همشهری آنلاین: آنگ سان سوچی با ۲ گروه شبه نظامی در میانمار پیمان آتش بس امضا کرد تا روند به دست آوردن صلح برای پایان دادن به چند دهه ناآرامی دراین کشور آغاز شود.

 میانمار با ۲ گروه شبه نظامی پیمان آتش بس ملی امضا کرد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از «نیو استریت تایمز»، رهبران 2 گروه شبه نظامی «دولت جدید مان» و «اتحاد دموکراتیک لاهو»، قراردادی با عنوان «پیمان آتش بس ملی» را با «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار و «مین آنگ هلاینگ» فرمانده نیروهای ارتش در نایپیدائو، پایتخت میانمار امضا کردند.

با آن که حدود 2 سال پیش «آنگ سان سوچی» هنگام به قدرت رسیدن، اولویت خود را پایان دادن به جنگ‌های داخلی تقریبا همیشگی در این کشور اعلام کرده بود اما از آن پس تاکنون، ناآرامی‌ها در این کشور شدت گرفته است.

رهبر میانمار در مراسم امضای آتش بس بیان داشت که قدم بعدی مستحکم کردن این آتش بس و آوردن دیگر گروه‌های مسلح به پای میز مذاکره است.

با آن که 2 گروه شبه نظامی امضا کننده پیمان آتش بس، در سال های اخیر دست به اقدام نظامی نزده اند، برخی از تحلیلگران بر این باورند که چنین پیمانی در مجموع اقدام مثبتی برای هموار شدن راه گفت و گو با دیگر گروه‌های مسلح دراین کشور است.

حداقل 10 گروه مسلح دیگر وجود دارند که هنوز به این پیمان نپیوسته اند. «پیمان آتش بس ملی» برنامه دولت پیشین میانمار بود که با روی کار آمدن «آنگ سان سوچی»، از ماه مه سال گذشته میلادی (اردیبهشت 96) دور جدید مذاکرات آن از سر گرفته شده است.

با این حال به «آنگ سان سوچی» که برنده جایزه صلح نوبل نیز شده، انتقادات گسترده ای پیرامون کشتار روهینگیایی‌ها توسط ارتش و افراط گرایان بودایی میانمار شده است.

از شهریور 96 و درپی حملات سیستماتیک و مرگبار ارتش میانمار به روستاهای روهینگیایی‌ها در ایالت «راخین»، حدود 700 هزار نفر به بنگلادش، کشور همسایه پناه برده اند.

ارتش میانمار در توجیه این حملات، روهینگیایی‌ها را «تروریست» می‌خواند اما پناهنده‌های گریخته به بنگلادش، شاهد کشتار دسته جمعی، تجاوز و آتش گرفتن خانه‌هایشان بوده اند.

کد خبر 398317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha