چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشنامه‌ای که نویسنده برنده جایزه پولیتزر حدود شش دهه پیش نوشته بود و سال‌ها کسی از وجود آن خبر نداشت، سرانجام روی صحنه رفت.

تا آخرین یادگار شم شپرد فقید برای تئاتردوستان از آن دنیا باشد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، شپرد بارها در گفت‌وگوهاي خود به The Mildew اشاره كرده بود؛ نمايشنامه‌اي تك‌پرده‌اي كه خودش آن را شبيه كارهاي تنسي ويليامز مي‌دانست. هر چند ريچارد استرند در مقام كارگردان نمايش هيچ اشاره‌اي به موضوع آن نكرده اما به نظر مي‌رسد The Mildew نمايشنامه‌اي كمدي باشد از جنس آثاري كه نمايشنامه‌نويس فقيد آمريكايي در دوران اوج با آنها شناخته مي‌شد.

شپرد در 1961 با هدف معلم يا دامپزشك شدن وارد دانشگاه شد اما يك سال بعد از آنجا بيرون آمد، از دست پدر آزارگرش از خانه گريخت و همراه يك گروه تئاتر سيار دنبال سرنوشت خود رفت. وقتي گروه چند ماه بعد به نيويورك رسيد، او از اتوبوس پياده شد و در كمتر از دو سال راه خود را براي تبديل شدن به ستاره تئاترهاي كوچك برادوي هموار كرد. ادامه داستان را هم كه همه مي‌دانند؛ يك نويسنده برنده پوليتزر و يك بازيگر نامزد اسكار كه تابستان گذشته در 73 سالگي درگذشت.

دوران دانشجويي شپرد در سن آنتونيو كالج هر چند چندان طول نكشيد اما آنقدر بود كه او بتواند نخستين نمايشنامه‌اش را بنويسد. متن The Mildew كه نخستين بار در يك نشريه دانشجويي منتشر شده بود، سرانجام رنگ صحنه را به خود ديد و دپارتمان تئاتر سن آنتونيو كالج آن را در قالب نمايشي تك‌پرده‌اي در برنامه زمستاني روي صحنه فرستاد. اين برنامه كوتاه‌مدت روز پنجشنبه 15 فوريه به پايان مي‌رسد.

آنچه شپرد سال 1961 نوشته، متني 10 صفحه‌اي با امضاي استيو راجرز است؛ نامي كه نمايشنامه‌نويس گمنام آن روزها با آن شناخته مي‌شد و چند سال بعد نامش را به سم شپرد تبديل كرد. نمايشنامه The Mildew با وجود كمدي بودن بيشتر در مايه‌هاي جفنگ است تا بامزه بودن. هر چند نمي‌توان آن را با شاهكاري شپرد از جمله «كودك مدفون» و «دندان جنايت» مقايسه كرد اما براي يك دانشجوي تازه‌كار چندان هم بد نيست و نشانه‌هايي از بزرگي خالقش در آن ديده مي‌شود.

کد خبر 398345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha