بیمه‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی، از این پس موظف به بیمه کردن معتادان تحت درمان و تحت پوشش بردن هزینه‌های درمان آنان هستند

و هر معتادی که در پرداخت حق بیمه ناتوان باشد، بخشی از هزینه‌های درمانی وی توسط بهزیستی و کمیته امداد تقبل می‌شود.
اسماعیل احمدی مقدم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به کاهش یک دومی هزینه‌های درمان اعتیاد، گفت: تعرفه خدمات درمانی ترک اعتیاد اعم از هزینه پزشک و دارو در سال گذشته به‌طور متوسط 80 هزار تومان بود که این رقم امسال به 40 هزار تومان کاهش یافت.

وی همچنین ضمن تأیید دسترسی آسان نداشتن روستاییان به مراکز درمان اعتیاد از راه‌اندازی مراکز درمانی سیار معتادان در روستاها از سال آینده خبر داد و افزود: با راه‌اندازی مراکز درمان سیار معتادان روستایی، هر مرکز 10 تا 20 روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد.

احمدی مقدم اعلام کرد: مراکز درمان سیار معتادان روستایی در مراکز بهداشت که در دهستان‌ها و مراکز بخش‌ها قرار دارد  و از تجهیزات بیشتری برخوردار است، راه‌اندازی می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنین خاطر نشان کرد: راه‌اندازی مراکز درمان سیار معتادان روستایی به تعداد خانه‌های بهداشت روستایی مقدور نیست و تنها خانه‌های بهداشت روستاهای بزرگ که تعداد معتادانشان بیشتر است، به مرکز درمان سیار اعتیاد مجهز خواهند شد، لذا مراکز سیار درمان در مراکز بهداشت راه‌اندازی شده و روستاها را تحت نظارت خواهند گرفت.

وی با بیان این که شمار مراکز درمان سیار معتادان روستایی، به ارزیابی تعداد معتادان هر روستا بستگی دارد، اظهار امیدواری کرد: تحقیق   امسال با ارزیابی میزان مصرف و سوءمصرف مواد‌مخدر در کشور آمار معتادان روستایی را به‌طور دقیق ارائه دهد. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در ادامه در پاسخ به علت مغفول ماندن ارائه آموزش‌های پیشگیری از ایدز به معتادان خیابانی، بر ضرورت نظارت بیشتر بر روند فعالیت تیم‌های سیار تأکید کرد و با اعلام خبر افزایش شمار تیم‌های «اتریچ» یا تیم‌های سیار 2 نفره درمان اعتیاد به 180 تیم، افزود: در قالب این تیم‌ها، 2 نفر به توزیع سرنگ، کاندوم و سایر وسایل استریل مورد نیاز به معتادان تزریقی محلات به ویژه محلات پر آسیب می‌پردازند، البته یکی از وظایف ابتدایی این افراد، آگاه‌سازی معتادان در مورد شیوه‌های ترک و معرفی مراکز درمان اعتیاد به آنهاست.

کاهش 25 درصدی مواد‌مخدر در ایران

احمدی مقدم همچنین در گفت‌وگو با فارس گفت: با اجرای طرح‌های درمانی در داخل کشور، مصرف انواع مواد‌مخدر سال آینده در مقایسه با امسال 25 درصد کاهش پیدا می‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گفت: نیروی انتظامی با همکاری شماری از دستگاه‌های اجرایی، آهنگ درمانی مناسبی را برای کاهش مصرف مواد‌مخدر در کشور پیش گرفته است که تا پایان سال آینده به کاهش 25 درصدی مصرف مواد افیونی می‌انجامد. وی تصریح کرد: امسال نیز با اجرای برنامه‌های درمان و کاهش آسیب در کشور، روند ترویج مصرف مواد‌مخدر مهار شد و تا حد مطلوبی کاهش یافت.

وی اضافه کرد: ستاد مبارزه با مواد‌مخدر کشور در حال فرهنگ‌سازی‌ در زمینه کاهش مصرف مواد‌مخدر و شناساندن مواد افیونی صنعتی و شیمیایی به مردم است که می‌تواند نقش  بسزایی در پیشگیری داشته باشد.

احمدی مقدم افزود: ترک مواد‌مخدر صنعتی، عوارض شدید جسمی و روحی و افسردگی شدید را در فرد به‌دنبال دارد و باید جامعه را از خطرات شیوع این مواد بیشتر آگاه کرد.

کد خبر 39820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز