همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور آمریکا با انتشار نسخه مفصلی از یادداشت‌های محرمانه اف‌بی‌آی که دموکرات‌ها می‌خواستند آن را در مقابل نسخه چهار صفحه‌ای جمهوری‌خواهان منتنشر کنند، مخالفت کرد.

 در نسخه کوتاه این یادداشت‌ها که هفته گذشته منتشر شد، اف‌بی‌آی و مقام‌های دادگستری متهم به تصمیم جانب‌دارانه علیه یکی از اعضای ستاد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا شده بودند اما دموکرات‌ها می‌گفتند آن نسخه گزینشی بوده است و در پی این بودند که با انتشار نسخه ۱۰ صفحه‌اي این یادداشت‌ها ادعای خود در این‌باره را به اثبات برسانند.

روز جمعه آخرین فرصت ترامپ برای صدور مجوز غیرمحرمانه‌شدن نسخه دموکرات‌ها از این یادداشت‌های اف‌بی‌آی بود اما کاخ‌سفید با ارسال نامه‌ای که به امضای دونالد مک‌گان، وکیل حقوقی دولت آمریکا رسیده، اعلام کرد: با وجود این که رئیس‌جمهور با علنی شدن نسخه پنجم فوریه این یادداشت‌ها موافقت کرد اما در این نسخه جدید موارد بسیار حساسی هست که به درستی طبقه‌بندی شده و بر همین اساس رئیس‌جمهور نمی‌تواند با انتشار عمومی آنها موافقت کند.

به گزارش ایسنا،دقایقی پس از اعلام مخالفت ترامپ با انتشار نسخه دموکرات‌ها، آدام شف، عضو برجسته دموکرات‌ها در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که مسئول تهیه این نسخه از یادداشت‌های محرمانه بوده، گفت، آماده است در همکاری با کاخ‌ سفید و اف‌بی‌آی، بخش‌هایی را که ترامپ مخالف غیرمحرمانه‌شدن آنهاست، حذف کند؛ پیشنهادی که کاخ سفید هنوز به آن پاسخی نداده است و به نظر نمی‌رسد با قرار گرفتن در ساعات پایانی جمعه شب(به‌وقت آمريكا) و روزهای آخر هفته، اقدامی فوری در این‌باره انجام شود.

هم‌زمان رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند، سه مقام بلندپایه وزارت دادگستری آمریکا به زودی استعفا خواهند داد؛ موضوعی که می‌تواند به پس لرزه‌های انتشار همین یادداشت‌ها تعبیر شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز خبر داد که راشل برند، از معاونان وزارت دادگستری که به نفر سوم این وزارتخانه شهرت داشت، از مقامش کناره‌گیری کرد.

برند از مقام‌های پرسابقه وزارت دادگستری است، و احتمالا راد روزنستاین، معاون اول این وزراتخانه، جایگزین او می‌شود.

رهبران دموکرات‌ها در کنگره در پیامی به ترامپ گفته‌اند، استعفای راد روزنستاین مسئول دوم وزارت دادگستری آمریکا و مسئولان دیگر این وزارتخانه یا دادستان مولر می‌تواند به بحران بی‌سابقه قانون اساسی از زمان ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا منجر شود.

روزنستاین همان مقامی است که پس از اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی، با انتصاب رابرت مولر به عنوان بازرس ویژه، تحقیقات معروف به پرونده ترامپ-روسیه را کلید زد.

به همین علت هم ناظران مسائل آمریکا در یک سال گذشته بارها از تلاش ترامپ و کاخ‌سفید برای برکنار کردن رود روزنستاین و همچنین تضعیف تحقیقات بازرس مولر سخن گفته‌اند.

پیشتر اندرو مک‌کیب، قائم مقام رئیس پلیس فدرال آمریکا از سمت خود استعفا داد. دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته مک‌کیب را هدف انتقاد قرار داده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا، مک‌کیب که برای کناره‌گیری تحت فشار بود، به مرخصی رفته تا در ماه مارس رسما بازنشسته شود.

مک‌کیب پس از برکناری جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی در سال گذشته، موقتا ریاست اف‌بی‌آی را برعهده گرفت و در تحقیقات نماینده ویژه وزارت دادگستری درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم نقش داشت.

بر اساس بخش‌هایی از یادداشت‌هاي اف‌بي‌آي که از حالت محرمانه خارج شده، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری یک قاضی را گمراه کرده‌اند که خارج از حیطه قانونی عمل کند و حکم شنود مکالمات کارتر پیج، از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، در ماه مارس گذشته را تمدید کند.

در واقع اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌اند که بر اساس یک گزارش بحث‌برانگیز اثبات نشده و ارائه آن به قاضی، علیه ترامپ، مجوز شنود گرفته‌اند.

آن گزارش را کریستوفر استیل، یک مامور امنیتی سابق بریتانیا نوشته بود که گفته شده به سفارش ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون تهیه شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، کریستوفر استیل در گزارشش ادعا می‌کرد روسیه از ترامپ اطلاعاتی دارد که از آن‌ها به عنوان عاملی برای تحت فشار قرار دادن او استفاده می‌کند؛ ادعایی که ترامپ بارها تکذیب کرده است.

رویترز به نقل از منابعی گزارش داده که این اسناد گمراه‌کننده است چون اف‌بی‌آی برای گرفتن مجوز شنود، تأییدیه دستگاه اطلاعاتی آمریکا را هم گرفته بوده است.

کد خبر 397907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha