سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

احمد میرخدائی-خبرنگار: دلار از میانه‌های دیروز به کاهش قیمت میل کرد و درحالی‌که تا ۴ هزار و ۷۵۹ تومان رشد کرده بود، تغییر مسیر داد و به ۴ هزار و ۶۸۴ تومان رسید؛

ارز

گرچه این کاهش چندده تومانی هرگز نمی‌تواند بر یکه‌تازی‌های اخیر دلار سایه بیندازد و تضمینی برای افزایش نیافتن دوباره قیمت آن باشد. از سوی دیگر دیروز بازار ارز تهران با ازدحام غیرمعمول نیز همراه بود و دوباره پیر و جوان، مرد و زن آمده بودند تا دلار بخرند و اندک پس‌انداز خود را به امید سودهای چند شبه، به خرید پرریسک دلار تخصیص دهند.

در این میان بانک مرکزی نیز عرضه دلار در صرافی‌های بانکی را افزایش داده و صرافی‌های مجاز متقاضی ارز توانستند بسته‌های 50 و 100هزار دلاری دریافت و با قیمت حدود 4هزار و 700تومان بین مردم توزیع کنند؛ اتفاقی که صف‌نشینی خریداران دلار، مقابل صرافی‌های فروشنده ارز بانکی را به همراه داشت و تب دلار را موقتاً کمی خواباند.

  • حرف حساب دلار چیست؟

به گزارش همشهری، این پرسش از کسانی که به‌نوعی با بازار ارز مرتبط باشند، پاسخ‌های متفاوتی در پی دارد که هرکدام از جهتی درست به‌نظر می‌رسد. برخی معتقدند افزایش قیمت دلار در شرایط فعلی توجیهی ندارد و ناشی از دستکاری یا سفته‌بازی است و برای اثبات این مدعا و سیاسی کردن ماجرا پای جمشید بسم‌الله‌ها و بابک زنجانی‌های جدیدی را به میدان باز می‌کنند.

در مقابل برخی می‌گویند دولت، در پس پرده این جهش قیمتی است و به‌دنبال تأمین منابع ریالی موردنیاز خود است و شاهد این دیدگاه را عدم‌موافقت مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین منتفی شدن قطع یارانه پردرآمدها می‌دانند. به عقیده این افراد، وقتی کسب درآمد دولت در بازار ارز تمام شد، قیمت دلار را تا حوالی 4200تومان کاهش می‌دهد.

عده‌ای دیگر نیز تحولات اخیر بازار ارز را شگردی برای جمع‌کردن نقدینگی از سطح جامعه و جلوگیری از افزایش نرخ تورم در ماه‌های آینده و نابسامانی در بازارها عنوان می‌کنند. به‌زعم این افراد نیز پس از محقق شدن اهداف این شگرد، قیمت ارز در بازار آزاد سقوط سنگینی را تجربه خواهد کرد و چه‌بسا دوباره به محدوده 3800تومان برسد.

در این میان برخی نیز معتقدند حال و هوای این روزهای بازار ارز، چندان غیرعادی نیست و دلار برای رسیدن به قیمت واقعی است که دست‌وپا می‌زند. محسن قادری، تحلیلگر فاندامنتال (بنیادی) بازارهای مالی عقیده دارد تورم انباشته‌ای که در سال‌های اخیر بر قیمت ارز اعمال نشده در کنار افزایش نقدینگی در جامعه، زمینه را برای گران شدن ارز فراهم کرده و اینک قیمت ارز تحت کنترل دولت در حال یافتن نقطه تعادل جدید، در قیمت‌های بالاتر است و تا این مهم محقق نشود، آرام نمی‌گیرد.

  • نرخ تورم چقدر بر دلار اثر می‌گذارد؟

به گزارش همشهری، اگر قیمت دلار در روز نخست سال 92، یعنی مبلغ 3415تومان را نرخ واقعی دلار فرض کرده و مابه‌التفاوت تورم داخلی منهای تورم خارجی را در قیمت آن اعمال کنیم نتایج جالبی به‌دست می‌آید که گرانی دلار را توجیه می‌کند. برای این کار تورم خارجی دلار که اصولاً بین 2تا 4درصد محاسبه می‌شود، معادل 4درصد در سال، یعنی بیشترین تورم احتمالی آن، درنظر گرفته شده است. سپس با کم کردن تورم سال‌های 92تا 96از این عدد، رقم‌های به‌دست‌آمده به‌صورت درصد به نرخ 3415تومانی دلار اضافه می‌شود تا نرخ واقعی دلار در شرایط فعلی به‌دست بیاید.

نتیجه این محاسبات نرخ 5هزار و 982تومانی برای هر دلار آمریکاست که می‌تواند سقف قدرت برابری خرید دلار در برابر ریال ایران عنوان شود؛ اما بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس بازار پولی و بانکی می‌گوید: عوامل و شاخص‌های متعددی بر قاعده افزایش نرخ ارز به‌اندازه تفاضل تورم داخلی منهای تورم خارجی اثر می‌گذارد و معیار این محاسبات را بر هم می‌زند.

حسینی هاشمی می‌افزاید: شاخص‌هایی مانند رکود یا رونق اقتصادی، تحریم یا آزاد بودن آن، سهم دولت در اقتصاد، قدرت وام‌دهی و اعتباردهی بانک‌ها، میزان فعالیت بازار سرمایه، وضعیت تراز تجاری، مثبت یا منفی بودن تراز پرداخت‌های خارجی، وضعیت تشکیل سرمایه در کشور و مواردی ازاین‌دست نیز می‌تواند میزان اثرگذاری شاخص تورم داخلی منهای تورم خارجی را تغییر دهد.

به گفته او، ورای همه این موارد، میزان دخالت دولت در بازار ارز می‌تواند کل این قاعده را بر هم بزند که البته منوط به‌وجود منابع ارزی کافی است. این کارشناس بازار ارز می‌گوید: اگر صرفاً بخواهیم تفاضل تورم داخلی منهای تورم خارجی را در قیمت ارز تأثیر بدهیم، باید گفت قیمت فعلی ارز در وضعیت متعادلی قرار دارد اما حقیقت این است که به‌دلیل اثر ندادن تدریجی نرخ تورم در قیمت ارز، جهش فعلی نرخ ارز باعث برهم زدن ساختارهای اقتصادی می‌شود و توجیهی ندارد.

  • دلار از 5هزار تومان برمی‌گردد؟

تحلیلگران تکنیکال (چارتیست) استراحت چندروزه قیمت دلار در محدوده فعلی را محتمل می‌دانند و می‌گویند: قیمت دلار در آذرماه مقاومت 4150را شکسته و بعدازآن تا حوالی 6دی‌ماه تثبیت شده و بعدازآن مطابق انتظاری که از روند صعودی آن می‌رفت، دوباره رشد خود را آغاز کرده و به محدوده فعلی رسیده است.

فرشید شجاع؛ تحلیلگر تکنیکالیست بازارهای مالی به همشهری می‌گوید: باوجوداینکه بازار ارز یکی از عجیب‌ترین بازارهاست و عوامل متعددی بر روند قیمتی آن اثرگذار است، با توجه به وقایع فعلی کشور انتظار تداوم رشد قیمت دلار تا محدوده 5هزار تومان وجود دارد و در این قیمت‌هاست که اگر مقاومت 5هزار تومان مانع ادامه صعود آن شود، در دوره یک‌ماهه 15اسفند تا نیمه فروردین، روند دلار برمی‌گردد و ناگزیر تا نزدیک‌ترین حمایت معتبر در محدوده 4600تا 4500افت کرده و تثبیت می‌شود. او با تأکید بر اینکه افت قیمت ارز از این محدوده بعید است، حمایت معتبر بعدی دلار را محدوده 4200تومان عنوان می‌کند.

کد خبر 397627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha