مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان براساس شواهد ژنتیکی به این نتیجه رسیده‌اند که اولین مرکبات جهان حدود ۸ میلیون سال پیش از انتشار در سایر نقاط زمین، در دامنه های جنوب شرقی هیمالایا روئیده‌اند.

orange

براساس گزارش BBC، مركبات امروزي ادامه نسل همان درختان ابتدايي هستند که به تدریج تنوع پیدا كرده و میوه هایی مانند پرتقال و لیمو را ايجاد كردند.

اگرچه مرکبات بخش وسیعی از باغ‌های میوه جهان را تشکیل می‌دهند اما قدمت آنها تاکنون مشخص نبود. دانشمندان در آمریکا و اسپانیا برای كشف ريشه باستاني مرکبات ژن‌های بیش از 50 نوع مختلف از میوه‌های آنها از پرتقال ماندارین چینی گرفته تا پرتقال سویل را تحلیل کردند.

باوجود اينكه مدارك فسیلی چنداني از مرکبات وجود ندارند اما محققان در اين پژوهش جديد از فسیل 8 ميليون ساله یک برگ که در جنوب شرقی چین كشف شده كمك گرفتند. نتيجه اي بررسي‌ها نشان داد مرکبات مدرن از چندین گونه طبیعی مشتق شده‌اند که در مناطقي مانند بخش شرقی آسام، شمال میانمار، و غرب استان یونان چین مي‌روئيده‌اند.

با تغيير آب و هوا درحدود ميليون‌ها سال پيش، و ضعيف‌ شدن بادهای موسمی و همچنين خشك‌تر شدن هوا، این گیاهان فرصت پيدا كردند از هیمالایا در سراسر جنوب شرقی آسیا پراکنده شوند. گیاهان سپس در حدود 4 میلیون سال پيش در مابقي جهان از جمله استرلیا پراکنده شدند.

بررسي‌هاي محققان نشان مي‌دهد مرکبات مدرن نتیجه میلیون‌ها سال تکامل و هزاران سال اصلاح نژاد گياهان به دست انسان هستند. نقشه های ژنتیکی انواع مختلف مرکبات امروزي به دانشمندان کمک مي‌کند دریابند کدام میوه‌ها در برابر آفت‌ها مقاومت بيشتري دارند.

کد خبر 398040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha