوغان خیلی سریع تغییر جهت داد و ما انتظار داریم این تحول به کشورهایی همچون اردن و مصر نیز راه یابد. روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از مهم‌ترین نیروی پشتیبان ملت عراق در جنگ 4ساله این کشور علیه تروریسم در کنفرانس بازسازی عراق که به دعوت شیخ صباح تشکیل شده شرکت کرد.

امیر کویت در جریان دیدار جداگانه‌ای که با ظریف داشت، از نقش ایران در مبارزه با تروریسم، حمایت از ثبات عراق و کمک به پیشرفت اقتصاد این کشور قدردانی کرد. این در حالی است که تنها ساعاتی قبل از دیدار ظریف و امیر کویت، عادل الجبیر در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز (متعلق به امارات) بار دیگر بر نقش مخرب ایران در عراق تأکید کرده بود!

استقبال چشمگیر مقامات کویتی و عراقی از وزیر خارجه کشورمان در حالی رخ داده است که بدون شک ایران در قیاس با سایر کشورهای حاضر در این کنفرانس (به‌ویژه کشورهای عرب خلیج‌فارس) نقش کمتری در تأمین سرمایه‌های لازم برای بازسازی مناطق جنگ‌زده عراقی خواهد داشت.

چرا در شرایطی که کشورهایی همچون عربستان یا امارات، همچنان از تمام امکانات سیاسی و رسانه‌ای خود برای فشار بر ایران و تغییر سیاست‌های این کشور در منطقه اصرار دارند، دیگر شاهد همراهی طیف گسترده‌ای از بازیگران منطقه‌ای علیه تهران نیستند؟ وزیر خارجه قطر بر استقلال دوحه در تعیین سیاست‌های خود در قبال ایران تأکید دارد، پادشاه اردن سالگرد پیروزی انقلاب را به حسن روحانی تبریک می‌گوید،

مقامات ترکیه دیگر حاضر به اظهارنظر علیه تهران نیستند و حتی عبدالفتاح سیسی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال وقوع درگیری نظامی با ایران و حزب‌الله به این پاسخ اکتفا می‌کند که با هرگونه تنش نظامی مخالفم و تمام اینها در حالی است که ایران منابع مالی کشورهایی نظیر عربستان و امارات را برای تغییر سریع سیاست‌های کشورهای منطقه در اختیار ندارد.

پذیرش ایران به‌عنوان بازیری ضامن ثبات و امنیت خاورمیانه، در سایه کاهش روزافزون نقش آمریکا و تشدید تنش‌های امنیتی اسرائیل، تحولات بزرگی هستند که نشان از توسعه مرزهای استراتژیک ایران دارد؛ توسعه‌ای که برخلاف سال‌های قبل، صرفا با ابزارهای نظامی و امنیتی و در حریم متحدان تهران رخ نداده است.

  • دیدار ظریف با امیر کویت

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق به کویت سفر کرده است در حاشیه این کنفرانس با امیر کویت دیدار و از میانجیگری کویت در بحران‌های کنونی منطقه تقدیر کرد. «شیخ صباح احمد جابرالصباح»امیر کویت نیز نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و کمک به ثبات و توسعه اقتصادی عراق را حائز اهمیت دانست و از آن قدردانی کرد.

ظریف در این دیدار ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌های کویت در حل بحران‌های منطقه به نتیجه مطلوب برسد. طرفین همچنین بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه و افزایش تماس‌های مستقیم میان مسئولین عالی‌رتبه 2کشور تأکید کردند.

ظریف همچنین در حاشیه این کنفرانس با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق و شیخ صباح الخالد الصباح همتای کویتی خود دیدار و درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه غرب آسیا گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان در دیدار حیدرالعبادی گفت:

جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در مبارزه علیه تروریست‌ها در کنار دولت و مردم عراق بوده در بازسازی عراق نیز از هیچ‌گونه همکاری و مشارکت با دولت عراق دریغ نخواهد کرد و عراق را یک شریک مهم سیاسی و اقتصادی می‌داند. وی افزود: با توجه به علاقه مردم و بنگاه‌های اقتصادی و تجاری ایرانی به حضور در عراق امیدواریم حجم مناسبات به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری 2کشور جهش قابل توجهی داشته باشد.

نخست‌وزیر عراق در این دیدار نقش جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با داعش و آزاد‌سازی‌ خاک عراق از وجود تروریست‌ها چشمگیر دانست. وی همچنین مشارکت شرکت‌های ایرانی را در عملیات بازسازی عراق و اجرای پروژ‌ه‌های عمرانی حائز اهمیت و قابل تقدیر دانست.

کد خبر 398439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha