سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

توجه به استارت‌آپ‌های روستایی و کشاورزی مدتی است در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفته تا ضمن افزایش تولید، میزان فروش کشاورزان را افزایش دهد و به توسعه کشاورزی کمک کند.

استارت آپ

 آمریکا و هند به‌عنوان 2تولیدکننده بزرگ محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر برنامه‌های جدی برای رونق وضع زندگی کشاورزان و تولیدکنندگان تدارک دیده‌اند. این حمایت‌ها که در 2بخش توجه به استارت‌آپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) و اپلیکیشن‌های ویژه کشاورزان طبقه‌بندی می‌شود، تا به حال توانسته به‌طور قابل توجهی از مشکلات کشاورزان در مناطق دورافتاده کم کند.

در کشور خودمان نیز اخیرا به این حوزه توجه جدی شده است. اوایل بهمن‌ماه امسال بود که علی سراییان، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که از استارت‌آپ‌ها و ایده‌ها برای کسب و کارهای نوپا در مناطق روستایی حمایت می‌کنیم.

اما اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکارهای نوپای موفق در حوزه کشاورزی و روستایی چطور کار می‌کنند؟ و بهترین نمونه‌های حال حاضر جهان که در این دو تولیدکننده بزرگ مواد خوراکی تمرکز دارند، چه خدماتی را به مردم و کشاورزان ارائه می‌کنند؟

  • بهترین استارت‌آپ‌های کشاورزی در هند
  • NaPanta؛ خرید لوازم کشاورزی

یک استارت‌آپ مشهور در هند به‌صورت آنلاین مایحتاج مورد نیاز کشاورزان را با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر به‌صورت مستقیم در اختیارشان می‌گذارد. در این سیستم، کشاورزها می‌توانند لوازم موردنیازشان را از قبل رزرو کرده و با این روش، بهای کمتری بابت این لوازم بپردازند. معمولا با نزدیک شدن به فصل کاشت، مواد اولیه کمیاب و گران‌تر می‌شود اما در این روش، قیمت‌ها ثابت می‌ماند و جنس حتما به‌دست مشتری می‌رسد. «نه‌پانتا» تا به حال 3500فروشگاه را با بیشتر از 300کشاورز مرتبط کرده‌است.

  • Mandi Trades ؛ شبکه خریدار و کشاورز

این استارت‌آپ، شبکه‌ای میان کشاورزان و خریداران ایجاد کرده تا دست دلال‌ها را از بازار کوتاه کند. با این روش، هر کشاورز از قبل برنامه تولید و فروشش را هماهنگ می‌کند. ضمن اینکه برای تحویل محصول به خریدار چند کشاورز که در یک مسیر باشند، می‌توانند از یک کامیون به‌صورت مشترک استفاده کرده و هزینه‌هایشان را پایین بیاورند. کشاورزان می‌توانند از طریق این شبکه اطلاعات محصول شامل عکس و تمام جزئیات مربوط به آن را به نمایش بگذارند. اگر کسانی توانایی حمل محصول به خارج از محل سکونت‌شان را نداشته باشند، خریداران می‌توانند سر زمین حاضر شده و محصول را خریداری کنند.

  • اپلیکیشن‌های مورد نیاز کشاورزان در آمریکا

 

  • AGERpoint؛ بررسی سلامت درخت و میوه

هر محصولی یک شیوه پایش جداگانه می‌طلبد. این اپلیکیشن ویژه کسانی است که مرکبات تولید می‌کنند. نرم‌افزار این سیستم با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای اطلاعات دقیقی از درخت‌ها و میوه‌هایشان را ارائه می‌کند. این اطلاعات شامل اندازه تنه درختان و میزان سایه‌شان - نشان‌دهنده گستردگی برگ و میوه - است. در بعضی محصولات، با آنالیز کردن رنگ‌ برگ‌ها هم می‌توان میزان سلامت درخت و میوه را سنجید.

  • Full Harvest؛ فروش میوه‌های زشت

هر سال بیشتر از 9میلیارد کیلوگرم از محصولات کشاورزی فقط به‌دلیل ظاهر غیرعادی و زشت بودن‌شان در آمریکا دور ریخته می‌شوند. این روال در برخی کشورهای دیگر هم وجود دارد و باعث شده هرسال مقدار زیادی ماده خوراکی صرفا به‌خاطر مشتری‌پسند نبودن از بین برود. این اپلیکیشن محل معرفی محصولات زشت اما سالم است. کشاورزان و باغداران از این طریق مستقیما به خریدار متصل شده و محصولاتشان را با قیمت مناسب می‌فروشند. این اپلیکیشن در بزرگ‌ترین کنفرانس محصولات کشاورزی در ایالات متحده به‌عنوان یک کسب و کار نوآورانه مورد تجلیل قرار گرفت.

کد خبر 398247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha