همشهری آنلاین: شرکت داروسازی ژاپنی در میان یکی از بدترین سال‌های شیوع آنفلوآنزا در جهان اعلام کرد دارویی آزمایشی را در اختیار دارد که می‌تواند ویروس این بیماری را در عرض یک روز نابود کند.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ شركت داروسازي شيونوگي ادعا دارد داروي "بالوزاوير ماربوكسيل" (baloxavir marboxil) كه هنوز وارد بازار نشده‌است، سرعت عمل بالاتري از تمامي داروهاي آنفلوآنزا در جهان دارد و تنها يك دوز از اين دارو مي‌تواند در عرض يك روز ويروس را نابود كند.

در فاز سوم درمان باليني اين دارو كه سال گذشته انجام شد،‌ميانگين زماني كه دارو ويروس را از بين مي‌برد 24 ساعت اعلام شد درحالي كه اين مدت زمان در يكي از رايج‌ترين داروهاي آنفلوآنزا در جهان 72 ساعت است. مدت زمان از بين رفتن نشانه‌هاي بيماري در افرادي كه دارونما مصرف كرده‌بودند نيز 96 ساعت است.

به گفته محققان ژاپن، سرعت ايجاد حس بهبود در بيماراني كه اين داروي جديد را مصرف كرده‌اند نسبت به بيماراني كه داروي ديگري مصرف كرده‌بودند بالاتر بوده‌است و همچنين توانايي واگيردار بودن ويروس نيز پس از مصرف داروي جديد از بين مي‌رود.

داروي جديد از كشفياتي كه در حين ساخت داروي ضدايدز انجام گرفته بهره برده‌است و نوعي متفاوت از آنزيم‌ها را هدف گرفته و مانع‌ از حساس شدن سلول‌ها نسبت به عفونت‌هاي ويروسي مي‌شود. فايده ديگر اين دارو تك دوز بودن آن است، در مقايسه با داروي oseltamivir كه براي پنج روز دو دوز از آن بايد به بدن بيمار برسد، اين يعني بيمار تنها كافي است يكبار يك عدد قرص را مصرف كند تا بيماري‌اش درمان شود و نيازي به گذراندن دوره درمان كه ممكن است در اثر استفاده نادرست دارو به مقاومت ويروسي منجر شود، نخواهد داشت.

دولت ژاپن در ماه فوريه مجوز آزمايش باليني اين داروي جديد را كه براي نابودي هر دونوع A و B ويروس آنفلوآنزا ساخته شده‌است، صادر كرد و اين به آن معني است كه دارو به زودي به مرحله توليد انبوه و فروش خواهد رسيد. فروش اين دارو تا ماه مي در ژاپن آغاز شده و توزيع جهاني آن به زودي آغاز خواهد شد.

کد خبر 398189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha