یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: لندن در پی رسوایی آکسفام در هائیتی به سازمان‌های بشردوستانه هشدار داد در صورتی که موارد سوءاستفاده جنسی را در بین کارکنانشان حذف نکنند، این سازمان منابع تأمین مالی خود را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی رسوایی آکسفام در هائیتی، لندن شنبه به سازمان‌های بشردوستانه هشدار داد در صورتی که موارد سوءاستفاده جنسی را در بین کارکنانشان حذف نکنند، اين سازمان منابع تأمین مالی خود را از دست خواهد داد.

آکسفام، کنفدراسیون سازمان‌های بشردوستانه که مقر آن در آکسفورد انگلیس است، پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه مسئولان این سازمان غیردولتی سال ۲۰۱۱ در چارچوب مأموریت خود در هاییتی برای کمک به زلزله زدگان سال ۲۰۱۰، از دختران هائیتیایی کم سن و سال سوء استفاده جنسی کرده‌اند، با یک رسوایی بزرگ مواجه شده است.

دفتر نخست وزیری انگلیس این خبر را «واقعا تکان دهنده» توصیف و اعلام کرد می‌خواهد تحقیق کامل و فوری را در مورد این «ادعا‌های بسیار سنگین» انجام دهد.

سخنگوی ترزا می‌نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: «ما می‌خواهیم آکسفام همه شواهد و مدارکی را که در این زمینه دارد به کمیسیون خیریه ارائه کند.»

کمیسیون خیریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش آکسفام را اوت ۲۰۱۱ دریافت کرده است.

در این گزارش به «رفتار‌های جنسی نامناسب، موارد ارعاب، آزار و اذیت و ارعاب کارکنان» اشاره شده، اما در آن به سوءاستفاده از کسانی که از کمک‌های آکسفام بهره می‌بردند یا جرائم جنسی احتمالی روی افراد کم و سن سال اشاره نشده است.

این کمیسیون خاطر نشان کرد: «در صورتی که ما همه جزییاتی را که اکنون در روزنامه‌ها منتشر شده است، آن زمان دریافت می‌کردیم، رویکرد متفاوتی می‌داشتیم.»

کمیسیون خیریه از آکسفام خواست اطلاعات اضافی را با «فوریت تمام» در اختیار این نهاد قرار دهد.

وزارت توسعه بین المللی انگلیس اعلام کرد مدیران آکسفام در تحقیقات خود در این زمینه و گزارش دادن آن باید صادقانه و شفاف عمل می‌کردند.

سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد: «پنی موردانت وزیر توسعه بین الملل در همکاری کنونی خود با آکسفام بازنگری می‌کند و خواهان دیدار با هیأت مدیره این سازمان در سریع‌ترین زمان ممکن شده است.»

به علاوه وزیر توسعه بین الملل انگلیس در بیانیه‌ای که شنبه شب منتشر شد، اعلام کرد با سازمان‌های بشردوستانه مختلف تماس برقرار می‌کند تا ببیند آن‌ها چه تدابیری در این زمینه اتخاذ کرده‌اند.
موردانت تأکید کرد این سازمان‌ها باید هرگونه نگرانی درباره موارد یا اشخاص خاص را به مقامات ذیصلاح گزارش کنند.

این وزیر انگلیسی هشدار داد: «در مورد آکسفام و هر سازمان دیگری که با مشکلات مشابه با آنچه که برای آکسفام پیش آمده است، مواجه می‌شود، ما منتظریم که آن‌ها به طور کامل با مقامات همکاری کنند و ما تأمین مالی هر سازمانی را که این کار را انجام ندهد متوقف می‌کنیم.»

آکسفام تأیید کرده است که رولان فان هوورمیرن (Roland van Hauwermeiren) بلژیکی در پی اذعان به سوءاستفاده جنسی از دختران جوان هاییتیایی مجبور می‌شود از سمت خود به عنوان مدیر این سازمان برای هاییتی استعفا کند. او بعد به عنوان رئیس مأموریت اقدام بر ضد گرسنگی در بنگلادش در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ انتخاب می‌شود.

متیو فورتول سخنگوی اقدام بر ضد گرسنگی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این سازمان غیردولتی پس از استخدام رولان فان هوورمیرن با آکسفام تماس گرفت، اما این سازمان غیردولتی به علت استعفای او هیچ اشاره نکرد.»

کد خبر 397987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha