همشهری آنلاین: اثری منتشرنشده از میشل فوکو که فیلسوف فرانسوی در آن به موضوع جنسیت در میان مسیحیان نخستین پرداخته است، ۳۴ سال پس از مرگ او منتشر شد.

میشل فوکو

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از راديو بين‌المللي فرانسه RFI، انتشارات گاليمار سه مجلد از «تاريخ سكسواليته» يا «تاريخ جنسيت» فوكو را منتشر كرد؛ «اراده به دانستن» در 1976 و «كاربرد لذت‌ها» و «مراقبت از خود» در 1984. جلد چهارم اين مجموعه تا زمان مرگ فيلسوف فرانسوي در 1984 (از بيماري‌هاي مرتبط با ايدز) كامل نشده و خود فوكو هم در وصيتنامه خود تاكيد كرده بود كتاب پس از مرگش منتشر نشود.

با اين حال، گاليمار هفته گذشته «اعتراف‌هاي جسم» را روانه بازار كرد؛ كتابي كه حاصل كنار هم قرار دادن دست‌نوشته‌هاي فوكو و نسخه حروفچيني‌شده همان دست‌نوشته‌هاست. استوارت الدن، استاد دانشگاه وارويك و نويسنده كتاب «آخرين دهه فوكو» معتقد است كتابي كه 34 سال پس از مرگ فيلسوف نامدار منتشر شده، از بسياري جهت‌ها نقشي كليدي در مجموعه «تاريخ جنسيت‌ها» دارد.

سه كتاب پيشين فوكو به موضوع جنسيت در قرن‌هاي 17 تا ميانه قرن بيستم، يونان باستان و روم باستان مي‌پردازند. او در «اعتراف‌هاي جسم» سراغ دكترين مسيحيت در قرون 11 تا 14 رفته و جنسيت را از زاويه و نگاهي ديگر مورد مطالعه و بررسي قرار داده است. فوكو قصد داشت اين مجموعه را در شش مجلد بنويسد كه اجل مهلتش نداد و جلد چهارم هم ناتمام ماند.

کد خبر 398139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha