همشهری آنلاین: پس از مدت‌ها اختلاف و سردی روابط بین میشل عون و نبیه بری رئیسان جمهوری و پارلمان لبنان نشستی مشترک بین این دو با حضور «سعد الحریری» نخست وزیر در کاخ ریاست جمهوری بعبدا برگزار شد.

 آب شدن یخ رابطه عون و بری | دیدار مشترک در کاخ بعبدا

به گزارش ایرنا، سعد الحریری در پایان نشست در گفت و گویی کوتاه با خبرنگاران این دیدار را «مثبت» و «ثمربخش» خواند.

وی افزود: در این نشست رخدادهای گذشته تشریح شد. همه رویکرد باز و تعاملی داشتند و در آینده شاهد همکاری مشترک بین ما در راستای منافع شهروندان خواهیم بود.

نخست وزیر لبنان گفت: آنچه برای ما مهم است پیشرفت لبنان است و همه قضایا به سمت حل و فصل واقعی حرکت می کند.

نبیه بری نیز پس از این نشست، آن را «مثبت» توصیف کرد.

در پایان نشست بیانیه مشترکی نیز منتشر شد که در آن آمده است: در این نشست مسائل عمومی کشور و تحولات اخیر بویژه تهدیدات اسرائیل علیه حاکمیت و استقلال لبنان مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این بیانیه، رهبران لبنان تهدیدات اخیر اسرائیل را نقض آشکار قطعنامه 1701سازمان ملل توصیف کردند.

حاضران در نشست بعبدا همچنین خواستار حل اختلافات شدند و بر فعالیت نهادهای قانونی و ایجاد شرایط سیاسی و امنیتی مناسب برای برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان تاکید کردند.

انتخابات لبنان قرار است در 6 ماه مه (16 اردیبهشت 1397) برگزار شود.

  • از تنش های هفته گذشته تا نشست بعبدا

نشست امروز در بعبدا در حالی برگزار شد که بویژه طی دو ماه اخیر روابط رئیس جمهوری و رئیس پارلمان آکنده از اختلاف و حاشیه بود.

گرچه اختلاف بین ميشل عون و نبيه بری قدیمی است و ریشه در جنگ های داخلی لبنان دارد اما در یک سال و اندی اخیر این اختلاف ها برجسته تر شد. به عنوان مثال سال گذشته در ماجرای انتخاب رئیس جمهوری لبنان از سوی پارلمان، بری و هوادارانش با انتخاب عون همراهی نکردند و به او رای ندادند.

نبیه بری در حالی مخالفت خود را با انتخاب عون آشکار کرد که بسیاری از گروه ها از حزب الله تا المستقبل و حزب نیروهای لبنان بر سر عون به اجماع رسیده بودند.

پس از انتخاب عون نیز کشمکش ها و اختلاف نظرهای او با بری کم و بیش در فضای رسانه ای مطرح می شد اما دو ماه پیش و در ماجرای فرمان ارشدیت برای برخی از افسران ارتش به یکباره تنش بین بری و عون شدت گرفت و به موضوع نخست سیاسی لبنان تبدیل شد.

بری معتقد است از آنجایی که بیشتر افسرانی که مشمول ارشدیت شده اند، از طایفه مسیحی بوده اند، پیمان طائف نقض شده است. این پیمان پس از جنگ های داخلی در لبنان به امضای گروه های لبنانی رسید که مبنای آن تقسیم قدرت به صورت مساوی بین مسلمانان و مسیحیان است.

اختلاف بین بری و عون هفته پیش ابعاد تازه ای به خود گرفت. به دنبال انتشار فایل ویدیویی سخنرانی «جبران باسیل» وزیر خارجه و داماد عون علیه بری که او را «قلدر» خوانده بود، هواداران بری و جنبش امل دست به اعتراض خیابانی زدند و به مدت چهار روز تنش هایی بین آنها و هواداران حزب جریان ملی آزاد به رهبری باسیل رخ داد.

در واقع می توان گفت که تنش هواداران بری و باسیل در هفته گذشته در ادامه روابط پراختلاف بری و عون بود.

شدت گرفتن درگیری ها نگرانی ها را افزایش داد. بویژه اینکه لبنان حدود سه ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود و این بیم وجود داشت که تنش های خیابانی برگزاری انتخابات را با دشواری روبرو کند.

در چنین شرایطی تلاش هایی برای میانجیگری و آرام کردن شرایط صورت گرفت که حزب الله نقش محوری در آن داشت. حزب الله متحد هر دو سوی تنش است و همین مساله باعث شد میانجیگری های آن نتیجه بدهد. گفته می شود تلاش هایی نیز از سوی سعد الحریری و «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیتی لبنان شکل گرفت.

البته در این میان ادعاهای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که بلوک نهم نفتی لبنان را متعلق به آن رژیم دانسته بود گویا در انگیزه رهبران لبنان برای کاهش تنش های داخلی و ضرورت اتحاد در برابر مداخله خارجی موثر بود.

در چنین شرایطی بود که توافق بر سر برگزاری نشست مشترک امروز، پنجشنبه هفته پیش و در جریان تماس تلفنی میشل عون با نبیه بری صورت گرفت.

به نظر می رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی، دیدار امروز رهبران لبنان و اعلام عزم آنها برای آرام کردن فضای سیاسی، نقطه عطفی در فراهم کردن شرایط مناسب برای آن انتخابات باشد.

کد خبر 397614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha